אלרגיות על קצה המזלג

(0)
לדרג

פריחה, עונות מעבר, ואפילו חול ואבק גורמים לאלרגיות, המלוות בהתעטשויות תכופות, גרד ואדמומיות. לרוב האלרגיה תעבור מעצמה, אך במקרים חמורים יש לטפל

מאת: מערכת zap doctors

"את האלרגיות ניתן לאפיין לפי הגורמים להן", אומרת שני כרמי, רוקחת אחראית ברשת ניו-פארם. "לפי הדרך שבה גורמים שונים לאלרגיות העונתיות ותסמינים שונים מתבטאים באנשים שונים. אלרגיות לגורמים סביבתיים עלולות להופיע לאורך כל השנה, אך הן אופייניות יותר לעונות המעבר. באביב, כאשר הצמחים בשיא פריחתם והאוויר נעשה חם ויבש יותר, עומס האלרגנים, החלקיקים המעוררים בגוף תגובה אלרגית, גורם לעלייה בשכיחות האנשים הסובלים מאלרגיה. האלרגיה העונתית נקראה באופן מסורתי קדחת השחת, כי אפיינה אנשים שנחשפו לאבק החיטים בקציר".

אלרגנים תעודת זהות

"האלרגנים השכיחים בעונות המעבר הם אבקנים של פריחת עצים ובהם ברוש, אלון, אלה, זית ופקאן, דגנים, דשא ועשבי-בר", מפרטת כרמי. "גם החול והאבק שמאפיינים את ימי האובך והשרב בעונות המעבר, עשויים לעורר תגובות אלרגיות, בעיקר בדרכי הנשימה ויותר מכל באוכלוסיות המועדות לכך, כדוגמת חולי אסתמה.

"האלרגנים מעוררים את תאי מערכת החיסון שנמצאים בריריות של דרכי הנשימה וגורמים לתסמיני האלרגיה. כאשר תאים אלה מעוררים, הם מפרישים חומר הנקרא היסטמין. ההיסטמין גורם לתופעות כמו דמעות, נזלת, גודש ברקמות, גרד וקשיי נשימה".

אלרגיות מי מועד לפורענות?

"אלרגיות עונתיות לרוב אינן מופיעות בילדים צעירים, אלא רק החל מגיל העשרה. עם זאת, אלרגיה יכולה להופיע לראשונה בכל גיל", מסבירה כרמי. "אלרגיות שכיחות יותר בקרב אנשים שהוריהם סובלים מאלרגיות, כלומר, רגישות היתר של מערכת החיסון עוברת בתורשה.



"אלרגיה עונתית קשורה במחלות אלרגיות אחרות כאסתמה ואטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור). ככל שהחשיפה לאבקנים ולאבק רבה יותר, כך עולה הסבירות לתגובה אלרגית. לכן, אנשים הנוטים לאלרגיות צריכים להימנע משהות בחוץ, במיוחד באזורים עשירים בפריחות".

תסמיני האלרגיות והטיפול

התסמינים הנפוצים הם נזלת, התעטשויות, גרד באף, בעיניים ובגרון, דמעות ואדמומיות בעיניים, קשיי נשימה, גרד בעור, גודש באף, שיעול ונפיחות סביב העיניים.

כרמי מאמינה כי "הדרך היעילה ביותר להימנע מאלרגיה עונתית היא פשוט להימנע מחשיפה לאלרגנים, אלא שהדבר כלל לא פשוט". לכן הטיפול מתבסס על הקלת תסמיני האלרגיה ואמור להתאים לתסמינים, לחומרתם ולמשך הופעתם. ראשית, ניתן להשתמש בטיפולים תרופתיים הנמכרים בבתי-המרקחת ללא מרשם רופא:

תרופות אנטי-היסטמיניות - אלרג'יקס, לורסטין, לורטדין, לורתרים, אלרג'י-קאר, היסטזין, זילרג'י. תרופות אלו מעכבות את פעילותו של ההיסטמין בגוף ומפחיתות מכלל תסמיני האלרגיה.

תרופות מפחיתות גודש, לבד או בשילוב עם אנטי-היסטמינים, למשל - סינופד, נוסידקס. תרופות אלו מסייעות בייבוש הנזלת.

טיפות ותרסיסים לאף - מכילים נוגדי גודש לבד או עם אנטיהיסטמינים, למשל - אלרין, אוטריוין, אף-קאר, אלנזה, ויברוסיל. אלה מסייעים בייבוש הנזלת והפחתת הגודש באף, אך מיועדים לשימוש קצר בלבד (3-5 ימים). שימוש ממושך בתכשירים אלו עלול להזיק לריריות האף.

תכשירים על בסיס קרומולין, לאף ולעיניים, למשל- כרומו-קומוד, קרונאז. גם אלו משפיעים על הפרשת היסטמין ויעילים במיוחד אם נעשה בהם שימוש עוד לפני הופעת תסמיני האלרגיה, כטיפול מונע.

כאשר תסמיני האלרגיה קשים, מפריעים לתפקוד היומיומי ואינם נסוגים מספיק באמצעות התרופות ללא מרשם, יש מקום לפנות לרופא לקבלת תרופות מרשם:

תרופות אנטיהיסטמיניות במרשם- אריוס, טלפסט.

תרסיסי אף סטרואידליים- פליקסונז, אבאמיס, נאזונקס, נזוקורט. מטפלים מקומית בדלקת האלרגית באף.

טיפות עיניים אנטי-אלרגיות- ליבוסטין, קרומופטיק, אופטיקרום.

פרדניזון- תרופה סטרואידלית במתן דרך הפה, לאלרגיות חריפות.

תוספי תזונה להקלה על אלרגיה

"גם לתחום תוספי התזונה וההומאופתיה יש הרבה מה להציע להקלת תסמיני האלרגיה העונתית", מסבירה כרמי. חלק מהתכשירים המשלימים יעילים יותר במניעת האלרגיה וחלק מיועדים לתסמינים:

אלר צ'י - תוסף תזונה מהרפואה הסינית המשמש באופן מסורתי לחיזוק מערכת החיסון ולתסמיני אסתמה ואלרגיה.

ריניטל - טבליות הומאופתיות המשמשות במצבי אלרגיה.

אלרגיל, R49 Histaminum - תרסיסים הומיאופתיים לאף.

טיפות עיניים יופרזיה - טיפות עיניים הומיאופתיות שיכולות לסייע במצבי תסמינים אלרגיים בעיניים.

תוספי תזונה - המשמשים באופן מסורתי לחיזוק מערכת החיסון והפחתת תגובות אלרגיות- קוורצטין, סקוטלריה וכן ויטמין C.

אפשר למנוע אלרגיה?

אנשים הנוטים לאלרגיות עונתיות קשות ומטרידות מוזמנים לפנות למרפאת אלרגיה לצורך תבחיני אלרגיה ואימונותרפיה. באימונותרפיה חושפים את המטופל באופן חוזר למנות קטנות מאוד של האלרגנים להם הוא רגיש, וכך מלמדים את מערכת החיסון להגיב בצורה מתונה יותר. כל מי שיודע כי הוא נוטה לפתח אלרגיה עונתית מדי שנה, ייטיב אם יתחיל בטיפול מניעתי, תרופתי או משלים מבעוד מועד.

לדברי כרמי, המצבים הבאים דורשים טיפול רפואי:

כאשר תסמיני האלרגיה חריפים, למשל גודש באף או תחושת מחנק, המקשים על הנשימה.

כאשר תרופות שעזרו בעבר לתסמיני האלרגיה אינן יעילות עוד.

כאשר תסמיני האלרגיה לא מגיבים לטיפול הנוכחי שמקבל המטופל.


בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום