אובדנות: זהירות, סטרואידים!

(0)
לדרג

במחקר בריטי מקיף נמצא כי טיפול בסטרואידים מעלה פי 7 את הסיכון לאובדנות, בעיקר בצעירים עד גיל 30, וכן גורם להפרעות נפשיות. החוקרים: "נדרשת זהירות"

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הטיפול בסטרואידים עלול לגרום להפרעות נפשיות ולהעלות את הסיכון למחשבות אובדניות ולאובדנות, כך לפי מחקר חדש ומקיף מבריטניה.

מהמחקר עולה כי בקרב מבוגרים שטופלו בסטרואידים נרשמה עלייה של כמעט פי שבעה בשכיחות ניסיונות ההתאבדות, עלייה של יותר מפי חמישה בסיכון להתפתחות דליריום (הפרעה של ערפול במצב ההכרה), עלייה של יותר מפי ארבעה להתפתחות מאניה וסיכון כפול כמעט לדיכאון ולחרדה, בהשוואה לאלו שלא טופלו בסטרואידים.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את מאגר הנתונים של רשת THIN הבריטית, אודות בני 18 שנים ומעלה, שפנו למרפאות בבריטניה בין השנים 1990-2008. המחקר כלל כ-372,000 משתתפים שקיבלו מרשם לטיפול אחד לפחות בסטרואידים. מהתוצאות עולה כי 19 מטופלים שמו קץ לחייהם ו-71 ניסו להתאבד. בנוסף, דווח על 10,220 מקרים של הפרעות נוירו-פסיכיאטריות חמורות.

עוד נמצא כי בחולים עד גיל 30 נרשם סיכון מוגבר לאובדנות; בנשים זוהה סיכון גבוה יותר לדיכאון ובגברים תואר סיכון מוגבר למאניה ודליריום/בלבול/חוסר-התמצאות. מינונים גבוהים יותר של הטיפול התרופתי נקשרו גם בסיכון מוגבר יותר לסיבוכים, כמו גם היסטוריה של הפרעות קודמות.

החוקרים מסבירים כי חולים המטופלים בסטרואידים אינם מודעים תמיד לכך שהתסמינים הנוירו-פסיכיאטריים שהם חווים נובעים מהטיפול התרופתי. לפיכך, הם קוראים לרופאים לתת את הדעת להופעת התסמינים, המופיעים בשכיחות גבוהה ועלולים להיות מסכני חיים, ליידע את החולים ובני המשפחות ולהימנע מהטיפול בסטרואידים במידת האפשר. "יש לנהוג בתרופות אלה במשנה זהירות, בייחוד כשהסיבה למתן הטיפול אינה חלק מההמלצות הקליניות המקובלות", כותבים החוקרים.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום