אפליקציות בשירות הרפואה

(0)
לדרג

את נמצאת בהיריון ורוצה לעקוב אחר התפתחות העובר? אתה סובל ממיגרנה ומבקש לאתר את הגורמים לה? רופאים פיתחו אפליקציות בדיוק בשבילכם. חלק א'

מאת: מערכת zap doctors

ההתפתחות הטכנולוגית בעשורים האחרונים תרמה רבות לאיכות החיים, והאנושות מפיקה ממנה תועלת בתחומים רבים. ברפואה מתבטאת התרומה במכשירים רפואיים מתקדמים שמאפשרים איתור, מניעה וטיפול במחלות רבות. לצידם של אלה, ניתן בשנים האחרונות להצביע על שירותים טכנולוגיים נוספים הזמינים לכל האוכלוסייה ואשר ניתן לעשות בהם שימוש למטרות רפואיות שונות.

הכוונה היא לאפליקציות באינטרנט או בטלפון הנייד המאפשרות לחולה לעקוב אחר התקדמות מחלתו או החלמתו, קבלת מידע עדכני ולעיתים אף שמירה על קשר עם הרופא. ברחבי העולם יש כיום יותר מ-10,000 אפליקציות בתחומי רפואה ואיכות חיים. בארה"ב השימוש באפליקציות הללו על ידי ציבור הרופאים והמטופלים נרחב ביותר. לפי בלוג המדיה החברתית המוביל Mashable, כ-80% מהרופאים שהשתתפו בסקרים שונים אמרו כי הם משתמשים באפליקציות רפואיות בסמארטפונים. רופאים רוכשים טאבלטים בשיעור הגבוה פי 2.5 משאר האוכלוסייה, מאחר שהטאבלטים מאפשרים להם לשמור בקלות על קשר עם מטופליהם. 56% מהרופאים שהשתתפו בסקרים אמרו כי אפליקציות רפואיות מסייעות להם בקבלת החלטות מהירה יותר ו-40% העידו כי השימוש בהן מסייע בהפחתת הזמן הנדרש לעבודה אדמיניסטרטיבית.

בין האפליקציות המצויות כיום בשימוש בארה"ב ניתן למצוא אפליקציות המאפשרות לעקוב אחרי מדדים של חולים במחלות כגון יתר לחץ דם וסוכרת. מכשירים טכנולוגיים שונים משמשים לבדיקות הדמיה ואף לצנתורים. אפליקציות רבות מאוד עוקבות אחר התזונה ואחר הפעילות הגופנית של המטופלים, ויש עדויות רבות לכך שקיומן מפחית את מספר הביקורים של המטופלים אצל הרופא ואת מידת הצריכה של שירותים רפואיים שונים.

בישראל נראים ניצנים של אימוץ השימוש באפליקציות רפואיות, כגון "יומן היריון" לנשים הרות ו"יומן המיגרנה" לאנשים הסובלים ממיגרנה.

אפליקציות בשירות הרפואה
אפליקציות בשירות הרפואה

מעקב היריון מתוחכם

בהיריון הגוף חשוף לשינויים רבים וההתרחשויות בתוכו מרתקות ומרחיקות לכת", אומר פרופ' אייל ענתבי, מומחה במיילדות וגינקולוגיה, מנהל חטיבת נשים ויולדות במרכז הרפואי ברזילי ופרופ' חבר בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון. פרופ' ענתבי פיתח יחד עם אחרים את האפליקציה הישראלית I EXPECT. מדובר באפליקציה חינמית, בשפה העברית, המצויה בכל המכשירים הסלולאריים של אפל", מסביר ענתבי. "אפליקציה זו מאפשרת לכל אישה ללמוד על אודות המתרחש בגופה בכל שבוע משבועות ההיריון. האישה עושה פעולה פשוטה של הזנת תאריך הווסת האחרונה עם הפעלת האפליקציה, ומאותו רגע היא יכולה לקבל מידע מרתק כל הזמן. נשים רבות התאהבו באפליקציה והיא נמצאת בשימוש נרחב. יתרונה הבולט הוא זמינותה: האפליקציה נמצאת בטלפון הנייד וכל אימת שהאישה רוצה בכך היא יכולה להתעדכן וללמוד מה קורה לגופה, מה עובר על העובר שלה, מה היא צפויה לחוש, מהן הבדיקות שעליה לבצע בקרוב, מהם ציוני הדרך המשמעותיים וכמה זמן נותר עד הלידה".

נלחמים במיגרנות

אפליקציה רפואית נוספת שבה נעשה שימוש נרחב בישראל נמצאת בפייסבוק. היא פותחה בסיועה של הנוירולוגית ד"ר רחל הרינג, מנהלת היחידה לכאבי ראש בבי"ח מאיר מקבוצת הכללית, שמסבירה: מדובר באפליקציה חינמית, בשפה העברית. תוכן האפליקציה נוסח בהתבסס על מידע קודם ורב הקשור לאנשים הסובלים ממיגרנה: כאב ראש חזק, החוזר באופן כרוני, ומקשה על תפקוד הסובלים ממנו. אפליקציה זו מכילה שאלות רבות, שעליהן משיב הגולש. מדובר בשאלון בין לאומי שנועד לשלוש מטרות: האחת, לזהות האם אכן מדובר במיגרנה; השנייה, לזהות את הגורמים למיגרנה; השלישית, לטפל במיגרנה באמצעות נטרול הגורמים לה.

"כל אדם החושד כי הוא סובל ממיגרנות ומגיע לאבחון אצל נוירולוג, מתבקש למלא שאלון מקיף ועובר בדיקות מסוימות. לאחר הבדיקות ולאור התשובות לשאלון, אם מתעורר החשד כי אכן מדובר במיגרנה, מתבקש המטופל למלא 'יומן המיגרנה'. המדובר ביומן מעקב שבו נכתבים לפי הסדר פעולותיו השונות של האדם. דבר ידוע הוא כי להתקפי מיגרנה קודמים גורמים המעוררים אותה. המדובר בקשת של התנהגויות, המכונות 'טריגרים', שמעוררים או מחמירים התקפי מיגרנה, ולפיכך הימנעות מהם מונעת או מפחיתה את עוצמתו של ההתקף. עם הטריגרים הנפוצים אפשר למנות סוגי מזון מסוימים, הרגלי שינה, מצבים נפשיים, שינויים הורמונאליים ועוד. לפיכך, ניהול היומן ותיעוד התזונה, סדר היום, שעות השינה והמצב הנפשי יכולים לסייע באיתור הטריגרים ובהמשך אף בנטרולם.

"המטופלים מתעדים גם שימוש בתרופות ואת מידת יעילותן, דבר שיכול לסייע בבחירת הטיפול היעיל והמתאים ביותר. התיעוד והמעקב מאפשרים להילחם במיגרנה, להפחית את תדירות ההתקפים, משכם ועוצמתם. תיעוד טוב מוביל לתוצאות טובות: האפליקציה מאפשרת תיעוד מצוין ותשומת לב לפרטים קטנים שייתכן כי לא היו מבחינים בהם בלעדיה".

לכתבה בנושא טכנולוגיות רפואיות מתקדמות - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הריון ולידה - הלל יפה
פורום מיגרנה וכאבי ראש

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום