על התקרחות ובטיחות

(0)
לדרג

התרופה פרופסיה בולמת נשירה וגם מסייעת לצמיחת שיער מחודשת. ומה לגבי תופעות לוואי? ד"ר גינזבורג מרגיע: "מדובר בתופעות חולפות וזניחות". צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

הסיבה העיקרית להתקרחות אצל גברים היא גנטית, אבל גם לסביבה שבה אנו חיים יש תרומה לנסיגת קו השיער של הגברים בישראל. מתח ולחץ, איכות מים ירודה וקרינת שמש חזקה וישירה במשך חודשים ארוכים בשנה מביאים להזדקנות מוקדמת של זקיקי השיער, והתוצאה היא נשירה מוגברת ושיער שמידלדל.

הטיפול בהתקרחות נחלק לשני סוגים: טיפול תרופתי וטיפול כירורגי. ב-98% ממקרי ההתקרחות אצל גברים הסיבה היא גנטית-הורמונאלית, ולכן אופן הטיפול שונה מזה המוענק לנשים.

אחת התרופות הפופולאריות לטיפול בנשירת שיער והתקרחות היא התרופה פרופסיה, שהרכיב הפעיל בה הוא פינסטריד. התרופה מנטרלת את האנזים 5-אלפא-רדוקטז, אשר מפרק את הטסטוסטרון ל-DHT, ובכך היא מונעת התקרחות. פרופסיה עוצרת את נשירת השיער ב-80% מהמקרים, וב-65% מהם אף גורמת לצמיחה מחודשת של שיער.

למרות אחוזי ההצלחה המרשימים של התרופה, יש גברים החוששים לקחת אותה בשל תופעות הלוואי שעלולות להופיע בעקבות השימוש בה.

"אפשר להלביש כל דבר על כל תרופה", אומר ד"ר אלכס גינזבורג, מנהל היחידה לשיער והשתלות שיער במרפאה הפרטית "קלאס-קליניק" שבבית החולים תל השומר. "זה כמו שאדם ייקח כדור אקמול, ופתאום יגרד לו בגב, והוא יאמר 'התרופה גורמת לגירוד בגב". אם עושים מחקר שבו משתתפים הרבה אנשים והתוצאות מלמדות על תופעות לוואי, אז אפשר לייחס לה את אותן תופעות. אני מתעסק עם התרופה כבר 13 שנה, ואני יכול לומר בפה מלא כי תופעות הלוואי שראיתי הן מעטות מאוד ואף הפיכות".

נשירת שיער
נשירת שיער

ירידה בחשק מיני אחוזים זניחים

על פי העלון לצרכן, תופעות הלוואי שדווחו במחקרים ועשויות להתעורר עקב השימוש בפרופסיה הן ירידה בדחף המיני, בכמות הזרע וביכולת להגיע לזקפה ולשמר אותה. עוד מצוין כי תופעות לוואי אלה חלפו בגברים שחדלו ליטול את התרופה וגם נעלמו במרבית הגברים שהמשיכו ליטול את התרופה. ד"ר גינזבורג, מנהל פורום נשירת שיער בפורטל zap doctors מסייג אזהרות אלה ואומר כי לפני כ-15 שנה נערך מחקר בינלאומי גדול, שבו השתתפו כ-1,500 איש ברחבי העולם, לחלק מהמשתתפים נתנו פרופסיה, ולאחרים נתנו תרופת דמה. משתתפי הניסוי והרופאים שנתנו את התרופות לא ידעו מי קיבל את התרופה ומי את הפלסבו, וזאת כדי שלא תהיה שום השפעה על התוצאות.

"במחקר התברר שרק לשני אחוזים מהאנשים שלקחו פרופסיה הייתה ירידה בחשק המיני, לעומת אחוז אחד מאלה שלקחו את תרופת הדמה", אומר ד"ר גינזבורג, "אלה אחוזים זניחים. חשק מיני הוא דבר סובייקטיבי ויש בו הרבה עניין פסיכולוגי. עד חמישה אחוזים מהמטופלים עלולים לסבול מירידה קלה של כמות הזרע, אך התרופה אינה פוגעת באיכות הזרע. אם יש ירידה בחשק המיני, אפשר להפסיק את התרופה והכל חוזר לקדמותו".

גם לגבי טענות בנוגע לפוריות מתייחס גינזבורג באומרו כי "מתעלמים משינויים חברתיים שקרו בדור האחרון. לפני 40 שנה, לפחות אנשים היה קשה להיכנס להריון. כיום לנשים קשה יותר להיכנס להריון, וזוגות רבים הולכים לטיפולי פוריות. אנו גם רואים שיש עלייה בלידות של תאומים ושלישיות בגלל הטיפולים, וזאת מכיוון שגיל ההורות עלה משמעותית. ייתכן שגברים לוקחים פרופסיה ולנשים שלהן קשה להיכנס להיריון בגלל דברים אחרים. 6.7 מיליון גברים משתמשים בתרופה הזאת ברחבי העולם, ואם הייתה פגיעה בפוריות, היה אפשר לראות זאת במחקרים. אי אפשר להלביש על תרופה מיתוסים".

ד"ר גינזבורג מסכם באומרו כי כשם שתופעות הלוואי הפיכות ברגע הפסקת נטילת התרופה, כך גם האפקטיביות שלה. ברגע שמפסיקים לקחת אותה המצב חוזר לקדמותו תוך פרק זמן קצר, ולכן מאוד לא מומלץ להפסיק את השימוש, אפילו לא לזמן קצר מאוד. "פרופסיה בולמת נשירה וגם גורמת לצמיחת שיער", אומר ד"ר גינזבורג. "כדי לראות תוצאות, יש לצלם את הקרקפת של המטופל, לקחת את התרופה מדי יום מינימום שנה, ואחר כך להשוות עם התמונה של לפני שנה ולבדוק אם יש שיפור במצב. אם יש שיפור, המטופל ממשיך לקחת את התרופה, ואם אין שיפור - אז מפסיקים".

בואו לדבר על זה בפורום נשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום