קבורת איברים: שהמשפחות ישלמו?

(0)
לדרג

בהמשך לדיון בכנסת, הבטיח מנכ"ל משרד הבריאות רוני גמזו לשקול מחדש את נושא עלויות קבורת האיברים שנשמרו באבו כביר בעשור האחרון

מאת: מערכת zap doctors

ב-20 במאי תחל קבורת האיברים שנותרו במכון לרפואה משפטית באבו כביר, כך אמר אתמול (ב') בכנסת מנכ"ל משרד הבריאות רוני גמזו. מדובר באיברים ורקמות של כ-8,200 נפטרים שנותחו בעשור האחרון ושצפויים להיקבר בקבר אחים מיוחד.

כעת, רגע לפני שהמהלך יוצא לדרך, דנה ועדת החוקה, החוק והמשפט של הכנסת בנושא עלויות הקבורה ובנוהל שקבע משרד הבריאות. ח"כ רחל אדטו (קדימה) אמרה כי לא יהיה נכון להטיל את עלויות הקבורה על משפחות הנפטרים. "מן הראוי לחלק את העלויות בין משרדי הממשלה הרלוונטיים המטפלים בנושא", אמרה.

מנכ"ל משרד הבריאות אמר בדיון כי "החל מ-20 במאי נתחיל לקבור את הרקמות של נפטרים שקרוביהם ביקשו לקבור אותם בקבורה משותפת". לדבריו, משפחות בודדות פנו למוקד שהוקם במשרדו וביקשו לקבור את האיברים בקבר הנפטר. בנוסף הודיע ד"ר גמזו כי משרדו ישקול מחדש את נושא עלויות קבורת הרקמות והאיברים הנמצאים במכון.

עוד עולה מהדיון כי משרד הבריאות לא עדכן ישירות את המשפחות באפשרות לקבור את המתים. נציג המשרד אמר בדיון כי "עקב מורכבות הנושא, הנוהל נקבע בהתייעצות עם פסיכולוגיים ועובדים סוציאליים שהמליצו לא לבצע פנייה ישירה למשפחות אלא להסתפק בפרסום בעיתונות".

יו"ר הוועדה ח"כ דוד רותם (ישראל ביתינו) אמר כי "אם המשפחות ידעו שהן לא יישאו בהוצאות הקבורה, משפחות נוספות יבקשו לקבור את האיברים בקבר הנפטר". רותם ביקש ממשרד הבריאות לקבל תוך שבוע ימים את תשובתם בנושא עלויות הקבורה ובבקשת חברי הכנסת לבצע פנייה ישירה למשפחות הנפטרים ולא להסתפק בפרסום המודעות.

בנוסף, הלין ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) על כך שהנוהל החדש לדבריו מנציח את המצב הקיים שבו המכון ימשיך לשמור רקמות נפטרים, בניגוד להלכה. "חברה קדישא מבקשת סליחה מכל נפטר ומקיימת יום צום אחת לשנה, שמא פגעו בכבוד המת. היכן בקשת המחילה של משרד הבריאות?", תהה מקלב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום