אפליקציות ללקויי ראייה

(0)
לדרג

לעולם האפליקציות יש פתרונות יעילים לסובלים מראייה לקויה. קחו למשל את iRead - אפליקציה שמגדילה את הכתוב במסך באמצעות מצלמת הסמארטפון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

יותר ויותר מטופלים פונים לרופאי המשפחה והעיניים בתלונות על ליקויי ראייה שונים. בזמן האחרון נפוצו בתחום גאדג'טים חדשים וטכניקות שיקום זמינות שנועדו לסייע בשיפור איכות החיים.

בין הגאדג'טים החדשים הזמינים ביותר - אפליקציות לסמארטופונים ומכשירים ניידים אחרים. ככל הנראה התוכנה השימושית ביותר מבוססת על המצלמה במכשיר להגדלת הנראה במסך, ובשילוב עם התאורה החיצונית של המכשיר משפרת את הניגודיות; אחת התוכנות מסוג זה קרויה iRead, והיא מוצעת במכשירי iPhone ו-Android ללא עלות.

חולים עם ניוון מקולארי יכולים ללמוד להפעיל מכשירי הגדלה אלו כדי להשתמש בראייה ההיקפית שלהם. מוצרים אלו מסייעים במיוחד בביצוע משימות מהירות, דוגמת קריאת תג המחיר בחנות או קריאה של תפריט במסעדה.

ספרים אלקטרוניים (e-Book Reader) וטאבלטים דוגמת Kindle ו-iPad יכולים גם כן להגדיל את הטקסט, וכך מאפשרים לחולים עם ליקוי ראייה קל ליהנות מקריאת ספרים.

חולים עם ליקוי ראיה חמור יותר יכולים להיעזר במכשירי CCTV) Closed-Circulation Television), המגיעים בשלוש צורות שונות. תקנים ניידים אלה מסייעים בקריאת הערות בפגישה, אך עדיין אינם מספיקים בכדי לקרוא בבית, מאחר שהמסך קטן מדי. המכשיר השני הוא מצלמה הקוראת ומגדילה את המסך לגודל 17-24 אינץ', בדומה למסך טלוויזיה. המשתמש ממקם את הטקסט אותו מעוניין להגדיל מתחת למצלמה. הסוג השלישי - מצלמה דומה בעיצובה לעכבר של מחשב, אותו המשתמש מגלגל מעל הטקסט. ההדמיה מוקרנת על טלוויזיה.

לחתוך בלי להתבלבל

גאדג'טים אחרים כוללים שולחנות חיתוך צבועים בלבן בצד אחד ובשחור בצד השני, כך החולה יכול לבחור את הצד בהתאם לצבע המזון לחיתוך ולהבטיח ניגודיות גבוהה; מוצרים עם כפתורים גדולים; פנסי LED ניידים; צ'קים בניגודיות גבוהה; נגני קומפקט-דיסק קלים לתפעול להשמעה של ספרים ותוכנות לזיהוי קול לטלפונים ומחשבים, דוגמת Siri.

בנוסף לאפליקציות, לפי האקדמיה האמריקאית לרפואת עיניים, במקום להתמקד רק בטיפולים הרפואיים, על רופאים לכוון את החולים לתוכניות שיקום. בתוכניות אלו מעריכים באופן מקיף את מצבם של החולים, כדי לקבוע בדיוק מה יכולים לראות ומה אינם רואים. לאחר מכן הם מורים לחולים לעבוד עם מרפאים בעיסוק, המסוגלים ללמד אותם טכניקות ולספק להם כלים מומלצים להתמודד עם הבעיות.

בואו לדבר על זה בפורום עזרים לראייה ירודה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום