PRK: תיקון ראייה מתקדם

(0)
לדרג

באמצעות שיטת PRK אפשר לתקן את הראייה בניתוח לייזר לא פולשני הנמשך דקות בודדות, ומתאים גם למטופלים עם נתונים גבוליים של עובי קרנית ומספר משקפיים גבוה. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

אנשים המעוניינים להיפרד מהמשקפיים בעזרת ניתוח לתיקון הראייה חוששים לא פעם מסיכונים אפשריים, סיבוכים שעלולים לקרות במהלך הניתוח ותופעות לוואי ולעתים מוותרים על הניתוח בשל החששות הללו. כדאי לדעת כי בשנים האחרונות חלו התפתחויות וחידושים רבים בתחום ניתוחי הלייזר, והטיפולים הפכו להיות מדויקים יותר ואף פשוטים יותר.

אחד החידושים הבולטים הוא השכלול של שיטת PRK, או בשמה המלאPHOTOREFRACTIVE KERATECTOMY. השיטה מוכרת כבר מאמצע שנות השמונים, כאשר בוצעו טיפולי הלייזר הראשונים על-ידי ד"ר מרגלית מקדונלד בארצות הברית ופרופ' זיילר בגרמניה, אולם הניתוח שמבצעים כיום עבר שכלולים רבים בעקבות הידע שהצטבר עם השנים לגבי תהליכי הריפוי של הקרנית.

הסרת משקפיים בלייזר
הסרת משקפיים בלייזר

אלחוש מקומי, ליטוש של הקרנית

"שיטת PRK היא שיטה לא פולשנית, שבה כל הניתוח, או למעשה הטיפול, מתבצע על פני שטח הקרנית", מסבירה ד"ר ריטה לביא-שטורך, מומחית לרפואת עיניים ומנהלת רפואית וראש תחום מחקר במכון CARE VISION. "לכן זו גם השיטה הבטוחה ביותר בהשוואה לשיטות האחרות, וגם מאפשרת דיוק מרבי".

הטיפול מתבצע בעזרת אלחוש מקומי באמצעות טיפות עיניים בלבד, ובתחילתו מסירים את השכבה העליונה המתחדשת של הקרנית האפיתל. לאחר מכן מסירים באמצעות קרן הלייזר שכבה מגוף הקרנית, בהתאם לנתוני המטופל. הטיפול נמשך מספר דקות, ובסיומו מגינים על הקרנית באמצעות עדשת מגע טיפולית ל-3-6 ימים, שזהו בעצם הזמן שלוקח לשכבת האפיתל לצמוח ולכסות מחדש את אזור הטיפול.

כיום מאפשרים החידושים והמכשור המתקדם לבצע את הטיפול גם במטופלים שבעבר לא התאימו לו. ד"ר לביא-שטורך, מחלוצי ניתוחי הלייזר בארץ משנת 1995, מציינת כי "לשיטה יש יתרונות בכל אותם מקרים בהם למטופלים יש נתונים גבוליים של עובי קרנית ומספר משקפיים גבוה. הטיפול גם מומלץ ביותר בגיל צעיר, מכיוון שהוא מאפשר ביצוע של ניתוח חוזר על פי הצורך גם כעבור הרבה שנים מהניתוח המקורי. באופן טכני ניתן לבצע את הניתוח בכל גיל, אך מקובל לחכות להתייצבות של הראייה, ולכן בדרך-כלל לא מנתחים לפני גיל 17-18".

זמן החלמה קצר, חזרה מהירה לשגרה

כאמור, הניתוח נמשך דקות ספורות, מתוכן פעולת הלייזר נמשכת כמה שניות בלבד. "המטופל אינו מרגיש כאבים בזמן הניתוח וכיום מקובל ברוב המקרים לנתח את שתי העיניים בבת אחת, מכיוון שלא נמצאו יותר סכנות מאשר בניתוח כל עין בנפרד", אומרת ד"ר לביא-שטורך.

ההחלמה לאחר הניתוח נמשכת כשלושה ימים בממוצע שבמהלכה שכבת האפיתל מתחדשת. "השיפור המשמעותי בראייה מורגש מיד לאחר הניתוח ומתייצב לאחר 3-6 ימים, עם השלמת שלב ההחלמה, שאחריו המטופל יכול לחזור לשגרת החיים", אומרת ד"ר לביא-שטורך. "עם זאת, השיפור באיכות הראייה הוא הדרגתי ונמשך כמה חודשים".

לכל מי שמתלבט אם לעבור את הניתוח ולא בטוח מה הטיפול הנכון עבורו, מומלץ לעבור בדיקה מקיפה לפני הטיפול אצל רופא בעל ניסיון רב בתחום, מכיוון שההצלחה בניתוחים אלו טמונה קודם כל בהערכה נכונה ובהתאמת סוג הניתוח לנתוני המטופל. "הערכה טרום ניתוחית מדויקת, יחד עם ההתקדמות העצומה אשר חלה בתחום מבחינת איבחון וכן באיכות מכשירי הלייזר, מאפשרות כיום לשפר את הראייה של מרבית מרכיבי המשקפיים", מסכמת ד"ר לביא-שטורך.

בואו לדבר על זה בפורום הסרת משקפיים בלייזר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום