רפואה מונעת: אל תחכו למחלה

(0)
לדרג

אימוץ הרגלי חיים נכונים בעודנו בריאים וחיוניים יאפשר לנו להימנע ממחלות במשך שנים ארוכות. ספורט, תזונה נכונה והרגעת מתחים: משקיעים עכשיו וחיים טוב בעתיד

מאת: ד"ר זיו בר

בעבר נהגו הרופאים הסינים לעבור בין הכפרים בהם התגוררו לקוחותיהם, ו"לתחזק אותם" בעודם בריאים. אם חלה אחד המטופלים, חש הרופא כאילו נכשל בתפקידו. מנהג זה של "ביקורי בית לצורך תחזוק", שפחות רווח כיום, מבוסס על אחת מאבני היסוד ברפואה הסינית, הדוגלת ברפואה מונעת, קרי: שמירה על הבריאות באופן שוטף כדי למנוע את הופעתן של מחלות שונות ואת הנזק שהן גורמות לגוף.

לא רק הסינים חשבו על מניעה: הרמב"ם הותיר מאחוריו מורשת מפוארת של ספרים ובהם עצות טובות ונבונות כיצד לאכול, להתעמל ולהימנע מכעסים, על מנת לחיות טוב לאורך שנים.

למה לנו רפואה מונעת?

בעבר, העולם היה פשוט יותר המזון היה פחות מתועש ויותר בריא, האוויר היה יותר נקי, העבודה היתה קשה אבל אנשים עבדו במקצוע שדרש מהם התמחות רחבה ומגוון תנועות ולא מול מחשב, הלכו יותר ברגל ונחשפו יותר לאור השמש. כיום אנחנו לחוצים יותר, נחים פחות, אוכלים מזון פחות איכותי ועובדים בעבודות שמצריכות מאיתנו התמחות בנושא ספציפי שבדרך כלל כרוך גם בפחות תזוזה או גורם לנו לזוז בתנועה אחת מונוטונית (שימוש בעכבר המחשב, למשל). כל אלה פוגעים בשלד שלנו, בגוף, באיכות החיים, מחוללים מחלות ומתישים אותנו. כדי להילחם בכך מורגשת כיום חשיבותה של הרפואה המונעת ביתר שאת.

רפואה מונעת היא אוסף של התערבויות ושיטות שמטרתן לבטל או לצמצם בצורה משמעותית את התנאים שגורמים להופעת בעיות בריאותיות שונות. באופן זה, אם נדבוק בה נוכל לצמצם את הנזקים שגורמים לנו החיים "בנתיב המהיר" של האלף השלישי.

מדוע לא כדאי להמתין ולטפל בעצמנו רק כשנחוש ברע? משום שאז הנזק כבר נעשה, ובמקרים רבים הוא בלתי הפיך. אנשים שסובלים מבעיות יציבה, כאבי גב ופריצות דיסק, יכולים להתמודד אתן באמצעות טיפול מונע ביציבה. מי שחשופים לסיכון לסבול מסוכרת, כולסטרול גבוה, מחלות לב או לחץ דם גבוה, יכולים בדרך כלל למנוע את המצב או לפחות להיטיב אותו בצורה משמעותית מבעוד מועד באמצעות תזונה טובה, ספורט ומנוחה. גם מי שלוקים בבעיות של עודף משקל גבוה, מעי רגיז, פריחה, אלרגיות וכדומה יכולים למנוע ולשפר לאין שיעור את מצבי התחלואה השונים הנלווים לאלה, באמצעות הקניית הרגלי חיים טובים ונכונים לפני, ולא אחרי.

אין זה פשוט לחנך את האוכלוסייה לחיות על פי חוקי מניעה, אולם בישראל הוכחה הצלחה מניעתית בכל מה שקשור בחיסונים, הוספת פלואוריד למי השתייה, בדיקות כלל-ארציות בבתי הספר לשלילת עקמת או בדיקות לאיתור ילדים הזקוקים לטיפולי שיניים, וכדומה. ההצלחה בתחומים הללו הבהירה כי אפשר ורצוי לשלב את הרפואה המונעת גם בחיי היום-יום. מניעה תשפר משמעותית את איכות החיים, ותאפשר חיים רעננים וחיוניים עם פחות תסמינים, כאבים או תחלואים.

הרפואה המונעת מתבטאת בכמה מישורים:

ייעוץ לתחזוקת הגוף: ייעוץ לצעירים ומבוגרים כאחד, בתחומי טיפול כמו שיטת אלכסנדר או פלדנקרייז, על מנת ללמד ישיבה זקופה, הליכה ויציבה נכונות למניעת כאבי גב, פריצות דיסק או עקמת.

ייעוץ לתחזוקת הנפש: טיפול בשיטת הביו-פידבק המאפשר למטופלים להתמודד עם לחצים ומתחים בשיטה פשוטה.

ייעוץ לבעלי מקצוע: בעלי מקצוע שונים, מקצתם נהגים, נגנים או אנשי היי-טק, סובלים לאחר שנים ספורות באותו תפקיד מכאבים שמופיעים בסיטואציות שונות בגלל תנועות "רפטטיביות", כלומר תנועות שחוזרות על עצמן שיוצרות לחץ בנקודה מסוימת בגוף וגורמות עומס לא סביר על מפרק, שריר או רצועה. כך לדוגמה נהגים סובלים מכאבי גב, נגני כינור סובלים מכאב בצוואר הרוכן כלפי הכלי, ואילו אנשי היי-טק סובלים מבעיות בחגורת הכתפיים ובצוואר האופייניות למי שעובדים שעות מול המחשב או מכאבים בידיים לאחר שימוש בלתי פוסק בעכבר האופטי.

רפואה מונעת
רפואה מונעת

הדרך אל הבריאות המונעת

המודעות לחשיבותה של הרפואה המונעת עדיין אינה מספקת. בעשורים האחרונים ניכרת עלייה במספר האנשים המאמצים את אורח החיים הבריא, אולם חלק ניכר מהאוכלוסייה בארץ ובעולם עדיין מזניח את התחזוקה היומיומית ומגיע לטיפול רק כשכואב לו וכשהבעיה כבר קיימת. רפואה מונעת דורשת קשר ישיר עם גורם מטפל, כדי לבצע הדרכה ושינוי באורחות החיים, בהתאם למצב, גיל ונסיבות החיים של כל אחד מאיתנו. רצוי שבמרכז המערכת יעמדו רופא או מטפל מוסמך - נטורופת, הומיאופת, מטפל ברפואה סינית וכדומה.

הנה מה שאפשר לעשות כדי לתחזק את הגוף והנפש בעודנו בריאים:

תזונה: אכלו מזון עשיר בוויטמינים שמקורם בירקות ופירות. יש לצרוך מזון שישפר את תפקוד הגוף כמו פחמימות מורכבות, קמח מלא, דגנים וקטניות, ולא סוכרים או מזון מתועש ומעובד. איכלו מזון עשיר בפחמימות מורכבות כמו אורז מלא, קמח מלא ושיבולת שועל; הקפידו על אכילת חלבונים כמקור לאנרגיה ובניית שרירי הגוף: דגים לחלבון בריא ואומגה 3, קטניות, גבינות עיזים, וקצת בשר בקר ועוף. הרבו באכילת ירקות עלים, ברוקולי, סרדינים וטחינה. הקפידו על ירקות טריים בכל ארוחה ו-2-3 פירות ביום.

תוספים: יחד עם זאת, החיים באלף השלישי יצרו חוסרים בוויטמינים מסוימים. במידת הצורך, כשהתזונה לא מספקת וקיימים חוסרים, אפשר להיעזר בתוספי מזון:

ויטמין D: בעיקר אנשי היי-טק סובלים מחוסרים בוויטמין זה שמקורו בשמש, בשל העובדה שהם מבלים שעות ארוכות במשרד. ויטמין זה חיוני לשמירה על חוזקן של העצמות ולמניעת אוסטיאופורוזיס, ומונע מחלות כמו סוכרת וסרטן. מי שאינו נחשף דיו לשמש יכול לצרוך את הוויטמין בכדורים או טיפות.

מגנזיום: נמצא בדרך כלל במזון טרי ושכיח באגוזים, ירקות שורש וירקות עלים כמו עלי בייבי, מנגולד וכדומה. חוסר מגנזיום מתבטא בשלב ראשון בהתכווצויות שרירים.

אבץ: אף הוא מצוי בשקדים ואגוזים, ועל כן אנשים שאינם מרבים באכילת אלה סובלים מחסרונו. אחראי על בריאות העור, השיער הציפורניים.

ויטמינים מקבוצת B: נמצאים בדגנים, ירקות ודגים. מסייעים לתפקוד הלב והמוח, לשמירה על מערכת עצבים תקינה (מניעת דיכאון, ערנות, שיפור החיוניות), מסייעים בספיגת חומרים ובבניית כדוריות הדם. החשוב מכולם הוא ויטמין 12B שמקורו בבשר בקר. ויטמין זה מסייע לתפקוד מערכת העצבים. זו הסיבה שהיפנים, שחיים במדינת איים הררית וצפופה שאין בה מקום רב למרעה בקר, צורכים בקביעות טונה הנחשב לדג "בשרי". את יתר ויטמיני קבוצת ה-B אפשר לצרוך מדגנים מלאים, מוצרי חלב, ירקות ופירות (בננות), זרעים, ביצים וכדומה. אפשר להיעזר גם בתוספי מזון.

סידן: התזונה הישראלית לא רעה ובמוצרי מזון רבים יש סידן השומר על העצמות ומונע אוסטיאופורוזיס. הסידן מצוי בירקות ופירות ובמוצרי חלב. הרגישים לחלב בקר יכולים בהחלט לצרוך חלב עיזים.

שתייה: שתו מים ותה צמחים. ותרו על המשקאות הממותקים ועתירי החומרים המשמרים הלא בריאים לגוף.

פעילות גופנית: אל תוותרו! אנשי היי-טק ואנשי עסקים מגיעים למצב בו הם יושבים ברכב, יושבים במשרד ושוכבים לישון. הקפידו על פעילות גופנית לפחות 3 פעמים בשבוע. רכיבה, הליכה, שחייה, חדר כושר אתם בוחרים. אין לכם זמן? עלו במדרגות במקום במעלית, לכו ברגל במקום לנסוע ברכב, רכבו באופניים למשרד אם אפשר.

גיוון: אחת הבעיות שלנו היא היצמדות למוכר וחוסר גיוון. לא בכדי ממליצים לאכול "5 צבעים". במקום עוף ופירה עם עגבנייה בכל ארוחה איכלו פעם סלט עוף ופעם פסטה מקמח מלא, פעם איכלו קטניות ופעם דגן מלא עם סלט הגיוון יאפשר לכם לספוג ויטמינים ומינרלים רבים.

מורידים צריכה: קפה, אלכוהול, סוכרים. ותרו על עוגות עתירות סוכר, אפשר להסתפק בכוס קפה אחת ביום ויין במידה.

ותרו על הלחץ: מחקרים מצאו בוודאות כי סטרס הורג. הוא מעלה את הסוכר ואת לחץ הדם, וכיום מצאו חוקרים עדויות לכך שהוא אחד הגורמים הוודאיים למחלות קשות כסרטן.

טפלו בעצמכם: הקפידו מדי מספר חודשים על ייעוץ נטורופתי או הומיאופתי, ופעם בחודש לפחות (לאנשים העוסקים בפעילות בעל אופי לחוץ מומלץ על פעם בשבועיים) על טיפול מונע דיקור, רפלקסולוגיה, טווינא (לבעיות שרירים ורצועות), שיאצו (לחוליות ושלד). טיפולים אלה פותחים חסימות, מסייעים בניקוי רעלים, עוזרים בשיקום פגיעות הנגרמות כתוצאה ממתח שרירים מצטבר בכתפיים, בגב התחתון, מפרקים מוקדים בעייתיים ועושים טוב לגוף ולנפש.

ניהול מתחים וטיפול בסטרס: נסו את שיטת הביו פידבק, המלמדת באמצעים פשוטים להתמודד עם לחץ. ניתן גם לאמץ תרגול יוגה או מדיטציה.

לכו לישון: אל תוותרו על מנוחה ועל שינת לילה טובה שאורכת 7 שעות לפחות ומתקנת את נזקי היום.

ד"ר זיו בר הוא מנהל רפואי אזורי ברשת המרפאות כללית רפואה משלימה

בואו לדבר על זה בפורום רפואה מונעת - סגנון חיים רפואי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום