הזכות לאכול בריא

(0)
לדרג

ביטחון תזונתי מתקיים כאשר לכלל האנשים יש גישה כלכלית ופיזית לכמות מזון מספקת ומזינה. בישראל של 2012 מזון בריא נחשב למותרות ואינו תמיד בר השגה לכולם

מאת: מערכת zap doctors

בעקבות המחאה החברתית האחרונה הוקמה ועדת קדמי, אשר מטרתה להוזיל את מחירי המזון בישראל. בפועל מנסה הועדה להוזיל את המכס על מספר מזונות מיובאים, אלא שחלקם הינם מזון מתועש ומזיק, אשר מדינות אחרות שוקלות דווקא להגדיל עליהם מסים כדי להגן על בריאות הצבור.

סל מזון בריא נגיש

"ע"פ ארגון הבריאות העולמי, כ-60% מהחוליים בימינו הם תולדה של תזונה לקויה וחוסר פעילות גופנית", פותחת גב' דורית אדלר, מנהלת מחלקת תזונה ודיאטה, מרכז רפואי הדסה עין כרם, יוזמת העצומה 'הזכות למזון בסיסי בריא לאלתר', "ישנו פער עצום בין כמות הקלוריות הממוצעת ליום לאדם, שהייתה מקובלת לפני 30 שנה ,לבין מה שאנו צורכים כיום, פער שהוליד את מגפת ההשמנה המתפשטת בכל העולם. לצד זה, הוכח מחקרית שלמזון יש משקל עצום במניעת רוב התחלואים ובמקביל, בגרימתם".

"למעשה", ממשיכה אדלר, "אנחנו הופכים את החברה לחברה חולה, דבר המהווה נטל כלכלי על המדינה, נטל שהקושי לשאת את תוצאותיו מחייב לפעול למען עצירתו".

לאכול בריא
לאכול בריא

מזון בריא לא לעשירים בלבד

"בישראל כיום חיים אזרחים במצב של אי-ביטחון תזונתי, ילדים הולכים לישון רעבים ומשפחות נזקקות מקבלות מזון מעמותות שונות, מצב המהוה סמן של מחלה חברתית", מתריעה אדלר. "יש לזכור שהזכות למזון בריא היא זכות בסיסית שנועדה לאפשר גדילה והתפתחות נאותים, אולם חוסר הביטחון הולך וגדל הן מבחינת שעור האוכלוסייה והן מבחינת הרכב המזון אותו צורכים, כיוון שעלותו זולה יותר. פועל יוצא הוא, שחלק גדול מהמחלות פוגעות הרבה יותר במעמד הסוציו אקונומי הנמוך. לבסוף הופכים אותם צרכנים נטל על החברה, אשר בלית ברירה מממנת את הטיפולים שלהם".

פירמידת המזון

"אנו חיים כיום בסביבה עמוסה מזון מעובד, עתיר קלוריות ורכיבים תזונתיים מזיקים כמלח, שומן רווי, כולסטרול, בעוד שרוב ארגוני הבריאות המובילים בעולם קובעים עקרונות של תזונה מומלצת המבוססת על מרכיבים חיוניים כירקות ופירות, קטניות, דגנים מלאים, מוצרי חלב דלי שומן, עוף, דגים ושמן זית.

"בעבר היה פיקוח על מחירי המזון, אולם בשנים האחרונות הוצאו רוב המזונות ומחירם קפץ. כך לדוגמה, מחירו של גיל, מוצר בריא הנמצא בפיקוח, הוא 1.44 ¤ בלבד, ואילו יוגורטים אחרים, שאינם בפיקוח, מגיעים עד לסכום של 5 ¤ ויותר, דווקא מוצרים מזיקים יותר נשארו בפיקוח כמו מרגרינה.

"כבר היום לא יכולים העשירונים הנמוכים לרכוש את סל המזון המומלץ הבריא ולכן מחובתה של המדינה להבטיח מזון בריא על ידי כך שתכניס לפיקוח את סל המזון הבסיסי הבריא, ודי במוצר או שניים מכל קטגוריה".

אליה וקוץ בה

"ועדת קדמי היא ללא ספק יוזמה מבורכת", מאמינה אדלר, "אולם משרד הבריאות אינו חלק בקביעת המחירים אלא רק משרד התמ"ת ומשרד החקלאות. בתקופה בה המזון כה קריטי לבריאות הצבור ולבריאות הסביבה, אין זה אלא חיוני שמשרד הבריאות יוביל את הפיקוח או לפחות ייקח חלק מרכזי בו.

"העצומה שהוקמה, קוראת לממשלה לפעול מידית להכנסת סל מזון בריא בסיסי לפקוח ולבחור נכון על אילו מוצרים להוזיל מיסים, ועל אילו ליקר, כדוגמת אלכוהול ושתייה ממותקת. לצד זה עליהם להיות מאוד רגישים כלפי כל הנוגעים בדבר ולוודא שלא יפגעו, החל מהחקלאים, ובכלל זה בעצמאות התזונתית העתידית של ישראל, ובהמשך יש לבחון את ההשלכות על בריאות הצבור ועל איכות הסביבה. ולצורך כך כאמור, יש צורך באנשי תזונה, אנשי משרד הביאות וכן נציגות של איכות הסביבה שיסייעו לקבל את ההחלטות הנכונות.

"הסתכלות כוללנית ורחבה, אשר תהא ישימה כלכלית, תחסוך כסף שחייב להיות מוגדר לטובת הוזלת סל המזון הבסיסי הבריא", מסכמת אדלר.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה קלינית
פורום תזונה טבעית
פורום סיבים תזונתיים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום