פציעות ספורט: מי יפצה אתכם?

(0)
לדרג

מה היקף אחריותם של מכוני הכושר במקרה של תאונה? מי אחראי על כיסוי הוצאות אם נזקקתם לטיפול הרפואי? באילו מקרים קיימת עילה להגשת תביעת נזיקין נגד מכון הכושר?

מאת: עו"ד עמיקם חרל"פ

מכוני כושר רבים מציעים לנו להיעזר בשירותיהם כדי להוריד במשקל ולחטב את הגוף. ואולם, אף שהאימון במכונים השונים אמור להוביל לשיפור המראה האסתטי ולתרום למצבנו הבריאותי, מתרחשות לא מעט תאונות בזמן שהותנו במכון. חלקן נובעות מרשלנות של המכון מתקנים שאינם מתוחזקים כראוי, היעדר מדריכים, רצפה חלקה ועוד, ולחלקן אחראי המתאמן עצמו, או אנשים בסביבתו שגרמו לתאונה.

אז מי בעצם אמור לפצות אתכם במקרה שנפצעתם במהלך שהות במכון או במהלך שיעור ספורט שהתקיים בו? מה היקף אחריותם של מכוני הכושר במקרה של תאונה? מי אחראי על כיסוי הוצאות אם נזקקתם לטיפול הרפואי? באילו מקרים קיימת עילה להגשת תביעת נזיקין נגד מכון הכושר? מהן הזכויות במידה והפציעה נגרמה כתוצאה מתאונה עצמית?

שני מסלולי תביעה

במקרה של פציעה בחדר כושר קיימים שני מסלולים אפשריים לתביעה, אשר יכולים להתנהל במקביל.

המסלול הראשון הוא תביעה על פי פוליסה שהוציא ארגון הספורט או פוליסה שהוציא הנפגע עצמו. גובה הפיצוי שיקבל תלוי בתנאי הפוליסה. לרוב, בפוליסת ביטוח תאונות אישיות יש כיסוי למקרים של נכות לצמיתות ואובדן כושר עבודה כתוצאה מתאונה, אולם יש לוודא שפוליסה זו מכסה תאונות בעלות אופי ספורטיבי.

גם מכוני כושר וגופי ספורט שונים מחויבים על פי החוק לבטח את כל המשתמשים במתקניהם בפוליסת ביטוח הולמת. במקרה של פציעה כתוצאה מפעילות ספורט במסגרת זו, יוכל הנפגע לתבוע את הפיצויים המגיעים לו ישירות מחברת הביטוח שביטחה את המקום שבו קרתה התאונה. אין חשיבות לשאלה האם התאונה אירעה בעקבות רשלנות כלשהי של אחד הצדדים.

המסלול השני הוא תביעת נזיקין נגד מכון הכושר. מסלול זה אפשרי רק במקרים שבהם התאונה התרחשה כתוצאה מרשלנות או אשמה של המכון. לכן, אם התאונה נגרמה בשל רשלנות של המתאמן עצמו וללא אחריות של המכון, אין לו אפשרות לזכות בתביעה נגדו. לעומת זאת, כאשר התאונה נבעה מרשלנות של המכון: חוסר תחזוק ראוי של מתקנים, היעדר מדריך המפקח על המתאמנים, היעדר הוראות הדרכה, רצפה חלקה וכדומה, ניתן בהחלט להגיש תביעת נזיקין נגד המכון עצמו. בתנאים אלה ניתן לתבוע בשני המסלולים: תביעת ביטוח ותביעת נזיקין.

החוק דורש כי על כל מכשיר המצוי במכון הכושר יופיעו הוראות הפעלה בעברית, אנגלית וערבית. שהמכשירים יהיו במרחק סביר זה מזה, ויעברו בדיקות תקינות וכשירות תקופתיות. נוסף לאלו, לאורך כל שעות פעילות המכון, חייב להיות נוכח בו מדריך המפקח על המתאמנים ומסביר להם את דרכי ההפעלה של המכשירים. כמו כן, על המדריכים שעובדים במכונים השונים לעבור בדיקות כשירות תקופתיות.

נקודה נוספת וחשובה ביותר בחוק היא שהמכון רשאי לקבל מתאמן רק לאחר שהנ"ל הציג אישור רפואי, או עבר בדיקה רפואית במכון עצמו הקובעת כי הוא כשיר להתאמן ואינו סובל מבעיות בריאותיות היכולות לסכנו במהלך האימון. מטרת האישור היא להגן על המתאמן מפני פגיעות ונזקים, ובמקביל הוא מגן במידה מסוימת על מכון הכושר מפני תביעות.

מכוני כושר רבים אינם בהכרח עומדים בנהלים אלה ולא נוהגים על פי החוק. בכך הם חושפים את עצמם לתביעות משפטיות ונדרשים, לא אחת, לשלם תשלומי פיצויים למתאמנים במקרים של פגיעות ותאונות.

קיימת גם אפשרות שלישית: המתאמן נפגע כתוצאה מאנשים אחרים במכון, הסובבים אותו.

במקרים כאלה יש לבדוק האם המכון התרשל בכך שהכניס יותר מדי אנשים בו זמנית או שלא דאג לנוהלי ביטחון ובטיחות הולמים, ואז מדובר באחריות של המכון וניתן לתבוע אותו. אם לא מדובר ברשלנות של המכון, קיימת אפשרות לתבוע באופן אישי את האדם שגרם לתאונה (בהנחה והדבר נעשה בזדון או ברשלנות חמורה). לדוגמה מתאמן שזרק משקולת בחוסר תשומת לב ופגע במתאמן אחר.

במקרים של תאונות במכוני כושר או במהלך פעילות ספורטיבית בשיעורי סטודיו, הנפגע זכאי לקבל טיפול רפואי ללא תשלום במסגרת סל הבריאות מקופת החולים. אם הפגיעה דורשת טיפולים או תרופות שאינן כלולות בסל הבריאות, המכון יחויב לשלמם אם יוכח שהתרשל.

כאשר מדובר בתאונה עצמית, ללא רשלנות של המכון, הטיפול הרפואי ניתן באמצעות קופת החולים כאמור לעיל. הנפגע יהיה רשאי לקבל פיצוי כספי רק במסגרת פוליסת ביטוח תאונות אישיות פרטית, במידה שיש לו.

חשוב להדגיש כי בתי המשפט אינם ממהרים לפסוק נגד מכוני הכושר בתביעות נזיקין וזאת מתוך הנחה שבכל פעילות ספורטיבית קיים סיכון מסוים וכי המתאמן מודע לכך. על מנת שהתביעה תתקבל, על הנפגע להוכיח באמצעות ראיות קשר סיבתי בין הפציעה שנגרמה לו לבין רשלנות המכון. רק במקרה בו יצליח להוכיח כי המכון אחראי לנזק, יהיה זכאי לפיצוי. במקרים רבים בית המשפט דחה תביעות בגין רשלנות נגד מכוני כושר, וקבע כי התאונה היא תולדה של התממשות של סיכון טבעי הכרוך בפעילות הספורטיבית שהמתאמן לוקח על עצמו או כי המתאמן תרם בהתנהגותו או בחוסר זהירותו לתאונה ולכן אין להטיל את האחריות על המכון.

הדרך האפקטיבית ביותר למזער תאונות אלה היא להישמע להוראות, לנהוג בזהירות ולדווח למכון אם זיהיתם ליקויים או סיטואציות שיכולות להוביל לפגיעות.

הכותב הוא עו"ד ממשרד עו"ד עמיקם חרל"פ ושות', מומחה בדיני נזיקין תאונות וביטוח

בואו לדבר על זה בפורום תביעות ביטוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום