גלולות למניעת הריון: מהם ההבדלים?

(8)
לדרג

מהם ההבדלים בין הגלולות השונות שנמצאות בשוק? אילו חסרונות ויתרונות יש להן? ומהי הגלולה שמתאימה לך ביותר?

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2310221 (מספר מקשר)

גלולות למניעת היריון הן אמצעי המניעה הנפוץ ביותר בקרב נשים צעירות בישראל. למרות קיומם של מגוון גדול של אמצעי מניעה אחרים, כמו התקנים תוך רחמיים, דיאפרגמות, קונדמים וזריקות, הגלולה הינה עדייין אמצעי המניעה היעיל והנוח ביותר עבור נשים רבות.

קיימים שני סוגים עיקריים של גלולות: גלולות משולבות המכילות פרוגסטין (נגזרת של פרוגסטרון) ואסטרוגן, וגלולות המכילות פרוגסטין בלבד. יש גם גלולה למניעת היריון במצבים דחופים (גלולת "הבוקר שאחרי"), שמכילה מינון גבוה וחד פעמי של פרוגסטין בלבד.

בישראל משווק כיום מגוון עצום של גלולות למניעת היריון, דבר המעורר בקרב נשים רבות את השאלה "מהי הגלולה שהכי מתאימה עבורי?"

הגלולה המשולבת

כאשר אומרים "גלולה", מתכוונים בדרך כלל לגלולה המשולבת שמכילה את שני ההורמונים, פרוגסטין ואסטרוגן. פרוגסטין הוא צורה סינתטית של הפרוגסטרון הטבעי (שלא ניתן לתת אותו בגלל ספיגה לא טובה במתן פומי). תפקיד הפרוגסטין במניעת היריון הוא בעיקר דיכוי הביוץ, אך הוא גם גורם לריר צוואר הרחם להיות מועט וצמיג ועל כן פחות חדיר לזרע.

הפרוגסטין גם משבש את מוכנות הרירית לקליטת הביצית המופרת. האסטרוגן שמצוי בגלולה המשולבת לא רק מגביר את דיכוי הביוץ, אלא מבטיח גם צמיחה של רירית הרחם וכך משמר את סדירות המחזור החודשי. כל הגלולות למניעת היריון שמשווקות כיום בישראל מכילות מינונים נמוכים של אסטרוגן, בהשוואה לגלולות ששווקו בעבר. בהתאם, הגלולות המודרניות קשורות בשיעור נמוך יותר של תופעות לוואי וייתכן שהן אף בטוחות יותר. למרות זאת, יעילותה הגבוהה של הגלולה נשמרה.

כל הגלולות ששווקו בישראל עד שנת 2012 הכילו את אותו סוג של אסטרוגן סינטטי אתניל אסטרדיול. במחצית השנייה של 2012 יוחל לראשונה שיווק של גלולה שמכילה אסטרדיול ולראט, שמתפרק לאחר ספיגתו בגוף לאסטרוגן הטבעי אסטרדיול (קלייר).

ההבדל העיקרי בין הגלולות המשולבות שמשווקות בישראל הוא במרכיב הפרוגסטין. נהוג לחלק את הפרגוסטינים השכיחים לפי דורות. הפרוגסטין הוותיק ביותר שמשווק בישראל הוא הלוונורגסטרל מהדור השני, שמצוי לדוגמא במיקרוגינון. פרוגסטינים מהדור השלישי נפוצים מאד בישראל וכוללים את הדזוגסטרל שמצוי לדוגמא במרסילון או פמינט ואת הגסטודן שמצוי למשל במליאן או הרמונט. פרוגסטין מהדור הרביעי הוא הדרוספרינון שמצוי למשל ביסמין או יאז.

רוב הגלולות המשולבות למניעת היריון משווקות בישראל בחפיסה של 21 גלולות. כולן פעילות, כלומר מכילות הורמונים. האישה צריכה לזכור לאחר שבוע הפסקה להתחיל ליטול גלולות מחפיסה חדשה. ישנם כיום שלושה סוגים של גלולות שמשווקות בחפיסה בת 28 גלולות, בשתיים יש 24 גלולות פעילות וארבע לא פעילות (מינס, יאז) ובאחד יש 26 גלולות פעילות ושתים לא (קלייר). גלולות מסוג זה נלקחות ברצף, ללא הפסקה בנטילת הגלולות.

הגלולות ששווקו עד כה בישראל היו כולן מסוג "מונופאזי", כלומר כל הגלולות הכילו הרכב ומינון זהה של הורמונים. ב-2012 יותחל בשיווק הגלולה "קלייר" שהינה קוואדריפאזית, כלומר כל חפיסה מכילה ארבעה סוגים של גלולות ששונות זו מזו מבחינת ריכוזי ההורמונים.

מקובל לחלק את הגלולות המשולבות לגלולות במינון נמוך, קרי מינון של 30 עד 35 מיקרוגרם של אתניל אסטרדיול וגלולות במינון אולטרה נמוך, כלומר 15 עד 20 מיקרוגרם של אתניל אסטרדיול. בפירוט שלמטה מחולקות הגלולות המשולבות שמשווקות כיום בישראל בהתאם למינון האסטרוגן, כאשר בסוגריים מופיע סוג הפרוגסטין שהן מכילות:

  • 35 מק"ג אתניל אסטרדיול: אורטו-ציקלין (נורגסטימט, דור 2), דיאנה (ציפרוטרון אצטט).
  • 30 מק"ג אתניל אסטרדיול: מיקרודיול (דזוגסטרל, דור 3); גינרה, מינולט, שלי, פלורט (גסטודן, דור 3); יסמין (דרוספירנון, דור 4); בלרה (כלורמדינון אצטט, דור 1); מיקרוגינון, נורדט (לוונורגסטרל, דור 2).
  • 20 מק"ג אתניל אסטרדיול: מרסילון, פמינט (דזוגסטרל, דור 3); מליאן, הרמונט, לודן, אמילי, פליים (גסטודן, דור 3); יאז ( דרוספירנון, דור 4, 24 טבליות עם הורמונים ו- 4 טבליות ללא הורמונים, נלקח במשך 28 יום ברצף).
  • 15 מק"ג אתניל אסטרדיול: מינס (גסטודן, דור 3, 24 טבליות עם הורמונים ו- 4 טבליות ללא הורמונים, נלקח במשך 28 יום ברצף).
  • 1 עד 3 מ"ג אסטרדיול ולראט: קלייר (דיינוגסט, 26 טבליות עם הורמונים בארבעה מינונים ו-2 טבליות ללא הורמונים, נלקח במשך 28 יום ברצף).

מה היתרונות של גלולות משולבות?

לגלולות המשולבות יש מספר יתרונות ותועלות:

  • היעילות היא 99% כאשר הגלולה ניטלת באופן יומיומי. בפועל, שיעורי הכישלון גבוהים יותר ומגיעים ל-3% עד 8%, בעיקר עקב שכחה בנטילת הגלולות.
  • מחזורי הווסת קלים וסדירים יותר ופחות כואבים.
  • יש פחות תסמינים לפני המחזור, כמו מצבי רוח.
  • יש הפחתה בשיעור הציסטות בשחלות ובשד.
  • הסיכון לזיהומים באגן פוחת.
  • הגלולות מפחיתות במחצית את הסיכון לסרטן שחלות ולסרטן רירית הרחם.
  • הגלולות מקלות על אקנה.
  • הגלולות מונעות היריונות מחוץ לרחם.
  • הגלולות מקלות על תסמינים הנובעים מאנדומטריוזיס ושרירנים.

החסרונות של גלולות משולבות

ישנן גם מגבלות לגלולות המשולבות.

תופעות לוואי, למשל: בחילות, הקאות, כאבי ראש, גודש ונפיחות בשדיים, הפחתה ביצר המיני, ודימומים לא סדירים, במיוחד בחודשים הראשונים לשימוש בגלולות.

הגלולות עלולות להעלות את הסיכון ליתר לחץ דם, היווצרות קרישי דם, שבץ, אוטם בשריר הלב ואבנים בכיס המרה.

הגלולות אינן מתאימות לנשים עם היסטוריה של קרישי דם, יתר לחץ דם לא מאוזן, כאבי ראש מיגרנוטיים תכופים ומלווים באאורה, מעשנות כבדות בנות 35 שנה ויותר, מחלות לב או מחלות כבד.

גלולות למניעת הריון. צילום: שאטרסטוק

גלולות לנטילה ברצף

גלולות לנטילה ברצף מייצגות גישה חדשה יחסית. הן מציעות אפשרות חדשה לנשים עם מחזורים כואבים או כאלו שפשוט לא אוהבות את אי הנוחות שקשורה למחזור החודשי. הנטילה ברצף מעלימה את המחזור החודשי ומצמצמת משמעותית את סך ימי הדימום. עבור חלק מהנשים הפחתה במספר הווסתות נראית בלתי טבעית, אך גלולות אלו בטוחות כמו גלולות בנטילה חודשית. יש לזכור שממילא הרירית נותרת דקה בעת נטילת גלולה משולבת ולכן אין צורך שתתפרק כדמם וסתי מדי חודש.

בישראל הוחל בשיווק הגלולה הראשונה שארוזה בצורה זו, סיזניק, בשנת 2012. אלו למעשה גלולות משולבות שארוזות בחפיסה המכילה כמות גלולות שמספיקה לנטילה ברצף במשך שלושה חודשים.

30 מק"ג אתניל אסטרדיול: סיזניק (לוונורגסטרל, דור 2). 84 טבליות רגילות ועוד 7 טבליות המכילות 10 מק"ג אתניל אסטרדיול, נלקח במשך 91 יום ברצף.

מה היתרונות של גלולות לנטילה ברצף?

  • האישה חווה ווסת מספר פעמים מועט.
  • הפחתה בחומרת התסמינים סביב הווסת.
  • מניעת שכחה של גלולות שמתרחשת לעתים כאשר עושים הפסקה בת שבוע בין חפיסה לחפיסה.
  • יעילות בטיפול במצבים שמחמירים בעת הווסת כמו אנדומטריוזיס, כאבי ראש במחזור, כאבי מחזור ותסמינים חמורים לפני הווסת.

מה החסרונות של גלולות לנטילה ברצף?

  • ייתכנו הכתמות ודימומים לא סדירים בין הווסתות.
  • תופעות לוואי כפי שפורט עבור גלולות משולבות.

גלולה המכילה פרוגסטין בלבד

גלולה שמכילה פרוגסטין בלבד ("מיני גלולה"), כך שבניגוד לגלולות הנפוצות היא לא מכילה כלל אסטרוגן. מאחר שבנטילת גלולות אלו המחזורים נוטים להיות לא סדירים הן משמשות בעיקר לנשים שמניקות ועל כן ממילא המחזורים שלהן מועטים. גלולות אלו מתאימות במיוחד לנשים מניקות מאחר שהאסטרוגן שבגלולה המשולבת עלול להפחית את כמות החלב של האם.

גלולות שמכילות פרוגסטין בלבד מתאימות גם לנשים שלוקות במצבים שמונעים מהן להשתמש בגלולות המכילות אסטרוגן. לדוגמא, נשים עם היסטוריה של קרישי דם או מעשנות כבדות בנות יותר מ- 35 שנה.

גלולות שמכילות פרוגסטין בלבד נלקחות ברצף, ללא הפסקה בין חפיסות הגלולות שמכילות 28 או 35 טבליות, כולן פעילות. גלולות מסוג זה פחות סלחניות לאיחור בנטילה, ועל מנת להבטיח את יעילותן הגבוהה חייבים להקפיד ליטול אותן כל יום באותה שעה.

בישראל משווקים שני סוגים של גלולות שמכילות פרוגסטרין בלבד:

  • סראזט (דזוגסטרל 5 מ"ג, 28 טבליות).
  • מיקרולוט (לוונורגסטרל 0.3 מ"ג, 35 טבליות).

מה היתרונות של גלולות שמכילות פרוגסטין בלבד?

  • בטוחות לשימוש עבור נשים מניקות.
  • ניתנות לשימוש על ידי נשים שאסור להן ליטול גלולות המכילות אסטרוגן, כמו מעשנות מעל גיל 35 שנה, נשים עם יתר לחץ דם או נשים עם מיגרנות תכופות מלוות אאורה.
  • מפחיתות את כמות הדם הווסתי ומקלות על כאבי מחזור.
  • מגנות מפני סרטן רירית הרחם וסרטן השחלות.
  • מפחיתות את שכיחות זיהומים באגן.

מה החסרונות של גלולות שמכילות פרוגסטין בלבד?

  • יעילותן פחותה מעט מזו של הגלולה המשולבת.
  • יש להקפיד ליטול אותן באותה שעה מדי יום.
  • קשורות לעתים בדימומים לא סדירים או העדר ווסתות.
  • לא מובילות למחזורים סדירים כמו גלולות משולבות.
  • תופעות לוואי אפשריות כוללות כאבי בטן, עיפות, גלי חום, ירידה בדחף המיני, כאבי ראש, בחילות וקשיים בשינה.

גלולות למניעה במצבי חירום

זוהי גלולה שמכילה פרוגסטין בלבד במינון גבוה (פי 100 מגלולה כמו סיזניק) ונועדה למנוע היריון לאחר מגע מיני בלתי מוגן. האישה צריכה לקחת גלולה אחת מהר ככל שאפשר לאחר המגע המיני. הגלולה מונעת ביוץ, ומשפיעה כנראה גם על הפריית הביצית ועל השתרשות הביצית המופרת ברחם. אם האישה כבר בהיריון הגלולה לא תשפיע על ההיריון. אין מקום להשתמש בגלולה זו כאמצעי מניעה קבוע מאחר שמדובר בתכשיר יקר ויעיל פחות ביחס לגלולות משולבות למניעת היריון.


בישראל ניתן להשיג שני תכשירים זהים, שניהם, בניגוד לכל הגלולות האחרות שנמכרות בישראל, ללא צורך במרשם רופא: פוסטינור (1.5 מ"ג לוונורגסטרל, דור 2), נורלבו (1.5 מ"ג לוונורגסטרל, דור 2).

מה היתרונות של גלולות למצבי חירום?

  • מונעות את מרבית (עד 89%) ההריונות אם ניטלות תוך 72 שעות.
  • זמינות בכל בית מרקחת ללא צורך במרשם רופא.
  • לא פוגעות בעובר אם האישה כבר בהיריון

מה החסרונות של גלולות למצבי חירום?

  • יעילות רק אם ניטלות מיד (רצוי תוך 72 שעות לכל היותר).
  • משבשות לעתים את מועד הגעת הווסת.
  • תופעות לוואי כוללות בחילות, הקאות, עייפות, רגישות בשדיים וכאב ראש.

איזו גלולה הכי מתאימה לי?

אם אין לך סיבות רפואיות מיוחדות, למשל היסטוריה של קריש דם או עישון באישה בת יותר מ- 35, הרופא בדרך כלל ימליץ לך על גלולה משולבת למניעת היריון.

בישראל משווק כיום מגוון עצום של גלולות למניעת היריון. צילום: שאטרסטוק

מה מינון ההורמונים בגלולות שמומלץ עבורי?

לרוב המשתמשות החדשות, עבור מתבגרות ונשים מעל גיל 35 שנה, הרופא ימליץ תחילה על גלולות במינון הנמוך ביותר (15-20 מק"ג אתניל אסטרדיול), מתוך הנחה שמינון נמוך יותר קשור לפחות תופעות לוואי ואולי אף בטוח יותר. עם זאת, אין למעשה הוכחות ברורות להנחה זו.

מינון נמוך של אסטרוגן בגלולה עשוי להיות חשוב במיוחד לנשים עם היסטוריה של בחילות, בצקות או יתר לחץ דם בהיריון, שרירינים ברחם, מבנה פיברוציסטי בשדיים, ווסתות כבדות או מיגרנות.

במידה ולאישה יש נטייה למחזורים לא סדירים או הכתמות הרופא יעדיף לרשום לאישה גלולות במינון נמוך (30-35 מק"ג אתניל אסטרדיול). מחקרים מורים שגלולות אלו קשורות בפחות הפרעות לסדירות המחזור בהשוואה לגלולות במינון אולטרא-נמוך. גלולות במינון המעט יותר גבוה מומלץ במיוחד לנשים עם עודף משקל ניכר ולנשים שנוטלות תרופות שמשפיעות על פרוק ההורמונים בכבד, למשל חלק מהתרופות שניתנות לנשים עם אפילפסיה.

למי הרופא ימליץ על גלולות שמכילות פרוגסטין בלבד?

גלולות אלו קשורות במחזורים לא סדירים ועל כן לא רצויות לכלל הנשים. הגלולות מסוג זה מומלצות במיוחד לנשים שמניקות או לנשים שאסור להן ליטול גלולות משולבות, למשל מעשנות מעל גיל 35 או נשים עם נטיה לקרישיות יתר.

האם גלולות ברצף מתאימות לי?

אם את מעוניינת להפחית את סך הווסתות וימי הדימום, ואם את סובלת מתסמינים לא נעימים לפני או בעת הווסת, הרי שנטילת גלולות ברצף עשויה להתאים לך.



פרופ' דניאל זיידמן הוא יו"ר החברה הישראלית לאמצעי מניעה ובריאות הרבייה, אגף נשים ויולדות, המרכז הרפואי שיבא תל השומר, והפקולטה לרפואה על שם סאקלר, אוניברסיטת תל-אביב

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום גלולות ואמצעי מניעה

בפורום פריון האישה והפריה חוץ גופית

שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום