לקבל את האביב בעיניים דומעות

(0)
לדרג

דלקת עיניים אלרגית היא תופעה שכיחה בילדים, שסובלים מהיובש, הגירוי והדמעת. בעונות מעבר התופעה מחמירה, וחשוב לדאוג לטיפול מתאים כדי למנוע סיבוכים

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא : יובש בעיניים, עיניים דומעות

האביב בשיאו, ולצד אלה שנהנים ממזג האוויר המתחמם ומהשמש שעדיין מלטפת, יש קבוצה לא קטנה של אנשים שעבורם כל עונת מעבר היא תקופה של אי נוחות ואפילו מצוקה. מדובר באנשים הסובלים מאלרגיות עונתיות, המתבטאות במגוון צורות: עיטושים, שיעולים, נזלת אלרגית, אסטמה, אטופיק דרמטיטיס וגם דלקת עיניים. , אחת האוכלוסיות שיותר סובלות מהאלרגיות הללו היא אוכלוסיית הילדים.

"דלקת עיניים אלרגית היא תופעה יחסית נפוצה בילדים בגילאי שלוש ועד תחילת גיל ההתבגרות", אומרת דר רונית פרילינג, רופאת עיניים, מומחית לרפואת עיניים בילדים. "מדובר בנטייה כרונית שקיימת לאורך כל השנה, ומאופיינת בתקופות של הירגעות והתלקחות. ההתלקחויות המשמעותיות מופיעות לרוב בעונות המעבר, וממשיכות לעיתים לתוך ראשית הקיץ".

דלקת העיניים האלרגית מופיעה ברמות משתנות עם סימפטומים מגוונים, כאשר ההתלקחויות עצמן הינן בעוצמות משתנות. "רוב הסובלים מהדלקת מדווחים על תסמינים נפוצים הכוללים דמעת, גרד, אדמומיות, יובש, נפיחות של הלחמית והפרשות", אומרת ד"ר פרילינג. "ילדים הסובלים מתגובה אלרגית קשה מדווחים על קושי לשהות בשמש, תחושה של צריבה, קושי לפתוח את העיניים וצורך להסתגר בחדר חשוך".

לדברי ד"ר פרילינג, לדלקת עיניים אלרגית סימנים ברורים ורופא עיניים יכול לזהות בקלות אם מדובר בדלקת זיהומית 'שגרתית' או שמא בדלקת אלרגית. "במידה שהרופא מזהה כי מדובר בדלקת עיניים אלרגית", יש להתאים את הטיפול בהתאם, לאופי הדלקת וחומרתה. הטיפול בעיקרו הוא טיפול סימפטומטי המסייע בהעלמת תסמיני המחלה ושואף להקל על סבלם של הילדים. למרבה הצער, לא ניתן להעלים את הדלקת שהיא, כאמור, מצב כרוני והיא שבה ומופיעה מחדש בהתאם לעונות השנה".

דלקת עיניים אלרגית
דלקת עיניים אלרגית

כיצד מטפלים בדלקת?

ד"ר פרילינג: "טיפול בדלקת עיניים אלרגית הוא טיפול משולב ורב שלבי. הטיפול כולל, במקרים הפחות קשים, שימוש בטיפות עיניים אנטיהסטמניות. טיפות עיניים אלה הן טיפות עיניים המיועדות להרגעת העיניים בתקופה שהדלקת איננה בשיאה, וניתן להשתמש בהן לאורך זמן. במקרים קשים יותר, וכשהדלקת בשיאה, משלבים את הטיפות עם טיפות סטרואידיות, שהן היעילות ביותר למצב זה, אך שימוש ממושך בהן יכול לגרום לתופעות לואי כגון עליית לחץ תוך עיני והתפתחות ירוד. לכן מגבילים את השימוש למספר שבועות בלבד. כשמפסיקים עם טיפות העיניים הסטרואידיות נוטים להמשיך עם טיפות העיניים האנטי אלרגיות, כשהנטייה היא לחזור על כמה מחזורי טיפול בהתאם לצורך.

"לעיתים הטיפול בעת התפרצות מצריך גם שילוב של אנטיביוטיקה מקומית - הדלקת האלרגית מהווה כר פורה לזיהומים ויראליים ובקטריאליים, ופעמים רבות עלולה להיגרם דלקת עיניים משנית. במצב זה ניתנת אנטיביוטיקה לטיפול בזיהום המשני בנוסף לטיפול בדלקת האלרגית. כיום גם קיימות טיפות עיניים מתקדמות מסוגים שונים שמסייעות להתמודדות עם תסמיני הדלקת, אולם הן צורבות במיוחד וילדים לא מוכנים להשתמש בהן. במקרים בהם אין ברירה והטיפול הנ"ל לא עוזר, מנסים להשתמש בטיפות החדישות".

יש עוד דרכים להקל את התסמינים?

"ניתן להשתמש על בסיס יומי בדמעות מלאכותיות, שמנקות את העין, מלחחות אותה וכך מונעות תחושה של גרד ועקצוץ. הוספת לחות לעין חשובה באופן מיוחד, כיוון שילדים רבים, בשל תחושת היובש והגירוי שהיא יוצרת, משפשפים את העין בחוזקה ופוצעים אותה, לעיתים בצורה קשה עד כדי יצירת כיבים. לחלוח העין בעזרת דמעות מלאכותיות מסייע מאוד להרגעה ומניעת החמרה במצב העיניים גם בתקופות של רגיעה, כשאין התלקחות של דלקת העיניים, ובוודאי בעת התפרצות".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עיניים לילדים ופזילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום