סטרואידים: הזהרו מאוסטיאופורוזיס

(6)
לדרג

טיפול בסטרואידים עלול לגרום לאוסטיאופורוזיס. תוספת סידן או ויטמין D, שינויים באורח החיים ובמקרה הצורך גם טיפול תרופתי יסייעו לשמור על העצם

מאת: ד"ר ליאנה טריפטו שקולניק

אוסטיאופורוזיס היא מחלה שבמהותה ישנה ירידה בכמות העצם ובאיכותה, ובפועל קיים סיכון מוגבר לשבר. המחלה מוכרת בשם הנפוץ, אם כי לא מדויק, "בריחת סידן".

קיימים מספר גורמי סיכון לאוסטיאופורוזיס - גיל מבוגר, הפסקה מוקדמת של מחזור הווסת, נטייה משפחתית, צריכת סידן נמוכה, עישון ועוד. גורם סיכון נוסף הוא טיפול בתרופות מסוימות, כגון סטרואידים, להן השפעה מרעה על מבנה העצם וכמותה.

סטרואידים הם הורמונים שמיוצרים באופן טבעי בגופנו. בשל היותם מעכבי דלקת חזקים ביותר, הם משמשים לטיפול במחלות רבות שבבסיסן תגובה דלקתית מוגזמת - אסתמה, דלקת מפרקים, אלרגיות קשות, מניעת דחייה של רקמות מושתלות ועוד. שמות הכדורים הנפוצים בארץ הם פרדניזון, הידרוקורטיזון ודקסמטזון. סטרואידים ניתנים לעתים גם בהזרקה לשריר או לווריד, במשאף או כמשחה. לצד ההשפעה הרצויה, לתרופות אלה תופעות לוואי רבות, ביניהן גם אוסטיאופורוזיס. כדורים וזריקות אחראים לרוב תופעות הלוואי, ואילו במשאפים ובמשחות התופעות הללו פחות נפוצות.

סטרואידים ואוסטיאופורוזיס
סטרואידים ואוסטיאופורוזיס

מדוע סטרואידים גורמים לאוסטיאופורוזיס?

רקמת העצם היא רקמה נוקשה וחזקה מאוד, שנמצאת בתהליך תמידי של התחדשות, גם באדם מבוגר, באמצעות מחזור ער של פירוק ובנייה. הסטרואידים מאיצים את פירוק העצם ומאטים את הליך הבנייה, ובעקבות כך פוחתת כמות העצם וחוזקה נפגע. התוצאה בפועל היא שהעצם הופכת פגיעה הרבה יותר, ועלולה להישבר כתוצאה ממכה קלה בלבד ולעתים אף ללא כל טראומה. שברים עלולים לגרום לכאבים, לירידה תפקודית משמעותית ואף לסכן חיים במקרים מסוימים.

האם כל מי שמקבל סטרואידים מצוי בסכנה לפתח אוסטיאופורוזיס?

באופן כללי כן, אולם אנשים שמקבלים טיפול זה לאורך זמן ובמינונים גבוהים יותר מצויים בסיכון יותר גבוה. ההשפעה השלילית העיקרית על העצם מתרחשת דווקא בחצי השנה הראשונה של הטיפול, ומכאן החשיבות הגדולה שיש למודעות לנושא מצד המטפלים והמטופלים ולנקיטת צעדים מונעים מוקדם ככל האפשר.

ישנן גם קבוצות מסוימות שמצויות בסיכון גבוה יותר לפתח אוסטיאופורוזיס בשל טיפול בסטרואידים:

נשים לאחר חדלון הווסת (מנופאוזה)
גברים מעל גיל 50
אנשים ששברו עצם בעבר מטראומה קלה
מעשנים ושתיינים
אנשים שממעטים בצריכת סידן
אנשים עם חסר בוויטמין D
חולים שלהם רקע משפחתי של אוסטיאופורוזיס

האם ישנה דרך למדוד את חולשת העצם?

מידע על מצב העצם לפני או תוך כדי הטיפול בסטרואידים ניתן לקבל מבדיקת צפיפות עצם. הבדיקה פשוטה, לא חודרנית, נגישה ונמצאת בסל לכלל החולים שמקבלים טיפול בסטרואידים או לכאלה שמועמדים לטיפול זה.

מהן הדרכים למנוע פגיעה בעצם?

קיימות מספר התערבויות שעשויות לסייע:

שינויים באורח חיים, כגון הגברת הפעילות גופנית והימנעות מעישון ומשתיית אלכוהול מופרזת.

מניעת נפילות.

העשרת התזונה בסידן או תוספי סידן (בהתייעצות עם רופא).

מדידת רמת ויטמין D בדם וטיפול בחסר. חסר בוויטמין D הוא מצב שכיח מאוד, ולרוב תיקון המצב מחייב נטילת תוסף (בתיאום עם הרופא).

לעתים יש צורך לקחת תרופות שמגינות על העצם מפני נזק שעלול להיגרם מטיפול בסטרואידים.

כיצד מחליטים מי צריך לקבל תרופה להגנה על העצם?

הרופא המטפל יחליט זאת על סמך נוכחותם של גורמי הסיכון לאוסטיאופורוזיס שהוזכרו, נטייה לנפילות, תוצאות בדיקת צפיפות עצם, מינון הסטרואידים ומשך הטיפול הצפוי.

אילו תרופות מגינות על העצם מפני הנזק שגורמים הסטרואידים?

יעילות במניעת שברים במצב זה הוכחה לגבי שתי קבוצות של תרופות:

ביספוספונטים: תרופות שמעכבות פירוק עצם, קיימות בכדורים ובעירוי לווריד פעם בשנה.

טריפרטייד: מדובר בזריקה תת עורית עצמית יומית (בטכניקה דומה להזרקת אינסולין) הגורמת לבניית עצם.

לפעמים תרופות אלה ניתנות כל עוד ממשיך האדם לקבל טיפול בסטרואידים, ולעתים אף אחרי סיום טיפול זה, בהתאם לשיקול רפואי. לפני הטיפול בסטרואידים ובמהלכו מומלץ לשאול את הרופא המטפל לגבי הצורך בבדיקת צפיפות עצם, בנטילת סידן וויטמין D וכן תרופות מגינות על העצם.

מקור - אלון מידע למטופלים של ארגון האנדוקרינולוגים האמריקאי, 2012.

תרגום, הערות ותוספת - ד"ר ליאנה טריפטו.

ד"ר ליאנה טריפטו שקולניק, מרפאת אוסטיאופורוזיס, היחידה לאנדוקרינולוגיה, מרכז רפואי הלל יפה

בואו לדבר על זה בפורום שברי אוסטיאופורוזיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום