סרטן: מאיץ הפלא

(1)
לדרג

מאיץ קרינה חדש יכול להפחית בקרוב ב-80% את מספר ההקרנות הדרוש להסרת גידול, ולהעלות את סיכויי ההישרדות פי 9, וזאת בזכות העלאת כמות הקרינה

מאת: מערכת zap doctors

הטיפולים האונקולוגיים בישראל קפצו מדרגה, ומומחים עולמיים מעידים כי היום הידע והטכנולוגיה בארץ שווים לאלו של המחלקות האונקולוגיות המתקדמות בעולם.

20 שנה אחרי שנפתחה המחלקה הרדיוכירורגית הראשונה בישראל, אנחנו יכולים להתגאות בכך שבאפשרותנו להעניק לחולי סרטן את הטיפול המתקדם ביותר בעולם. לאחרונה, הוכנסו לשימוש במספר בתי חולים מובילים בארץ מאיצי קרינה חדשים - Novalis המאפשרים לחולי סרטן לקבל טיפול ממוקד ומדויק יותר.

ד"ר ריינהרד וורם, מומחה עולמי בתחום מגרמניה, שהגיע לישראל לחנוך את המאיץ, סבור כי הטכנולוגיה החדשה מאפשרת להגיע לרמת דיוק גבוהה מאוד בזמן הקרנת התאים הסרטניים, ולכן להעלות את כמות הקרינה באופן משמעותי בכל טיפול. להערכתו ניתן יהיה תוך 5 שנים, להפחית בצורה דרסטית את מספר הטיפולים שנדרשים כדי להשמיד את הגידול. בסרטן הערמונית, למשל, מספר ההקרנות צפוי לרדת מ-40 ל-5.

כבר היום ניתן לראות ירידה במספר טיפולי ההקרנות הנדרשות להשמדת הגידול, וניתן לטפל בסרטן הערמונית ב-32 טיפולים. בגידול בריאה, למשל, הפתרון היחיד למי שלא היה מועמד לניתוח היה בעבר 30 סבבים של הקרנות, אבל היום, כשהקרינה הרבה יותר ממוקדת, אפשר להגיע לאותן תוצאות ב-3 מחזורים בלבד, כשבכל מחזור מקרינים את הגידול בעוצמה גדולה פי 9 ממה שהיה נהוג עד כה.

מאיץ קרינה
מאיץ קרינה

עלייה בסיכויי ההישרדות

"בעבר היו חולים רבים שלא ניתן היה לנתחם או להעבירם טיפולי הקרנה, בעיקר בגלל מחלות רקע נוספות או גילם, שלא אפשרו להם לעבור ניתוח או לשהות תחת הרדמה", מסבירה ד"ר דפנה לוין, פיזיקאית ראשית במכון האונקולוגי באסותא. "היום סיכויי ההישרדות של האנשים האלה זינקו מ-10% ל-90% בזכות מאיצי הקרינה החדשים שמאפשרים לטפל בהם באמצעות טיפולי הקרנות".

ההתאמה האישית של הטיפול, שמבוצע תחת הדמיה, מאפשרת תכנון מדויק ומהווה מהפכה בתחום הרדיותרפיה (טיפול באמצעות קרינה) והרדיו כירורגיה (טיפול חד פעמי בקרינה מייננת במינון גבוה). מאחר שבניגוד לניתוח טיפולי קרינה הם טיפולים לא פולשניים, המטופל סובל מהרבה פחות תופעות לוואי.

ד"ר סווטלנה זלמנוב-פיירמן, מנהלת יחידת הקרינה במכון האונקולוגי באסותא, מסבירה כי "מערכת העקיבה המשוכללת פותחת בפנינו את האפשרות לטפל באמצעות רדיוכירורגיה גם בגידולים מסוימים בעמוד השדרה ובריאות. בעבר היה חשש לפגיעה בהם במהלך הטיפול, אך כיום אנחנו מצליחים לזהות גם תזוזה של עשירית המילימטר ולמקם את המטופל מחדש לפני המשך הטיפול".

הטכנולוגיה החדשה ושיטות הטיפול החדשות הן בשורה עבור חולי סרטן רבים, בהם חולי סרטן הערמונית, המוח, עמוד השדרה והריאות. למכשיר ההקרנות החדש מערכת עקיבה משוכללת הכוללת מצלמות שעוקבות אחר אזור הגוף המטופל ומגלות כל תזוזה בזמן אמת על מנת למנוע פגיעה ברקמות בריאות. מערכת העקיבה היא גם זו שמאפשרת לבצע את הטיפול ללא חבישת קסדת מתכת כבדה, שעד לא מזמן נאלץ המטופל לחבר לראשו באמצעות ברגים למשך שעות ארוכות. זה אולי נשמע כמו משהו טריוויאלי, אבל המסכה הכבידה קשות על המטופלים ומחקרים שנערכו בארה"ב העידו על כך שאחוז ניכר מהמטופלים התקשו לחבוש אותה, סבלו מכאבים והיה להם קשה להתמודד עם הטיפול בשל נוכחותה.

ד"ר וורם מעיד על כך שעד לאחרונה טיפל בעשרות רבות של חולי סרטן ישראליים מדי שנה, אך לדבריו מכשירי ההקרנה החדשים מייתרים את הצורך לנסוע לחו"ל כדי לקבל טיפול. לדבריו, "השילוב של הטכנולוגיה המתקדמת, יחד עם הידע הנרחב של הרופאים, מביא את ישראל לרמה זהה לזו של המחלקות האונקולוגיות המובילות בעולם, מה שמאפשר לקבל טיפול ברמה הגבוהה ביותר, קרוב לבית".

בואו לדבר על זה בפורום גידולי ראש-צוואר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום