הפרעות קשב וריכוז במתבגרים

(0)
לדרג

אם בגילאים הצעירים משפיעה הפרעת קשב וריכוז בעיקר על התפקוד בבית הספר, הרי שבגיל ההתבגרות היא פוגעת גם בנהיגה, ביחסים עם בני המין השני ועוד

מאת: מערכת zap doctors

הפרעת קשב וריכוז פוגעת בכל שכבות הגיל, בילדים, מתבגרים ומבוגרים, ומקשה עליהם לתפקד ביומיום. כאשר מדברים על מתבגרים, הרי שהפרעת קשב וריכוז מקשה עליהם בלימודים, בחוגים, בהכנת שיעורי בית ואפילו ביחסים עם המשפחה ועם בני המין השני.

ריטלין ונגזרותיו - ריטלין קצר טווח המשפיע למשך 4 שעות, ריטלין SR המשפיע לאורך 8 שעות, ריטליןLA המשפיע אף הוא ל-8 שעת וקונצרטה המשפיעה למשך 12 שעות - נחשבים כיום לטיפול המבוסס ביותר בהפרעת קשב וריכוז. הריטלין נחקר החל משנות ה-60, ויעילותו לטיפול בהפרעה היא כיום עובדה מוכחת. עם זאת, חשוב לדעת למי לתת את הטיפול התרופתי, איזה סוג יעיל לכל מטופל ומה המינון המדויק שיביא לתוצאות אופטימליות.

"בעבר נתנו ריטלין לילדים שובבים, היפראקטיביים ותזזיתיים", אומר ד"ר גבי וינשטיין, מומחה בנוירולוגיה ובעל מרפאת "פוקוס" לאבחון וטיפול בהפרעות קשב במתבגרים ומבוגרים בכפר סבא. "התרופה הביאה אותם למצב של רוגע שגרם להם לשבת בשקט ולעשות דברים בצורה טובה יותר, בין אם מדובר בהשתתפות בפעילות ובין אם מדובר בשיחה עם הורים או חברים. דהיינו התרופה הוציאה מהם את הטוב שבהם.

הפרעות קשב וריכוז
הפרעות קשב וריכוז

באילו תחומים הריטלין עוזר?

"כיום, נוער מתבגר מעורב בפעילויות רבות הדורשות ריכוז. לימודים וחוגים הם המובן מאליו, אבל צריך להתייחס גם לנהיגה, שימוש בסמים ויחסי מין, פעילויות אשר אצל מתבגרים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז עלולות לבוא לידי ביטוי בצורה שאינה נורמטיבית ואינה מצופה מילדים בגילם.

"אם נתייחס למשל לאלימות, הרי שקשה לקבוע בוודאות אם הפרעת קשב וריכוז היא זו שגורמת לכך, אולם אין ספק כי ההפרעה יכולה להביא בני נוער להתנהגויות חסרות רסן בגלל האימפולסיביות והתזזיתיות. לא בכדי רבים מבני הנוער הנמצאים במוסדות כליאה סובלים מהפרעות קשב וריכוז. אבל אלימות היא לא התופעה היחידה - אצל 30% מהמתבגרים עם הפרעת קשב וריכוז מופיעות הפרעות נוספות כחרדות, דיכאון ולקויות למידה".

מה הההבדל בין ריטלין לקונצרטה?

"קונצרטה היא תרופה משודרגת יותר, אם אפשר לקרוא לזה כך. למעשה מדובר באותו חומר הקיים בריטלין, אלא שבקונצרטה החומר משתחרר לדם בצורה מתוחכמת יותר, מפוקחת ומבוקרת יותר, וכך מצליחה התרופה להשפיע על פני 12 שעות ולמעשה מכסה אצל המתבגר יום שלם של לימודים, חברה, חברים, חוגים, לימודים למבחן וכן הלאה".

איך מאבחנים את הצורך בתרופה?

"כדי לקבוע אם נער או נערה זקוקים לריטלין הם צריכים לעבור ראיון של שעה לפחות עם מומחה בהפרעת קשב, הכולל בין היתר מבחן ממוחשב וקריטריונים נוספים אשר נועדו לכמת את העניין. כל זה כדי לקבוע בוודאות אם אכן יש צורך בתרופה או שאולי חינוך נוקשה יותר יעשה את העבודה.

"לצד זה יש צורך גם בראיון רפואי, משום שיש מצבים בריאותיים שהריטלין עלול להחמיר וחייבים לוודא שלא ייגרם למתבגר נזק. הרי טיפול בהפרעה מסוג זה הוא לכאורה מותרות, שכן לא מדובר במצב של סכנת חיים, ולכן יש להיזהר במתן התרופה בקלות ראש".

מהן תופעות הלוואי של הטיפול?

"חשוב לי להבהיר כי כל תופעות הלוואי שאזכיר קשורות להסתגלות המתבגר לתרופה ולכן רובן יופיעו בימים הראשונים של הטיפול ויחלפו כעבור כשבועיים. כאשר הן ממשיכות, הרי שיש לבדוק את המינון, הרופא יבחר אם להפחית אותו או להוסיף עליו, ובכל מקרה ימשיך לעקוב אחר המתבגר עד אשר יימצא המינון הנכון שיתרום לתפקודו ולא יקשה עליו.

"תופעות הלוואי הן כאבי ראש, המופיעים לרוב כאשר נוטלים את התרופה ללא מזון ושתייה, אי נוחות בטנית, כאבי בטן, ירידה בתיאבון, דפיקות לב מואצות, עלייה של הדופק ולחץ הדם וגם הפרעות שינה. בנוסף, ייתכן מצב של אפתיות, מעין 'זומביות', ושינוים במצבי הרוח".

תופעות הלוואי הללו עלולות לגרום למטופלים לחשוב שמוטב להפסיק את הטיפול, ורבים מותרים על התרופה כעבור כמה ימים. ד"ר וינשטיין מאמין שזו טעות. "צריך להבין שאלה תופעות של הסתגלות, הרומזות לכך שיש לשנות את המינון ולא שהתרופה לא טובה למתבגר. לעתים יש להחליף את סוג התרופה, ובכל מקרה לא כדאי לוותר. עם זאת, יש כ- 10% מהסובלים מההפרעה שהטיפול בתכשירים ממשפחת המעוררים לא מתאים להם".

לסיכום, ילדים עם הפרעת קשב וריכוז סובלים מקשיים חברתיים וקשיי תפקוד. חשוב לאבחן את ההפרעה ולהתאים טיפול בכדי למנוע השפעות שליליות עתידיות.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז בקרב מבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום