נחתם הסכם בין האחיות לאוצר

(0)
לדרג

מטרת ההסכם לשים קץ למחסור החמור באחיות ול"רפואת המסדרונות". עיקריו: הקצאת 500 מיטות נוספות, תמריצי שכר לאחיות והטבות לסטודנטים שילמדו סיעוד

מאת: מערכת zap doctors

לאחר מו"מ ממושך בין הסתדרות האחיות לאוצר נחתם היום (ה') בשעות הצהריים, הסכם במסגרתו הגיעו הצדדים להבנות בסוגיות המרכזיות - המחסור החריף באחיות, העומסים הכבדים בבתי החולים ועידוד מקצוע הסיעוד.

ההסכם נחתם במעמד הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ויו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן.

אילנה כהן אמרה בתגובה: "ההסכם מביא בשורה חשובה לאחיות ולחולים כאחד בכך שהוא מפחית את העומס על האחיות ומוציא בהדרגה את החולים מהמסדרונות. לאף חולה בישראל לא מגיע להתאשפז במסדרון, זה לא מוסרי ולא מאפשר טיפול הולם בחולים.

התחייבנו בתחילת המאבק לצעוד כתף אל כתף עם החולים ולהשיג פתרון אמיתי למחסור החריף באחיות ולאשפוז החולים במסדרונות. אני גאה על כך שהסתדרות האחיות עמדה על עקרונות אלו לאורך המו"מ ושמחה על כך שהיתה לנו אוזן קשבת באוצר וגם במשרד הבריאות. כולם הבינו שמדובר במשבר חריף שצריך לבלום את התדרדרות של המחסור באחיות ולעצור את רפואת המסדרונות. ניהלנו את המו"מ מתוך אחריות ופגיעה מינימאלית בחולים".

לפי ההסכם, התפוסה במחלקות הפנימיות לא תעלה על 115%, במהלך כל השנה. בנוסף, הוחלט לתת תמריצים לאחיות באמצעות הגדלת שכרן. המו"מ על השכר ייחל בעוד שישה חודשים - ספטמבר 2012, ואמור לחול על שכר 2013.

בכדי לטפל בעומס הקיים במחלקות הוחלט על פתיחה הדרגתית של מחלקות בפריסה של שנה, במהלכה יוסיפו כ-500 מיטות חדשות, מתוכן כ-350 מיטות יוקצו למחלקות גריאטריות וכ-150 למחלקות פנימיות.

בנוסף, יוקצו כ-116 תקנים של אחיות בחדרי המיון - כדי למנוע גלגול של העומס מהפנימיות למיונים בבתי החולים.

מתן עדיפות לאומית למקצוע האחיות

בכדי לפתרון את בעיית מחסור האחיות בטווח הארוך, הוחלט על מתן עדיפות לאומית למקצוע הסיעוד. המדינה תפעל להגדיל את מספר המקומות בבית הספר לסיעוד. השנה מספר המקומות יגדל ב-180, ובשנתיים הקרובות מספר המקומות יגדל ב-300. בנוסף, המדינה תעניק מלגות מיוחדות לסטודנטים לסיעוד בגובה של 50% בכל שנת לימודים ומלגה מיוחדת של 80% משכר הלימוד תינתן לאקדמאים שיסבו את המקצוע לסיעוד. זאת בכפוף להתחייבות לעבוד במגזר הציבורי.

לאחיות שיתחייבו לעבודה במחלקות פנימיות או בחדרי מיון או באזור הדרום בכל תפקיד שהוא, המדינה תיתן תמריץ נוסף - השתתפות המדינה בשכר הדירה בגובה 1,500 ש"ח בחודש.

לדברי כהן, "הפיתרון מחייב את יישום ההסכם על פי לוח הזמנים שנקבע ומתוך הסכמה שיש לתת עדיפות לאומית למקצוע האחיות בהסכם השכר הקרוב. אין לי ספק שהשילוב של עידוד באמצעות תמריצי שכר, סיוע בשכר לימוד, ובשכר דירה לצד השיפור בתנאי העבודה ימשוך צעירים וצעירות שמחפשים עבודה עם סיפוק ורוצים לבחור במקצוע הסיעודי".

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ והכוונה - טיפול סיעודי וגיל הזהב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום