ישראל - שיאנית במלנומה

(0)
לדרג

סימנים מעוררי דאגה: איך הפכנו למדינה השלישית בעולם מבחינת היארעות סרטן עור אלים? איך לשמור על זהירות בשמש ולאילו שינויים בעור חובה לשים לב

מאת: ד"ר בת-שבע מרקוס

ישראל נחשבת למדינה השלישית בעולם, אחרי אוסטרליה וניו-זילנד שטופות השמש, בשיעור מקרי המלנומה. כדי להבין את הנתון וואת דרכי ההתמודדות עמו, עלינו להבין את המקורות לסגידה לשמש בעולם ובתרבות הישראלית בפרט.

לאורך ההיסטוריה הייתה השמש כוח מניע להתפתחות תרבויות ודתות שלמות. בימי קדם הימנעות משמש וחיוורון של העור היו סממן של השתייכות למעמד גבוה. הפועלים או האיכרים לעומת זאת עבדו בעבודות מחוץ לבית ולכן נאלצו להיחשף לשמש והיו בעלי עור כהה או שזוף.

בימי רומא העתיקה, נהגו נשות האצילים להלבין את עורן עם אבקה המכילה עופרת (מנהג שעלה להן בבריאות, שכן רבות מהן נפטרו מהרעלה). במאה העשירית ניסו את השימוש באבקה המכילה ארסניק להבהרת העור. ואילו בתקופת המלכה ויקטוריה השתמשו באבקה לבנה לאיפור ואף משחו פס כחלחל לרוחב המצח על מנת להעניק אשליית שקיפות ולובן לעור. נשות האצולה לא יצאו מביתן ללא כובע, שמשיה ושמלות ארוכות.

השיזוף הופך לסמל סטטוס

אי שם בשנות ה-20 של המאה העשרים, אמבטיות השמש של אייקון הסטייל קוקו שאנל בדרום צרפת נכנסו לאופנה. בשנות ה-30 וה-40 כוכבניות הוליוודיות שיקפו סגנון חיים נינוח וזוהר כאשר הצטלמו בחוף ובבריכה. הרבה סרטים הוליוודיים קידשו את תרבות החופים, בגדי הים הלכו וקטנו, הופיעו הביקיני ולהקות כמו נערי החוף, שחקנים שזופים (זוכרים את ג'ורג' המילטון?) - כולם חלק מתרבות הסגידה לשמש, כשהשיזוף נתפס כסמל לאיכות חיים, שפע, פנאי ומעמד כלכלי המאפשר זאת.

העליות שהגיעו לישראל מאירופה הביאו עימן את התפיסות התרבותיות של הערצת השיזוף, חופשות קיץ ארוכות ותפיסת השמש כבריאה. בשנות השישים והשבעים בארץ ישראל היו ההורים לוקחים את הילדים לים, וצולים אותם למען הבריאות במשך כל הקיץ, לעתים עד כדי הופעת שלפוחיות. מטרת קרם השיזוף באותם ימים הייתה לקדם שיזוף עמוק וניכר: השתמשו בחמאת קקאו, שמן תינוקות, בקרם גזר ובמה לא.

וכך בהתחשב בהרגלי העבר הקלוקלים, בעובדה שישראל שבה השמש זורחת מרבית ימות השנה, ובפגיעה בשכבת האוזון וההתחממות הגלובלית נקבל את הנתון הבא; ישראל היא השלישית בעולם אחרי אוסטרליה וניו-זילנד מבחינת היארעות מלנומה ממאירה, אותו סרטן עור אשר מסכן חיים ושולח גרורות יותר מכל סרטן עור אחר הנגרם משמש. מלנומה אמנם שכיחה יותר ביהודים אשכנזים מסיבות שתוארו, אולם מופיעה גם ביהודים יוצאי ספרד, ומתבטאת אצלם באופן אלים יותר.

העור זוכר

המטופל הטיפוסי מגיע למרפאת העור כשהוא בשנות החמישים לחייו, וכאשר הרופא מעיר לו על נזקי השמש הוא מוחה: "כבר עשרות שנים שאינני נחשף לשמש". עובדה - העור "זוכר" את הנזק משמש אשר נגרם לו במשך עשרות שנים. הנזק למבנה הגנטי של תאי העור נעשה בילדות ובנעורים ומתבטא עשרות שנים מאוחר יותר. כמו כן יש משמעות לרקע גנטי ולמינון קרינה מצטבר לאורך החיים. חטאי הנעורים ניכרים על העור כבר משנות השלושים ואילך, בצורת כתמים חומים למיניהם, נמשים, שומות, כתמים לבנים על האמות והשוקים (המאובחנים תדיר בטעות כפטרייה), גידולי עור וקמטים.

הבשורה הטובה היא שנזקי השמש ניתנים לתיקון עד לגבול מסוים. לרפואה האסתטית כלים רבים לטיפול בנזקי שמש - בהם קילופי עור, טיפולי לייזר, טיפולים במכשירי IPL ו-RF, קרמים מבהירים ומצעירים (במרשם מרופא עור) ועוד. אלו לא רק מצליחים כיום להעלים את הנזק הקיים, אלא אף מחזירים נעורים לעור ומשקמים ממש את תאי העור המזדקנים.

במקביל לכל טיפול, יש לצמצם את שעות החשיפה לשמש כדי להימנע מנזק נוסף. כל יציאה מהבית בין השעות תשע לחמש כרוכה בחשיפה לשמש הקופחת. חשוב למרוח קרם הגנה משמש בעל מקדם הגנה גבוה ככל האפשר. ההמלצה היא להשתמש בקרם בעל מסנן קרינה גבוה, SPF 50, עם חסימה של קרני UVA ו-UVB. אגב, אין צורך למרוח קרם בסיס ועליו קרם לחות ועליו קרם הגנה. קיימים תכשירים מצוינים בשוק הישראלי שבהם קרם ההגנה הוא גם קרם לחות. חשוב לרענן את קרם ההגנה במהלך היום אם חוזרים ונחשפים לשמש. נשים המשתמשות גם במייק-אפ ייהנו משכבת הגנה נוספת. לא מספיק למרוח את הפנים. חשוב לשים לב גם לצוואר, לאוזניים, לעורף - לכל אזור שחשוף, ובגברים לא לשכוח את הקרחת. וטיפ אחרון: שימו לב לעורכם. שינוי בנגעים, התכהות, גרד או דמם שלהם צריכים לעורר חשד - ופנייה לבדיקה. וגם ללא סימנים מחשידים - היבדקו אחת לשנה אצל רופא העור שלכם, בתקווה שנצליח להידרדר סטטיסטית מבחינת המיקום העולמי שלנו בדירוג שכיחות המלנומה.

אל תהססו להיבדק

לדברי פרופ' אלי שפרכר, מנהל מחלקת עור, במרכז הרפואי תל אביב "בשנים האחרונות חלה עלייה במודעות האוכלוסייה לבדיקה עצמית של הגוף ושל העור בפרט. אוכלוסיית מדינת ישראל נמצאת בחלקה הגדול בסיכון לחלות במלנומה, סרטן העור הקטלני ביותר. ישראל ממוקמת במקום השלישי בעולם, אחרי אוסטרליה וניו-זילנד, בשכיחות מלנומה. הדבר נובע מאוכלוסייה שהינה ברובה בהירת עור וחיה באזור גיאוגרפי שטוף שמש".

לדברי ד"ר אילת רשפון, מנהלת המרפאה לגילוי מוקדם של סרטן העור במרכז, ישנם ארבעה כללים לפיהם ניתן לזהות נגע עורי מסכן חיים המחייב בדיקת רופא:

1. כל נגע עורי הגדל או משתנה בגודלו, צורתו או צבעו במהלך הזמן.

2. כל נגע עורי מדמם בקלות וכל פצע שאינו מתרפא תוך 4 שבועות.

3. כל נגע עורי בעל קוטר הגדול מ-5 מ"מ, בעל צבע לא אחיד, צורה לא סימטרית וגבולות לא סדירים.

4. לבעלי שומות ונמשים מרובים, נגע כהה או שונה בצורתו או בגודלו מן האחרים.

5. ככלל, מומלץ לכל האוכלוסייה להיבדק על ידי רופא עור אחת לשנה לפחות.

ב-31 במאי בין השעות 08:30-13:30 בבנין סמי עופר שבבית החולים יתקיים מרתון של בדיקות עור, לאיתור מוקדם ומניעה של סרטן העור. הבדיקות ייערכו על ידי רופאי עור של המרכז הרפואי ללא תשלום וללא הרשמה מראש.

הכותבת היא מומחית למחלות עור ומין, מנהלת המרכז לאסתטיקה, המרכז הרפואי תל אביב

לפרטים נוספים על טיפולים חדשניים - ניסויים קליניים לחולים בסרטן העור לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום