התרופות שגורמות לעלייה במשקל

(0)
לדרג

אתם עושים הכל כמו שצריך ובכל זאת עולים במשקל? לא שיניתם דבר בהרגלי האכילה שלכם, אך הקילוגרמים מצטברים? אולי התחלתם ליטול תרופה חדשה

מאת: שני כרמי

מבין שלל תופעות הלוואי שגורמות תרופות, בהן גם תופעות מסכנות חיים, ישנה תופעה שנתפסת כ"קלה" או כמחויבת המציאות. מדובר בעלייה במשקל. עבור חלק מהמטופלים זו תופעה מטרידה מאוד ואף כזו הגורמת לעיתים להפסקת הטיפול התרופתי. העלייה במשקל עשויה להיתפס כמועקה נוספת על המחלה ועל הצורך המטריד בנטילת טיפול תרופתי כרוני.

המנגנונים הגורמים לעלייה במשקל שונים בין קבוצות שונות של תרופות. צבירת המשקל עשויה להיגרם בעקבות צבירת נוזלים בגוף או בגלל שינוי פיזור השומן בעקבות עלייה בתיאבון, בעקבות שינויים במצב הרוח או בשל שינוי בחילוף החומרים.

אצל חלק מהמטופלים, העלייה במשקל תהיה הדרגתית ואצל חלק אחר היא עלולה להיות חדה וניכרת.

ככל שאופן הפעולה של תרופות נעשה מובן יותר וככל שנצבר מידע רב יותר מרחבי העולם על אודות תופעות הלוואי השונות של התרופות, ניתן לבודד ולהגדיר באופן ברור יותר אילו הן התרופות שאכן משפיעות על משקל הגוף.

תרופות שגורמות לעלייה במשקל
תרופות שגורמות לעלייה במשקל

תרופות משמינות

ניתן לחלק את התרופות שעשויות לגרום לעלייה במשקל לכמה קבוצות:

תרופות לאיזון הסוכר בדם- אינסולין לסוגיו, גלובן/גליבטיק, אמריל, גלוקו-רייט.

תרופות אנטי-אלרגיות- זילרג'י/ היסטזין/ אלרג'י-קאר, נייטול.

תרופות ליתר לחץ-דם ולמחלות כלי דם ולב- נורמיטן/ נורמלול, דרלין/ פרולול, לופרסור/ ניאובלוק, היטרין/ טרזוסין.

הורמונים סטרואידליים- פרדניזון, פרוברה/ סיאנה, מגאייס.

תרופות לכאב, למניעת מיגרנות ואנטי-אפילפטיות- דפלפט/ ואלפורל, גאבאפנטין/ נאורונטין, טגרטול/ טריל/ טימוניל, ליריקה.

תרופות לדיכאון וחרדה- סרוקסט/ פאקסט, לוסטראל/ סרנדה, פרוזאק/ פריזמה/ פלוטין, פבוקסיל, ציפראמיל/ רסיטל, אלטרול/ אלטרולט, מרוניל/ אנאפרניל, מירו/ מירטאזאפין/ רמרון.

תרופות לייצוב מצב הרוח ולתופעות נוירולוגיות שונות- ליקארביום, הלדול, פרפנאן, רידזין, ריספרדל/ ריספונד, זיפרקסה.

רבות מהתרופות שהוזכרו כאן נמצאות בשימוש נרחב מאוד באוכלוסייה הבוגרת.

~~אז מה אפשר לעשות? ~~

הכי חשוב- לא להפסיק את הטיפול התרופתי לפני שמתייעצים עם רופא. לרוב, החשיבות הרפואית של הטיפול התרופתי עולה על אי-הנעימות של העלייה במשקל. גם אם הרופא יחליט כי יש אפשרות להפסיק את הטיפול, ייתכן שתידרש ירידה הדרגתית במינון התרופה לשם מניעת תופעות לוואי. ברוב התרופות שהוזכרו למעלה, הפסקה פתאומית של השימוש עשויה להוביל לתופעות לוואי קשות.

יש לזכור כי לא כל התרופות משפיעות על כל האנשים באופן דומה. ייתכן שתרופה שגרמה לאדם מסוים לעלות במשקל, לא תשפיע כלל על משקלו של אדם אחר.

יש להמתין בסבלנות. עליית משקל שנגרמה מאגירת נוזלים בגוף, למשל בעקבות נטילת סטרואידים, צפויה להתבטל אחרי הפסקת הטיפול התרופתי.

רצוי לשתף את הרופא המטפל. לחלק מהתרופות הגורמות לעלייה במשקל קיימים תחליפים. יתכן שהרופא ימצא חלופה טיפולית יעילה שאינה גורמת לאותן תופעות הלוואי, או שתתאפשר הפחתה במינון התרופה.

במקרים בהם לעלייה במשקל ייתכנו השלכות רפואיות משמעותיות, למשל בחולי סוכרת, קיימת האפשרות להוסיף לחולה תרופות המסייעות בהפחתת המשקל.

גם אם התרופה היא האשמה בעלייה במשקל, ניתן לפתור חלק מהבעיה באמצעות הגברת קצב חילוף החומרים. ביצוע פעילות גופנית המתאימה ליכולותיו של כל מטופל יכול לסייע בתיקון המצב.

שני כרמי היא רוקחת מוסמכת בניו-פארם

לפרטים נוספים על טיפול חדש - ניסוי קליני לסובלים מהשמנת יתר לחצו כאן.

בואו לדבר על זה עם שני בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום