מרפאה חדשה לעילפון

(0)
לדרג

לראשונה בישראל, במרכז הרפואי הלל יפה נפתחה מרפאה משולבת של מומחים מתחומי הנוירולוגיה, הלב, כלי הדם ומתחום אא"ג לטיפול בהתעלפויות. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

השבוע נפתחה במרכז הרפואי הלל יפה מרפאה ראשונה מסוגה בישראל, המשלבת בין מספר תחומים רפואיים לשם טיפול באחת הבעיות השכיחות ביותר - עילפון (סינקופה).

לפי הנתונים, אחד מבין שני אנשים יתעלף במהלך חייו, וכ-3% עד 5% מבין הפונים לחדרי המיון מגיעים לשם לאחר שהתעלפו. בישראל חיים כיום כ-20,000 אנשים הסובלים מעילפון כרוני, אליהם מצטרפים כ-10,000 חולים בכל שנה. מתוכם, כ-400 חולים עם אירועים חוזרים של עילפון שלא אובחנו למרות בירור מקיף.

אירוע של התעלפויות תכופות, שהוא למעשה הפסקת הגעת הדם למוח במשך מספר שניות, הוא טראומתי לחולה למשפחתו ועלול לרמוז על מצב רפואי חמור. שיעור התמותה לשנה בחולים לאחר אירוע כזה עומד כיום על 7.5% ומגיע עד 33% על רקע מחלות לב. גם איכות החיים של החולים נפגעת: 73% סובלים מדיכאון וירידה בתפקוד, 37% מדווחים על פגיעה בפרנסתם ו-30% על פגיעה בתפקוד המיני.

מציאת הגורם לעילפון יכולה להביא לטיפול יעיל במרבית החולים עם מצב מסכן חיים. "לאחר שאדם התעלף", מסביר ד"ר ירון ריבר, מנהל המחלקה הנוירולוגית, "המטופל נשלח לבצע בדיקות לסיבת ההתעלפות, ואז, לרוב, הוא מופנה למספר רב של מומחים. מדובר בתהליך ארוך ומסורבל, מה שעלול לעכב את הטיפול".

ד"ר מרק קזצקר, מנהל השירות לקוצבי לב במכון הלב, מוסיף כי "בשנת 2009 הוציא האיגוד הקרדיולוגי הנחיות לגישה מיוחדת לראשונה שאיחדה את כל הקווים המנחים לאבחון וטיפול בעילפון. אך האבחון הסופי עדיין מחייב שיתוף פעולה של כל המומחים שהוזכרו. לשם כך הקמנו את המרפאה שלנו".

למרפאה ניתן להגיע על ידי קבלת הפנייה מתאימה מרופא המשפחה, בצירוף טופס התחייבות של קופת החולים. לאחר תשאול ובדיקות, נבדק המטופל על ידי נוירולוג וקרדיולוג. במידת הצורך, נקראים לחדר גם מומחה לכלי דם ומומחה לרפואת אף אוזן גרון. "אם יש חשד להתעלפות שהיא תוצאה של דפיקות לב, אזי אנו משתילים מכשיר תת עורי מיוחד המנטר את קצב הלב גם מרחוק (כשהאדם בביתו), ומאפשר לגלות הפרעות קצב ואז לתת טיפול שימנע התעלפויות", מוסיף ד"ר קזצקר. בנוסף, המרפאה תבצע בירורים להפרעות המערכת העצבים האוטונומית, המאזנת את לחץ הדם ושולטת על תפקודים אחרים כגון מתן שתן, הזעה, תנועת מערכת העיכול וכדומה.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה - מבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום