הריון: התקף לב, לא צרבת

(0)
לדרג

התקפי לב בהריון או קצת אחרי הלידה מסוכנים יותר ושיעור התמותה מהם גבוה. לעתים מאבחנים אותם בטעות כצרבת וקוצר נשימה; מומלץ לשים לב לכאבים בחזה

מאת: מערכת zap doctors

התקפי לב בזמן ההיריון או בשבועות הראשונים לאחר הלידה (משכב לידה) שונים מהתקפי לב רגילים, כך עולה מנתוני סקירה אמריקאית חדשה. על פי הנתונים, אף שמדובר בתופעה נדירה, שיעור התמותה גבוה יחסית והאבחון לא תמיד מדויק לעתים במקום לשים לב למצוקה לבבית מאבחנים צרבת וקוצר נשימה.

בסקירה שהוצגה בכנס מדעי מטעם ה-American College of Cardiology נכללו 150 מקרים של אוטם לבבי במהלך הריון או בשלושת החודשים לאחר ההריון, שאובחנו בין השנים 2005-2011. הגיל הממוצע של הנשים בסקירה עמד על 34, 75% מהן מעל גיל 30.

החוקרים מדגישים כי אוטם לבבי במהלך ההריון הוא תופעה נדירה, מקרה אחד לכל 16,000-20,000 נשים. עם זאת, מדובר בשכיחות גבוהה פי ארבעה בהשוואה לנשים לא הרות באותו גיל, ובמקרים שבהם מאובחן אוטם לבבי, שיעור התמותה עומד על 7%, בהשוואה לשיעור ההתקפים בקרב נשים בנות אותו גיל שאינן הרות - סביב 1-2%. שיעורי התמותה ירדו באופן מרשים מאז הסקירה הקודמת שנערכה בנושא, בשנות התשעים, אז עמד שיעור התמותה על 20%.

לדברי החוקרים, המנגנון בבסיס הופעת אוטם לבבי במהלך ההריון עלול להיות שונה מזה של התקף לב טיפוסי, כאשר פגיעה/קרע של כלי הדם הם הסיבה במחצית מהמקרים. גורמים אחרים כוללים ספאזם של העורקים הכליליים או יצירת קריש. התקף לב בהריון נוטה לגרום לפגיעה בשטח גדול יותר של שריר הלב, התפתחות אי-ספיקת לב ולכן שיעורי תמותה ממנו גבוהים יותר.

החוקרים מסבירים כי לעתים קרובות לא מאבחנים נכונה אוטם לבבי בנשים הרות וקובעים בטעות שהאשה סובלת מצרבת ומקוצר נשימה, שהם תסמינים נפוצים בהריון. חשוב שהרופאים והנשים יבינו כי יש להתייחס ברצינות לכאבי חזה, גם בנשים צעירות, בעיקר במהלך ההריון. בנוסף, הם מדגישים כי דרוש בסיס ידע שונה וטיפול ייחודי להתקפי לב בהריון, שכן חלק מאפשרויות הטיפול הקונבנציונאליות אינן מסייעות, ואף עשויות להזיק לנשים בהריון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום קרדיולוגיה וצנתורים
פורום הריון ולידה - הלל יפה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום