משחק מחשב שיעזור לחולי איידס

(0)
לדרג

כ-50% מחולי ונשאי איידס סובלים מבעיות נוירו קוגנטיביות הפוגעות בתפקודם היומיומי; משחק מחשב חדש נועד לאבחן את ההפרעות בדרך לטיפול תרופתי יעיל יותר

מאת: מערכת zap doctors

משחק מחשב ראשון מסוגו בעולם, שהוכנס לאחרונה לשימוש במכון האיידס בבית החולים קפלן ברחובות, מאפשר לעקוב אחר רמת התפקוד המוחי בקרב נשאים וחולים. באמצעות המשחק ניתן להתחקות אחר שינויים בתפקוד החולים ולתת להם טיפול תרופתי מדויק יותר.

בשנים האחרונות הוכח מחקרית הקשר בין נשאות נגיף ה-HIV לפגיעה ברמת התפקוד הנוירו-קוגניטיבי. נמצא כי עד כ-50% מנשאי הנגיף סובלים מהפרעות שונות הפוגעות באיכות חייהם, כאשר 2% מהם סובלים מפגיעות משמעותיות, המתבטאות בדמנציה (שיטיון). מחקרים נוספים גילו כי נשאים נמצאים בסיכון של פי 3 מהאוכלוסייה הרגילה להיכשל במבחן נהיגה, בסיכון כפול להיות מובטלים וסיכון של עד פי 5 לתפקוד לקוי במקום העבודה.

האבחון באמצעות התוכנה החדשה מבוסס על מחקר נרחב מאוד שנערך באוניברסיטת קיימברידג' שבאנגליה. מדובר בשלושה מבדקים ממוחשבים, הכוללים מספר תרגילים ומיומנויות, הבודקים יכולת זיכרון, רמת תפקוד מוטורי, תיאום קשר עין, רמת קשב וריכוז וזמן תגובה.

פרופ' זאב שטגר, מנהל המכון, מסביר כי השימוש בעמדות המשחק יאפשר ביצוע הערכה רציפה ואמינה של התפקוד הנוירו-קוגנטיבי של המטופלים, ביניהם ילדים. "ידע זה יאפשר לרופאים להעניק את הטיפול התרופתי האפקטיבי שיסייע להפחית את העומס של הנגיף במוח ואת הפגיעה התפקודית והמשך יעילות התרופה".

מכון "נווה אור" בבית החולים קפלן הוא המרכז הגדול בארץ לחולי ונשאי איידס, שבו מטופלים כיום כ-1,000 חולים וכ-100 ילדים. לדברי פרופ' שטגר, עד הקיץ יעברו כל הילדים החולים את האבחון והטיפול בסיוע משחק המחשב. כמו כן, בקרוב תוצב עמדת המחשב גם בבתי חולים נוספים בישראל.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום