השתלת כבד: שני בני אדם ניצלו

(0)
לדרג

לראשונה בישראל, בוצעה בבי"ח בילינסון "השתלת דומינו" - השתלת כבד בחולה, כאשר הכבד שלו הושתל בחולה אחר. מצבם של שני המנותחים טוב

מאת: מערכת zap doctors

בבית חולים בילינסון הושלמה בהצלחה השתלת כבד מסוג "דומינו", שבוצעה לראשונה בישראל: מדובר בהשתלה של כבד מן המת בחולה ובמקביל השתלה נוספת של הכבד שהוצא מגוף החולה בחולה אחר. במסגרת הניתוח המורכב, גבר החולה במחלה מטבולית קיבל כבד מתורם מת, והכבד שלו הושתל באדם שסבל משחמת כבד עם גידול בכבד. ההשתלות בוצעו בו זמנית בחדרי ניתוח סמוכים וארכו כ-10 שעות. מצבם של שני המושתלים טוב, נמסר מבית החולים.


המושתל חסן ספאדי, פרופ
המושתל חסן ספאדי, פרופ' איתן מור והמושתל אריה צברי. צילום: דוברות בילינסון

המושתל הראשון, בן 61, סובל ממחלה גנטית נדירה הגורמת לכבד לייצר חלבון שאינו תקין. לדברי פרופ' רן טור כספא, מנהל מכון הכבד, כתוצאה מכך נגרמת פגיעה במערכת העצבית שעלולה להתקדם למערכות נוספות כמו הלב, מערכת העיכול ועוד, ואף להוביל למוות. השתלת כבד היא הטיפול היחיד שיכול היה לעצור את התפתחות המחלה.

אף שהכבד שהוצא מגופו של החולה מייצר את החלבון החריג, הכבד מתפקד באופן תקין לגמרי ולא יגרום להופעת המחלה באדם אחר לתקופה של 5-10 שנים לפחות. על רקע זה הוחלט בבית החולים להשתיל את הכבד בחולה נוסף בן 65, חולה בסרטן כבד במצב קשה מאוד. בשל מצבו ונוכח המחסור באיברים להשתלה בישראל, הניחו הרופאים כי הגבר לא יחזיק מעמד עד לאיתור כבד שיתאים לו, ועל כן השתלת הדומינו היא הסיכוי האחרון שלו להישאר בחיים.

בניתוח השתתפו 5 משתילים, 3 מרדימים, אחיות חדר ניתוח, צוותי טיפול נמרץ ובנק הדם. בעולם בוצעו עד כה רק 300 השתלות דומות. פרופ' איתן מור, מנהל מחלקת השתלות בבית החולים, שהוביל את ההשתלה, הסביר: "הקושי המרכזי בהשתלה מסוג זה הוא כפול: מצד אחד, בזמן הוצאת הכבד מאדם חי יש לחתוך את כלי הדם המובילים לכבד, באופן שיאפשר לנו להשתיל בגופו את הכבד החדש שהתקבל מהמת. במקביל, יש לוודא שכלי הדם המצויים על הכבד המושתל נשמרים במצב שיאפשר לנו להשתיל אותו באדם אחר. לאחר הוצאת הכבד מגופו של החולה נדרשנו לעשות שחזור של האנטומיה של הכבד, כולל שימוש בשני ורידים שהוצאו מאזור האגן וחוברו לוורידי הכבד. לשמחתנו, ההשתלות עברו בהצלחה והצלחנו לסייע לשני החולים".

בואו לדבר על זה בפורום מחלות כבד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום