אלכוהול מכל הלב?

(0)
לדרג

במחקר שבו השתתפו גברים אחרי התקף לב, נמצא כי שיעורי התמותה בקרב מי ששותים אלכוהול בצורה מתונה נמוכים יחסית לשל אלה שלא שותים כלל

מאת: ד"ר עמית עקירוב

תוצאות מפתיעות של מחקר אמריקאי רומזות שצריכת אלכוהול מתונה טובה לבריאות. החוקרים מצאו כי דווקא לגברים שעברו התקף לב ושתו שני משקאות חריפים ביום סיכויי תמותה נמוכים יותר משל חבריהם, ששותים כמות אלכוהול גבוהה יותר או לא שותים כלל.

במחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת European Heart Journal, השתתפו 1,800 גברים ששרדו התקף לב. הגברים היו במעקב במשך עשרים שנה, בין השנים 1986-2006, עם מעקב שנמשך עד 20 שנים. מדי ארבע שנים השיבו המשתתפים על שאלונים להערכת צריכת אלכוהול ותזונה, ונשאלו אודות אורחות חיים וטיפולים תרופתיים (כולל עישון ומדד מסת גוף) כל שנתיים. במהלך תקופת המעקב נרשמו 486 מקרי תמותה.

לדברי החוקרים, אף על פי שצריכת אלכוהול מתונה (10-29.9 גרם ביום) מלווה בסיכון נמוך יותר למחלות לב ושיעורי תמותה נמוכים יותר מכל סיבה באוכלוסיות בריאות, הנתונים בחולים לאחר התקף לב לא ברורים. במחקר הנוכחי נמצא כי יש תועלת ברורה לשתיית אלכוהול בכמות מתונה בחולים אלה.

נמצא שבקרב מי ששתו כמויות מתונות של אלכוהול, בהשוואה לאלו שלא שתו כלל, הסיכוי לתמותה מכל סיבה היה נמוך בכ-30%. בקרב גברים ששתו אלכוהול בכמות מעטה (0.1-9.9 גרם אלכוהול ביום), הסיכון היה גבוה בכ-10% בהשוואה למי ששתו אלכוהול בכמות מתונה. באלו ששתו אלכוהול בכמות רבה (30 גרם ומעלה ביום), הסיכון לתמותה היה גבוה בכ-15%, בהשוואה לאלו ששתו אלכוהול בכמות מתונה. כאשר החוקרים לקחו בחשבון תמותה על רקע מחלות לב וכלי דם, התועלת של שתיית אלכוהול מתונה הייתה בולטת אף יותר, עם ירידה של יותר מ-40% בסיכון לתמותה, בהשוואה לאלו שלא שתו כלל אלכוהול.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר מוכיחים בבירור את התועלת ארוכת הטווח של צריכת אלכוהול מתונה בגברים ששרדו התקף לב. הם גם מצאו כי מצבם של גברים שצרכו אלכוהול בכמות מתונה לפני האירוע הלבבי, ואחר כך המשיכו במנהגם, היה טוב יותר הטווח הרחוק.

בואו לדבר על זה בפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום