קפה: תרופת פלא או מיתוס?

(0)
לדרג

האם הקפה באמת מעורר? ומה בדבר הסגולות המיוחסות לו במניעת מחלות לב וכלי דם, הורדה במשקל, הפגת אלכוהול והקלה על כאבי ראש? כל מה שרציתם לדעת על הקפה

מאת: מערכת zap doctors

סיפור גילוי הקפה לוט בערפל. יש מי שטוען שרועה צאן שבאתיופיה הוא שגילה את צמח הקפה; יש שמתארכים את גילוי הקפה לימי הנביא מוחמד, שהתחזק בזכות הקפה. כך או כך, מאז התגלה נהפך הקפה למשקה הנפוץ בעולם כולו. מאות מיליונים, אם לא מיליארדים של אנשים, מתחילים את יומם עם כוס קפה וממשיכים ללגום ממנו גם במהלך היום. אין ספור מחקרים ניסו לרדת לסוד קסמו ותכונותיו, ובמיוחד להבין את השפעתו על בריאותינו.

קפה ומחלות לב

"מחלות לב וסרטן הן מחלות רבגורמיות, כלומר מחלות המתפתחות על רקע של שילוב בין מספר גורמים ולכן אי אפשר להצביע על קפה כגורם ישיר למחלות אלה", מסבירה לאה פינטו, דיאטנית קלינית, מאמנת בגישת "הרזייה ללא דיאטה". "יתרה מזאת, בכל הקשור למחלות לב, יש לעשות הבחנה בין קפאין לבין מרכיביו האחרים של הקפה. פולי הקפה מכילים ריכוז גבוה של תרכובות כימיות הנקראות פוליפנולים, שהתבררו במחקרים רבים דווקא כבעלות פעילות המגנה מפני היווצרות פתולוגיה של מחלות לב וכלי דם ותורמות להגנה מפני מחלת הסרטן. אולם אין מזון הנחשב לתרופה כשם שאין מזון הנחשב לרעל".

דיאטת קפה

רבים מאמינים ביכולתו של הקפה לחולל פלאים להורדת משקל הגוף. ספל קפה, בעיקר מסוג לאטה, ממלא את הקיבה ומדכא את התיאבון, אבל מוטב שלא תשגו באשליות שווא, "אמנם הקפאין גורם לעלייה בקצב חילוף החומרים אבל הוא אינו מרזה", אומרת פינטו. "תהליך הרזייה בריא צריך שיכלול אספקת אנרגיה בהתאם לצורכי הגוף, בין אם ההוצאה היומית האנרגטית שלנו גבוהה ובין אם נמוכה. יתרה מזאת", מוסיפה פינטו, הקפאין שבקפה משתן וגורם לאיבוד נוזלים ולכן אין לכלול אותו כחלק מצריכת הנוזלים היומית, ההכרחית כל-כך בעיקר באקלים הישראלי".

האם הקפה מעורר?

שתיית כוס קפה בשעות הערב אינה בהכרח מבטיחה ערות; בכל מקרה, תלוי את מי שואלים. פינטו מבהירה כי "הקפה מכיל קפאין שאמנם גורם לגירוי מוגבר של תאי העצב ומגביר את הערנות, אך לא כולם רגישים אליו באותה מידה. מי שאינו רגיש, לא ירגיש בהבדל גם אם ישתה קפה סמוך לשעת השינה. אנשים הצורכים קפה בקביעות יושפעו ממנו פחות ויזדקקו לכמות קפה רבה מהרגיל כדי להבטיח את ערנותם".

מיתוסים מול מציאות

הקפה אכן גורם לתחושת מרץ וערנות בעקבות עלייה בלחץ הדם, ולכן מי שסובל מלחץ דם נמוך ימצא בשתיית קפה סוג של תוסף מזון בריאותי. זאת ועוד, לאחר אימון גופני סגולותיו של הקפאין מתבטאות ביכולתו להקל על כאבי השרירים. לצד זה, בל נשכח שהקפה מכיל נוגדי חמצון המגנים מפני הזדקנות, סוכרת, פרקינסון, סרטן לסוגיו ומחלות לב, וביכולתו גם לסייע לשיפור הזיכרון ויכולת הריכוז. עם זאת, פינטו מסתייגת מכל ניסיון לייחס לקפה (או כל מזון אחר) סגולות רפואיות ובריאותיות. בריאות לתפישתה היא תוצאה של מכלול רב של גורמים כגון: גנטיקה, סגנון חיים, מצב רגשי-מנטלי ואף חברתי וכלכלי. בנוסף, לקפה השפעות נוגדות לגורמי כאבי ראש: כיוון שהקפאין גורם להרחבת חלק מכלי דם ולהגברת זרימתו, אך בה בעת הוא גורם להצרה של כלי דם אחרים, הרי ששתיית קפה עשויה להרגיע כאבי ראש אצל חלק מהאנשים ולגרום להחמרתם אצל אחרים.

לדברי פינטו, "צריכה מרובה של קפאין, מעל 150 מ"ג ליום (כשתי כוסות), ידועה כבעלת השפעה שלילית על נשים בהריון, ויש בה כדי להעלות את הסיכון להפלות ולגרום להתפתחות מומים בעובר. אך למרות זאת הטלת איסור מוחלטת על שתיית קפה היא קיצונית מדי, שכן אין עדות כלשהי הקושרת צריכת קפאין מתונה לסיכון ההריון או העובר.

"קיים עוד מיתוס אחד שראוי לנפץ שתיית קפה אינה מסייעת להתפכחות מאלכוהול!", אומרת פינטו. "אמנם הקפאין סותר, במידה מסוימת, את תחושת הנמנום שמשרה האלכוהול, אך הוא אינו גורם להתפכחות. השפעת האלכוהול תפוג רק כאשר הוא לא יימצא בדם.

"הנה דוכמה לסגולה אמיתית - זריית אבקת קפה על פצע פתוח מסייעת להחלמתו, שכן הקפאין גורם להצרת כלי דם ומכאן שביכולתו לסייע לעצירת דימום מפצע פתוח", מסכמת פינטו.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום