ישראלים עדיין סובלים מעישון כפוי

(0)
לדרג

מחקר באונ' ת"א מגלה כי רוב הישראלים, כולל כמחצית מהמעשנים, מצדדים בהגברת אכיפת החוק לאיסור עישון בברים ופאבים וכן במקומות ציבוריים נוספים

מאת: מערכת zap doctors

רוב הישראלים (72%) תומכים בהגברת האכיפה על איסור עישון בפאבים וברים, כך לפי מחקר חדש שנערך באוניברסיטת תל אביב. אפילו המעשנים עצמם (44% מהם) מצליחים לראות את חצי כוס הבירה המלאה ורוצים להוציא את הסיגריות מחוץ לברים. רוב הנשאלים היו רוצים גם לשאוף אוויר נקי במקומות ציבוריים נוספים כגון בכניסה לבתי חולים, בהסעות לילדים וברציפי רכבות.

המחקר, אותו ערכה ד"ר לאה רוזן, מהמחלקה לקידום בריאות בבית הספר לבריאות הציבור בחן את עמדות הציבור בישראל בקרב 505 גברים ונשים בישראל והוא פורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי "Health Policy".

החוקרים בדקו בנוסף אם אכיפה מוגברת יותר של החוק תפגע בעסקים המקומיים. מהתוצאות עולה, כי לא רק שהעסקים לא צפויים להיפגע, אלא שמספר המבקרים בהם עשוי אף לעלות: 23% מהמשיבים ענו כי יבקרו יותר בפאבים ובברים אם האוויר בהם יהיה נקי מעישון - לעומת 9% בלבד, שענו כי יבקרו פחות בעקבות אכיפת החוק.

ומה בנוגע לאכיפה במקומות נוספים? 94% מהמשיבים, בהם רובם מוחלט של המעשנים (90%), הסכימו שיש להבטיח אוויר נקי בהסעות ילדים. 75% מהציבור מצדד באיסור עישון בחצר בית ספר, אם כי רק כמחצית מהציבור סבורים שיש לאסור לחלוטין עישון בכל שטחי בית הספר - כולל ביטול חדרי עישון למורים. 93% (בכלל אלה 85% מציבור המעשנים) בעד איסור עישון בכניסות למרכזים רפואיים; 58% מצדדים באיסור עישון בתחנות רכבת, 82% בעד איסור עישון באזורים ציבוריים בבנייני מגורים וקצת יותר משליש סבורים שיש להבטיח אוויר נקי גם במוסדות להשכלה גבוהה.

העשן מפריע גם למעשנים

מהמחקר עולה עוד כי 69% מהישראלים חשופים לעישון כפוי לפחות פעם בשבוע. מתברר כי כשאדם מעשן - יהיו בסביבתו יותר אנשים מעשנים: 95% מהמעשנים דיווחו על חשיפה לעישון כפוי לפחות פעם בשבוע, לעומת 66% מהמעשנים לשעבר ו-60% ממי שלא עישנו מעולם. מפתיע לגלות כי כמעט רבע מהמעשנים (23%) אמרו שמפריע להם כשמעשנים לידם. רובם המוחלט (91%) של מי שלא עישנו מעולם דיווחו כי העישון הכפוי מפריע, ו-73% מהמעשנים לשעבר דיווחו כי העישון לידם מפריע להם.

"לצערנו, אפילו במקומות שבהם החוק מחייב זאת, חסרה בישראל אכיפה אמיתית", אומרת ד"ר לאה רוזן, עורכת המחקר. "מחקרים שבוצעו בשנים האחרונות, לאחר הרחבת החוק לאיסור עישון במקומות ציבוריים, נמצא ביותר מ-90% מהפאבים בישראל עשן סיגריות באוויר ומידה מסוכנת של זיהום באוויר כתוצאה מעשן זה. רוב הישראלים רוצים לנשום אוויר נקי. הממצאים נותנים רוח גבית להמשך החקיקה המגנה על הציבור מפני עישון כפוי".

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום