פסיכוזה: כדורים פסיכיאטריים

(0)
לדרג

לתרופות אנטי פסיכוטיות יש תופעות לוואי, אשר עשויות להשפיע באופן מהותי על חיי המטופל. לכן, חשוב שהטיפול ייעשה על ידי איש מקצוע תוך הבנת הסיכונים הכרוכים בו

מאת: מערכת zap doctors

פסיכוזה היא פגיעה בבוחן המציאות, כלומר פגיעה ביכולתו של אדם לשפוט ולהבין מה הוא פרי דמיונו ומה הינו חלק בלתי נפרד מהמציאות סביבו. הפגיעה בבוחן המציאות באה לידי ביטוי בתפיסה חושית מעוותת, ובקיומן של מחשבות שווא שגויות. כך למשל, האדם הפסיכוטי עשוי לחוש בריח רע שאינו קיים, לשמוע קולות לא מציאותיים, לראות מראות וחזיונות לא אמיתיים. האדם הפסיכוטי אינו מודע לכך כי תפיסתו החושית או מחשבותיו אינן אמיתיות. אירוע פסיכוטי עלול להיות חלק ממחלת הסכיזופרניה אך גם להופיע כתוצאה מהפרעות פסיכיאטריות אחרות, לאחר שימוש בסמים, כתופעה משנית למחלות נוירולוגיות שונות, כתופעה משנית לדמנציה ולמחלות זיהומיות. על פי ההנחה הרווחת היום בקרב אנשי המקצוע, פסיכוזה נגרמת בשל פעילות דופמינרגית וסרטונרגית עודפת במוח. דופמין וסרטונין הם מוליכים עצביים הפועלים בכל הגוף ובין היתר במוח. התרופות האנטי פסיכוטיות פועלות על ידי הפחתה של פעילות הדופמין והסרטונין במוח וכך מביאות לשיפור בתסמינים הפסיכוטיים.

התרופות האנטי פסיכוטיות נחלקות לשתי קבוצות עיקריות, אשר גם להן מספר תתי קבוצות. תרופות הדור הישן, המכונות התרופות הטיפיות, בהן Perphenan, Clopixol ו-Halidol ותרופות הדור החדש, המכונות התרופות הא-טיפיות, ביניהן Seroquel, Zyprexa, Resperidal ו-Leponex. את התרופות ניתן ליטול באופנים שונים: דרך הפה, במתן תוך שרירי או במתן ישירות לווריד, לחלקן השפעה איטית הנמשכת שבועיים ואף יותר ולחלקן השפעה קצרה יותר ויש ליטול אותן מדי יום.

התרופות הללו ניתנות כמענה טיפולי למצבים פסיכוטיים שונים: סכיזופרניה, אפיזודה פסיכוטית כתוצאה משימוש בחומרים שונים, דיכאון, הפרעה דו-קוטבית (מאניה-דיפרסיה) או במצבים פסיכוטיים הנובעים מגורמים אחרים. התוויות נוספות למתן התרופות האנטי פסיכוטיות הן טיפול אחזקה במחלת הסכיזופרניה, טיפול בהפרעה דלוזיונאלית (Delusional Disorder), דמנציה, דליריום, סינדרום טורט ובמצבים נוספים.

לדברי ד"ר פלורי גרינברג, רופאה בכירה בשירות הפסיכיאטרי של בית החולים הלל יפה, "כאשר אדם פונה לראשונה לרופא הפסיכיאטר עם סימפטומים של מצב פסיכוטי, חשוב להעריך את מצבו, הסטטוס המנטאלי ולהבין האם הוא מסוכן לעצמו או לסביבה. שיחה עם בן משפחה פעמים רבות עוזרת להשלים פרטים חשובים. כך ניתן להגיע לאבחנה מדויקת יותר אשר עשויה לשלול מצב פסיכוטי. חשוב מאוד להבין מהו ההקשר של המצב הפסיכוטי, אם הוא קשור למצב נפשי אחר ממנו האדם סובל, למשל דיכאון או מצב מאני, או שימוש בסמים".

כדורים פסיכיאטריים (אילוסטרציה)
כדורים פסיכיאטריים (אילוסטרציה)

תרופות אנטי פסיכוטיות

בזכות פיתוחן של תרופות חדשות ובשל הידע שהצטבר בנושא, במהלך עשרות השנים האחרונות חלה ירידה בשכיחות תופעות הלוואי הנובעות מטיפול בתרופות האנטי פסיכוטיות. לדברי ד"ר גרינברג, הטיפול במצב פסיכוטי מורכב, והכרחי שיעשה בהנחיית איש מקצוע. לתרופות האנטי פסיכוטיות יש תופעות לוואי מגוונות, חלקן מתבטאות באופן מיידי וחלקן עשויות אף להופיע חודשים רבים לאחר הטיפול. ביטוי של תופעות הלוואי תלוי הן בתרופה עצמה, והן במאפיינים שונים של האדם הנוטל אותה: בגילו, במצבו הרפואי, בתרופות אחרות אותן הוא נוטל או בהיותו מעשן. "את תופעת הלוואי בוחנים לאחר תקופה של שימוש בתרופה. חלק מהתרופות, למשל אלו מהדור הישן, מתאפיינות בתופעות לוואי תנועתיות כרעד, הפרעות בהליכה, נוקשות של שרירי הגוף. חלק עשויות להביא להפרעה בהורמון הפרולקטין. שימוש בלפונקס, למשל, עשוי להביא להפרעה בתאי מערכת החיסון. זיפרקסה ותרופות נוספות עשויות להביא להפרעה במאזן השומנים והכולסטרול ולעלייה במשקל".

טיפול באדם המציג תסמינים פסיכוטיים מורכב אמנם מטיפול תרופתי, אך ישנם בטיפול אספקטים חשובים נוספים שאינם תרופתיים בלבד. הטיפול עשוי להיות מתמשך וחשוב להקפיד להתייחס להיבטים סוציאליים שונים, להעניק תמיכה פסיכולוגית אם קיים הצורך, ולתת דגש על ביסוס מערכת התמך המשפחתית והחברתית. טיפול תרופתי אנטי פסיכוטי הכרחי במקרים רבים וצריך להיעשות על ידי איש מקצוע, תוך הבנת הסיכונים והשפעות תופעות הלוואי אשר עשויות להשפיע באופן מהותי על המטופל בהמשך חיי.

בואו לדבר על זה בפורום סכיזופרניה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום