קונדילומה: מחלת המין השכיחה

(0)
לדרג

כ-17,000 מקרים חדשים של הידבקות בקונדולימה מתגלים בישראל מדי שנה. המחלה פוגעת בגברים ובנשים בכל גיל. ולא, אפילו הקונדום לא יגן עליכם מפניה

מאת: ד"ר אדוארדו שכטר

לפני מספר שנים הגיעה אליי בחורה צעירה עם תלונה על "נקודות בולטות" על איבר המין. היא סיפרה לי שלחבר שלה לשעבר היו גם נקודות בולטות על איבר המין שלו ושהוא זה שהציע לה לגשת להיבדק, מאחר שנמצא שהוא נדבק בווירוס הפפילומה וחלה בקונדילומה.

במקרה של אותה מטופלת, הגילוי של אותה נקודה בולטת היה תחילתה של דרך ארוכה ומייסרת של טיפולים, בדיקות, ביקורים תכופים במרפאה ודאגות מפני הלא נודע. גם היא אובחנה כחולה בקונדילומה, ולאחר מכן טופלה במשחות ובחנקן נוזלי.

מודעות נמוכה למחלה הנפוצה מכולן

אלא שהיא לא לבד. מפתיעה העובדה שהסיכון להידבקות בקונדילומה גבוה ביותר, אך המודעות לקיום המחלה נמוכה מאוד. מחקר חדש שפורסם החודש מראה לראשונה כי בישראל מאובחנים מדי שנה כ-17,000 גברים ונשים כחולים בקונדילומה. כ-80% מכלל האוכלוסייה עלולים להיחשף לווירוס הגורם למחלה במהלך חייהם.

יבלות באיברי המין - קונדילומה - היא מחלת מין מהשכיחות ביותר בישראל ובעולם. הקונדילומה נגרמת מווירוס הפפילומה (HPV), המועבר על ידי מגע מיני עם נשא של הווירוס. חשוב לדעת כי לא חייב להיות מגע מיני מלא, אלא גם מגע מיני חלקי עלול לגרום להדבקה, זאת משום שההדבקה יכולה להתרחש גם כאשר יש מגע של אזור איברי מין.

הקונדילומה באה לידי ביטוי בצורת יבלות הנראות כ"פרחי כרובית", כאב מקומי או גרד, והחולה מתמודד באופן יומיומי עם השלכותיה. החולים מדווחים על כאב וגירוי מקומי מטריד, קשיים בקיום מערכת זוגית תקינה ועל ירידה בדימוי העצמי. בנוסף, משום שהיבלות מופיעות על איברי המין, רבים מהנשים והגברים מתביישים בהן ולכן נמנעים מלגשת להיבדק, לא מאובחנים ולא זוכים לטיפול ראוי.

לא רק הצעירים בסיכון

הדעה הרווחת בציבור היא שבכל הנוגע להעלאת המודעות לסכנה בהידבקות במחלות מין לסוגיהן, יש לפעול בגזרת הצעירים. עם זאת, הנתונים מוכיחים כי יש עלייה דרמטית בשיעור התחלואה בקונדילומה גם בטווח גילאי 30-45. ההשערה היא שהעלייה בשיעור התחלואה קשורה בעובדה שיותר נשים וגברים פותחים ב"פרק ב' בחיים". כלומר, נשים וגברים אשר יצאו ממסגרת הנישואין וחזרו להיות פנויים, שבים לפעילות מינית עם בני זוג שאינם קבועים, דבר המעלה את סיכויי ההידבקות במחלות מין שונות.

כך למשל, הגיע אליי בחור בשנות ה-40 לחייו עם תלונה על תחושת גרד מטרידה מפצע על איבר המין שלו. הוא סיפר שהיה נשוי עשר שנים ולאחרונה התגרש. הוא קיים יחסי מין עם בחורה שפגש והשתמש בקונדום. כשאבחנתי שהוא נדבק בקונדילומה, הוא הופתע לשמוע שקונדום אומנם עוזר למנוע מגוון מחלות מין, אך הוא לא יעיל במקרה של הידבקות בווירוס הפפילומה.

סיפורו של אותו מטופל מדגים עד כמה אחד הדברים המושרשים היא העובדה ש"מין בטוח הוא מין עם קונדום", אולם מתברר שקונדום אינו מגן באופן מוחלט מפני הידבקות בקונדילומה, כיוון שהווירוס מועבר במגע של הרקמות באזור איברי המין. העובדה כי הווירוס שכיח מאוד, ובקרב רוב הנדבקים הוא נמצא במצב "רדום" ללא כל ביטוי חיצוני, מגדילה משמעותית את הסיכון להידבקות. לכל אלו יש לצרף את המודעות הנמוכה הקיימת כיום בקרב צעירים ומבוגרים פעילים מינית לסיכוני ההידבקות במחלות שאינן איידס, המועברות על ידי מגע מיני, ושלא ניתן להתגונן מפניהן באמצעות קונדום. בסופו של דבר, מדובר במתכון כמעט בטוח להידבקות.

נדבקת בקונדילומה, מה עושים?

עד כה לא נמצא טיפול שיכול להכחיד את הנגיף לאחר ההידבקות. ידועים מספר טיפולים המתמקדים בהעלמת תסמיני המחלה, כגון: טיפול מקומי או הרס כירורגי על-ידי כריתת הנגע, הקפאה, צריבה או אידוי בלייזר, אך בכ-30% מהמקרים יש הישנות של היבלות לאחר תקופה.

הדרך הטובה ביותר להימנע מהידבקות בנגיף הפפילומה היא באמצעות חיסון נגד וירוס ה-HPV. קיימים שני חיסונים נגד HPV שאושרו בשנים האחרונות בעולם וגם בישראל, אולם רק חיסון אחד מגן מפני הידבקות בזני הווירוס הגורמים לקונדילומה. גרדסיל מגן מפני ארבעה זנים של הווירוס והוא מאושר לשימוש במניעת סרטן צוואר הרחם, קונדילומות וכן שורה של מחלות סרטן נוספות. גרדסיל ניתן לנערות ונשים מגיל 9 ועד 45, וכן לנערים וגברים מגיל 9 ועד 26. החיסון סרווריקס, השונה בהרכבו הכימי, מגן מפני שני זנים של הוירוס והוא מותווה לשימוש למניעת סרטן צוואר הרחם. סרווריקס ניתן לנערות ולנשים מגיל 9 ועד גיל 45.

החיסון מוריד את התחלואה

במדינות שונות בעולם, שבהן החיסון נכנס לתוכנית החיסון הלאומית, חלה ירידה משמעותית במקרי ההידבקות והתחלואה באוכלוסייה.

ממחקר שפורסם באוקטובר 2011 בכתב העת British Medical Journal, עולה כי מאז שהוכנס החיסון לתוכנית החיסונים הלאומית באוסטרליה ועד היום, שיעור הנשים הסובלות מיבלות באיברי המין שגילן מתחת 21 ירד מ-18.6% ל-1.9% בלבד, ובקרב גברים הטרוסקסואלים שגילם מתחת ל-21 נצפתה ירידה של כ-20% (מ-22.9% ל-2.9%) במספר המקרים של יבלות באיברי המין. זאת למרות שהגברים במדינה לא חוסנו, אך נהנו מכך שנשים מוגנות לא מעבירות את הנגיף הלאה.

מדובר בתוצאות ראשונות בעולם המצביעות על חשיבותו של החיסון במניעת יבלות מין. שכיחות מחלת הקונדילומה באוסטרליה ירדה בשנים האחרונות וכארבע שנים בלבד לאחר הכנסת החיסון לתוכנית החיסונים האוסטרלית, נראה כי קונדילומות באיברי המין היא מחלה הקרובה להיעלם מהיבשת, שכן חלה ירידה של כ-60% במקרי התחלואה.
בנוסף, בפרסום קודם בכתב העת Lancet ביוני 2011, נמצא כי כארבע שנים בלבד מרגע הכנסת החיסון לתוכנית החיסונים הלאומית באוסטרליה, חלה ירידה של כ-40% במספר הנגעים הטרום סרטניים בצוואר הרחם באוכלוסייה הצעירה באוסטרליה. ההערכה היא שבעתיד נוכל לראות גם נתונים על ירידה במקרי סרטן צוואר הרחם באוסטרליה בזכות החיסון.

הכותב הוא יו"ר החברה לקולפוסקופיה.

בואו לדבר על זה בפורום HPV - וירוס הפפילומה, קונדילומה, צוואר הרחם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום