סוכרת מאוזנת: זה אפשרי

(0)
לדרג

הסוכרת מצריכה טיפול תרופתי ושמירה על איזון רמות הסוכר בדם, בכדי למנוע פגיעה כלייתית, עינית ועצבית. גם שמירה על דיאטה ופעילות גופנית חשובה מאוד

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

סוכרת מסוג 2 היא מחלה כרונית, שבהעדר טיפול מתאים עלולה להסתבך ולגרום לפגיעה קשה בעיניים, בכליות ובגפיים, ואפילו לגרום לשבץ מוחי ואוטם בשריר הלב. על מנת למנוע את הסיבוכים הללו, חייבים חולי הסוכרת לשמור על רמת סוכר מאוזנת ככל האפשר, ולעשות זאת בהתמדה ולאורך כל החיים. יש חשיבות מכרעת, אם כן, הן לאבחון מוקדם והן להתאמת טיפול הולם.

מנתוני ארגון הבריאות העולמי עולה כי מחלת הסוכרת נחשבת למחלה השכיחה ביותר במאה ה-21. בישראל שכיחות הסוכרת היא 6%-8% מכלל האוכלוסייה, כשבאוכלוסייה המבוגרים עולה שכיחותה לכדי 15%. נכון לשנת 2006 היו בישראל 400,000 אנשים עם סוכרת מאובחנת ועוד 200,000 עם סוכרת לא מאובחנת, וההערכה היא כי עד שנת 2025 יגיע מספרם של חולי הסוכרת לכ- 2,000,000

סוכרת מאוזנת
סוכרת מאוזנת

טיפול משולב

"מילות המפתח בטיפול במחלת הסוכרת לאורך זמן הן משמעת קפדנית, הכוללת שמירה על דיאטה מאוזנת, פעילות גופנית ונטילת תרופות באופן קבוע ומסודר", מסבירה ד"ר אנגלינה דובינסקי, יועצת סוכרת בקופות החולים לאומית וכללית. "הטיפול המשולב, המביא לאיזון רמות סוכר בדם, איזון לחץ הדם ושליטה ברמת הכולסטרול, הוא סוד ההצלחה. כאשר המטופל מקפיד לקיים אורך חיים בריא ומאוזן, ניתן להאט את התקדמות המחלה ואף לדחות ולמנוע הופעת סיבוכי סוכרת רבים".

ממחקרים רבים עולה כי ישנה חשיבות רבה לאיזון רמות הסוכר בדם - איזון רמות הסוכר בצורה סדירה יכול להביא לירידה משמעותית בסיבוכי המחלה ומקטין משמעותית את הסיכוי להופעת פגיעה כלייתית, עינית ועצבית. עוד עולה, כי שמירה קפדנית על רמות הסוכר בדם גורמת לירידה ברמת התמותה עקב פגיעה בשריר הלב.

שמירה על איזון רמות הסוכר בדם מתבצעת על ידי ניטור עצמי של רמות סוכר בדם באמצעות מד סוכר ביתי (גלוקומטר), שמודד את ערכי הסוכר בדם ונותן מידע על ערכי הסוכר בזמן נתון. אם רמות הסוכר הדם גבוהות ניתן לאזנן באמצעות טיפולים שיעילותם ופרופיל הבטיחות שלהם מוכח כגון אינסולין בזאלי כדוגמת הלנטוס, אשר מאזן את רמת הסוכר הבסיסית (באזלית) למשך 24 שעות בזריקה חד יומית או תרופות אחרות בהתאם לייעוץ הרפואי . כמו כן, ההמלצה של הרופאים היא לבדוק את פרופיל השומנים פעם בשנה ולבצע מעקבים שגרתיים אחר לחץ הדם.

דיאטה מאוזנת ופעילות גופנית

"לחולה הסוכרתי חשוב מאד לשמור על דיאטה מאוזנת ודלה בסוכרים", מבהירה ד"ר דובינסקי. "שום טיפול תרופתי או אחר לא יצליח אם המטופל לא יצרוך מזון בצורה מאוזנת וימתן את רמות הסוכר בדם. חשוב לשים דגש כי מדובר בדיאטה שלא לצורכי הרזיה אלא לצורכי איזון המחלה, והדגש הוא על צריכת מזון שלא יעלה את רמת הסוכר בדם". חשוב לציין כי עבור סוכרתיים הסובלים מעודף משקל, גם ירידה מתונה במשקל יכולה לגרום לשיפור איזון הסוכרים בדם, לירידה בלחץ הדם ולשיפור פרופיל השומנים.

פעילות גופנית סדירה, המומלצת לכל אדם הרוצה לשמור על בריאותו, חשובה פי כמה וכמה כשמדובר בחולי סוכרת. ממחקרים שונים עולה כי פעילות גופנית יכולה למנוע את הופעת הסוכרת אצל אנשים שנמצאים בקבוצות סיכון ללקות במחלה. גם ממחקרים שונים שנעשו בקרב חולי סוכרת עולה כי פעילות גופנית סדירה מורידה את רמות הסוכר, ובמקביל מורידה את לחץ הדם ואת גורמי הסיכון ללקות במחלות לב. הפעילות הגופנית מאיצה את הירידה במשקל, דבר שאף הוא חשוב ביותר אצל חולי סוכרת, ומשפרת את מצב הרוח והמורל.

"בזמן הפעילות הגופנית אנו שורפים קלוריות ובמקביל גם משפרים את רגישות התאים הפריפריים בגופנו לאינסולין", מוסיפה ד"ר דובינסקי. לדבריה, בעת הפעילות הגופנית אנו גם מורידים את התנגודת התאית לאינסולין וגם מעודדים את הפרשתו.

"חולי סוכרת בהחלט יכולים לשמור על איזון המחלה לאורך זמן", היא מסכמת. "השילוב בין שמירה על רמות סוכר, תזונה מאוזנת ופעילות גופנית ימנע את סיבוכי המחלה העתידיים ויבטיח לחולי הסוכרת את היכולת לקיים אורח חיים בריא - וזאת היא הרי המטרה של כולנו".

בואו לדבר על זה בפורום אינסולין - דרכי טיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום