הפרעה כפייתית: לא יכולים להפסיק לנקות

(0)
לדרג

מה שאצל רוב האנשים הוא פרוייקט חד שנתי לקראת חג הפסח, הופך אצל אנשים הלוקים בהפרעה טורדנית כפייתית לדרך חיים איך מאבחנים הפרעת ניקיון כפייתי ומטפלים בה

מאת: מערכת zap doctors

פסח מתקרב ואיתו ניקוי הבית המסורתי. מרביתנו מתכננים זאת מראש, מפנים זמן במיוחד לביצוע טקס הניקיון ומתייחסים לכך כאל "פרוייקט" שצריך לצלוח. אבל יש אנשים שעבורם הפרוייקט הזה הוא שגרה יומיומית -צחצוח המטבח, טיהור השירותים ומירוק הארונות מהווים עבורם דרך להשקיט פחדים, לעמעם מחשבות בלתי פוסקות ולהפחית חרדה, כחלק מהפרעה טורדנית כפייתית.

הפרעה טורדנית כפייתית, Obsessive Compulsive Disorder, היא סוג של הפרעת חרדה המתבטאת בהופעה של אובססיות וקומפולסיות. אובססיות הן מחשבות טורדניות שבסופו של דבר גורמות לתחושת חרדה. קומפולסיות הן התנהגויות חוזרות בלתי נשלטות שאותן מבצע האדם מתוך ניסיון להפחית את החרדה הנובעת מהאובססיה.

התפרצות בתקופות לחץ

שכיחותה של ההפרעה בקרב האוכלוסייה היא כ- 2-3%, והיא מתפלגת באופן שווה בין גברים לנשים. לדברי ד"ר יעקב חרמון, מומחה בכיר בפסיכיאטריה, "קיים בהתפתחות של הפרעת הניקיון הכפייתי מרכיב גנטי, משפחתי. פעמים רבות ההפרעה מוחמרת בתקופות לחץ מסוימות, סביב לידה למשל. לקראת חג הפסח, תקופה שעשויה להיות מלחיצה, שבה ישנה התעסקות רבה סביב נקיון הבית, פונים יותר מטופלים לקבלת עזרה מצד אנשי בריאות הנפש בשל התפרצות של הפרעת ניקיון כפייתי".

להפרעה מספר דפוסי הופעה שכיחים, ביניהם אובססיות של חשש מזיהום ולכלוך המתבטאות בצורך כפייתי בניקיון, אובססיות סימטריה וסדר, אובססיית אגירה כפייתית ואובססיות של ספק. קיים דפוס הופעה נוסף והוא קיומן של מחשבות פולשניות ללא ביטוי התנהגותי לאחר מכן.

הפרעת ניקיון כפייתי, אם כן, היא סוג מסוים של הפרעה טורדנית כפייתית. היא מתאפיינת במחשבות חוזרות הקשורות להפרשות גוף שונות, לכלוך וחפצים מזוהמים, אשר עלולים לגרום למחלה אצל האדם הנוגע בהם, או סתם לתחושת גועל. הניקיון הכפייתי עשוי להתבטא בניקיון מוגזם או טקסי של הבית, של חפצים שונים או של הידיים, לאחר שהייה בשירותים וכדומה.

פגיעה בתפקוד היומיומי

"לא כל אדם המנקה את ביתו וחשוב לו הניקיון לוקה בהפרעה טורדנית כפייתית", מסביר ד"ר חרמון. "על מנת לאבחן את ההפרעה הזו, יש לנו שני קריטריונים חשובים. הקריטריון הראשון הוא שההפרעה צריכה לגרום להפרעה תפקודית במישורים השונים של החיים. הקריטריון השני הוא היווצרותה של מצוקה אישית, עקה פרסונלית. האדם הלוקה בהפרעה מוטרד כל הזמן לגבי הסדר והניקיון, חש סטרס ונאלץ לבדוק באופן תכוף את הניקיון, את הסדר, אם הילדים נכנסים עם חול הביתה וכדומה. כמובן שאין להתייחס לאדם שמנקה את ביתו לפני החג, ללא הפרעה תפקודית, כאל אדם הלוקה בהפרעת ניקיון כפייתי".

אצל מ', תושב הרצליה בן 31, באה הפרעת הניקיון הכפייתי לידי ביטוי בחשש בלתי פוסק מזיהום מסוכן. החשש, לדבריו של מ', מלווה במצוקה משמעותית שכמו עוטפת אותו מאז היותו נער ומותירה אותו בתחושת סבל. "עבורי", הוא אומר, "כל יום הוא כמו ניקיון של פסח. לפעמים אני מוצא את עצמי מנקה חפצים שונים שאני מרגיש שעשויים להזדהם".

כך, למשל, הוא מנקה את כרטיס האשראי שבו הוא משתמש. במטבעות לעומת זאת, הוא כמעט לא משתמש כלל. "היום המצב שלי מעט יותר טוב", הוא אומר. "עד לפני מספר שנים כמעט לא הייתי יוצא מהבית. גם היום אני משקיע מספר שעות ביום בניקיון של הבית, שאיבת אבק, שטיפת רצפה".
מ' מספר שנקיון ביתו נעשה באופן סדור ומושתת על כללים נוקשים ועל חזרות בסדרות. לדבריו, עצם השלמת טקס הניקיון מקנה לו תחושה עזה של "הקלה ופורקן".

שילוב של טיפול התנהגותי ותרופות

הטיפול בהפרעה מתבסס על מספר אלמנטים. "מדובר בהפרעה עקשנית שהטיפול בה עשוי לארוך זמן", מסביר ד"ר חרמון. "המרכיב ראשון לטיפול הוא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי CBT. בדרך טיפול זו אנו חושפים את המטופל, בצורה מבוקרת, לגורם ממנו הוא חושש, לכלוך למשל.

החשיפה עשויה לעורר התקף חרדה. עם ההתקדמות בטיפול החרדה נחלשת. המרכיב השני הוא שילוב של טיפול תרופתי, בעזרת תרופות ממשפחת SSRI, הניתנות במינונים שונים מהמינונים הניתנים לטיפול בדיכאון."

המחשבות האובססיביות והקומפולסיות גורמות לאדם הלוקה בהפרעה מתח נפשי רב. טיפול לא נכון או חוסר טיפול מביאים לפגיעה משמעותית בתפקוד החברתי, התעסוקתי ובכלל מישורי החיים השונים. לעיתים הסטרס המתמשך מסתיים בדיכאון. חשוב לזכור זאת במיוחד לקראת חג הפסח, שעשוי להיות פרק זמן רווי לחצים וקשיים עבור חלקנו. האבחנה של הפרעה טורדנית כפייתית היא חשובה והתוצאות שמושגות בטיפול נכון הן טובות והוכיחו יעילות. הודות לטיפול נכון, יכולים הלוקים בהפרעה לזכות בשיפור ניכר בתחושות המתח והחרדה ולחזור לנהל אורח חיים שגרתי.

בואו לדבר על זה עם ד"ר יעקב חרמון בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום