שושנת יריחו: גם זבובים עוקצים

(1)
לדרג

לאחרונה דווח כי מספר אנשים חלו בשושנת יריחו לאחר שנעקצו על-ידי זבוב החול. העקיצות עלולות לגרום לצלקות, ולכן מומלץ לפנות לרופא עור לאבחון וטיפול מתאים

מאת: מערכת zap doctors

עלייה נרשמה במספר אנשים שנעקצו מזבוב החול וכתוצאה מכך סובלים מפצעים גדולים ומוגלתיים. "זבוב החול קיים בישראל שנים רבות באזור הבקעה", אומר ד"ר זאב פם, מומחה למחלות עור ומין ומנהל מרפאת אריפם באשדוד. לדבריו, "הזבוב יושב על עכברים ומעביר טפילים מהעכבר לאדם וגורם למחלת שושנת יריחו, הידועה גם בשם לישמניה".

ד"ר פם מספר שלאחרונה יש התעוררות של המחלה גם במקומות בארץ מחוץ לאזור הדרום. "הטפילים יושבים כנראה גם על שפני סלע שנמצאים באזור חיפה. בגן יבנה נעקצו כמה ילדים בגן ילדים ורק לאחרונה הגיע למרפאתי גבר עם 14 עקיצות שנעקץ באזור קציעות, מצב שדרש אשפוז בבית-חולים ועירוי תוך ורידי".

שושנת יריחו
שושנת יריחו

לא מסוכן אך לא אסתטי

לזבוב החול יש כמה זנים, והבשורה הטובה היא שהזן בישראל קל יחסית ולא נחשב מסוכן, אלא רק לא נעים ולא אסתטי. הבשורה הפחות טובה שזמן הריפוי של הפצעים כתוצאה מהעקיצות הוא שבועות עד חודשים, בהתאם לחומרת הפצע והטיפול, ולעיתים הם משאירים צלקות. ד"ר פם מציין כי "צלקות של אנשים מבוגרים שהגיעו מעיראק הן בדרך-כלל מעקיצת זבוב החול הנפוץ שם מאוד".

כאשר נעקצים, העקיצה מתנפחת ונהפכת לפצע מזוהם המפריש מוגלה. הפצע מגרד וכדי למנוע צלקות עתידיות מומלץ להימנע מלגרדו, למרות הקושי שבדבר. המחלה אינה מדבקת בין אנשים ויכולה לעבור רק מעכברים או שפנים לאנשים, בתיווכו של הזבוב.

מודעות למחלה

"האבחון חשוב מאוד", מסביר ד"ר פם ומציין כי ניתן לאבחן את המחלה באמצעות משטח (דגימה), ביופסיה או שיטות אימונולוגיות (PCR). לדבריו, הטיפול ניתן בהתאם למצב, תוך התייחסות למספר הנגעים, המראה שלהם ומיקומם בגוף מכיוון שיש אזורים רגישים יותר, בעיקר בפנים. "אפשרות טיפול אחת היא שימוש בחנקן נוזלי כדי לשרוף את הפצע, ממש כמו יבלת. ניתן גם להזריק חומר בשם אנטימוני מסביב לפצע או למרוח משחה בשם לשקוטן. במקרים קשים במיוחד מאשפזים את המטופל ונותנים לו תרופות דרך הווריד במשך מספר ימים".

לפי ד"ר פם, אם יש רק נגע אחד מומלץ לא לטפל בו באופן מיידי על-מנת שהגוף יפתח חסינות מפני המחלה.
בניגוד לישראל, במדינות טרופיות כמו ברזיל המחלה מסוכנת מאוד. לדברי ד"ר פם, "יש מקרים בהם מגיע אדם לרופא בישראל אחרי שטייל במדינות טרופיות וחלה ב'לשמניה ברזילאית' ולא אובחן נכון. התוצאה עלולה להיות פגיעה באיברים הפנימיים".

מניעת העקיצות

אם אתם מתכננים טיול עם לינה בחוץ, בייחוד באזור שבו יש שכיחות גבוהה של הידבקות בשושנת יריחו כמו שבטה, ד"ר פם ממליץ לישון באוהל סגור עם כילה ובגדים ארוכים מכיוון שהזבוב עוקץ רק במקומות חשופים. בנוסף כדאי למרוח על הגוף תכשיר נגד יתושים, ואם יש גנרטור כדאי להפעיל כל הערב והלילה מכשיר נגד יתושים.

בואו לדבר על זה בפורום שושנת יריחו - לשמניה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום