תינוקות: עסק לא פעוט

(0)
לדרג

מה קורה בגיל שנה, רגע לפני שהתינוק נהפך לפעוט? מתי הם אמורים לשבת, לזחול ללא תמיכה ואפילו לעמוד? כתבה רביעית בסדרה

מאת: מערכת zap doctors

תינוקך הוא כבר ילד קטן. הוא מסתובב בבית וחוקר אותו, מתחיל את צעדיו הראשונים ומנהל שיחות מלמול ארוכות עם הסובבים אותו. לצד אלה מגלה תינוקך פחד מזרים, כמו גם בררנות במזון ואפילו העדפת הורה אחד על משנהו. ד"ר דניאל שינהר, רופא בכיר במחלקת כירורגית ילדים בבי"ח תל השומר, משרטט קווים לדמותו של הפעוט שזה עתה חגג יום הולדת שנה.

אין צורך לזרז את ההתקדמות. צילום: שאטרסטוק

התפתחות מוטורית "בשלב זה יכול תינוקך לשבת ללא תמיכה, לזחול קדימה על הבטן, לעמוד ואף לזחול על ארבע; לעבור מישיבה לזחילה, לעמוד ולהתהלך בעזרת הרהיטים ואפילו לעמוד ללא תמיכה לזמן קצר, ולעיתים אף לצעוד כמה צעדים. אין צורך לזרז את ההתקדמות, אולם אם בכל זאת תבחרו לתמוך בו לעמוד באופן עצמאי ללא משען, תוכלו לנסות לעמוד מאחוריו ולמשוך את תשומת ליבו באמצעות צעצוע, או רעש. אם הוא עומד תוך כדי הישענות, הוא יפנה את מבטו לעברכם והדבר יעודד אותו לנתק את היד ולהסתובב לכיוונכם כשהוא מתנתק מהמשענת. אפשרות נוספת היא בימבה, צעצוע אהוב אשר יעודד אותו להתקדם קדימה. בנוסף מומלץ להלביש אותו בעמידה, דבר שיסייע לתינוק ללמוד להעביר משקל מרגל לרגל".

התפתחות קוגניטיבית - "תינוקך ממשיך לחקור את הסביבה בצורות ובשיטות שונות. הוא ישתמש בניעור, חבטה וזריקה. הוא יכול למצוא בקלות חפצים מוסתרים, להביט לעבר צעצוע כאשר קוראים בשמו, לחקות תנועות ולהשתמש נכון בחפצים שונים ככוס, מסרק, טלפון ועוד".

התפתחות השפה - "התקשורת עם התינוק קלה יותר. הוא מתחיל להגיב לבקשות פשוטות כמו למילה 'לא', לעיתים בנענוע ראש או במלמול כתגובה לפנייה. יתכן שכבר יגיד 'אבא' ו'אמא' והוא יידע להגיב בהתלהבות והתפעלות וינסה לחקות מילים".

התפתחות חברתית ורגשית - "לצד התקשורת המתפתחת הוא יחל לפתח חרדת זרים וחרדת נטישה, אשר באה לידי ביטוי בבכי כשההורים עוזבים, ולצד זה פחד ממצבים מסוימים. הוא יחקה אנשים במשחק, יחזור על תנועות וקולות, גם כדי למשוך תשומת לב, יראה העדפה לצעצועים ולאנשים מסוימים, על פני אחרים. הוא יבדוק את תגובת הוריו למעשיו בשעת הארוחה, למשל כאשר יסרב לאכול, או יירק את האוכל, כמו גם את תגובתם לבכיו. תינוקך יכול כעת לאכול לבד באצבעותיו ולעזור לך להלביש אותו, כשהוא מושיט לך יד או רגל. זה בהחלט הזמן להפגיש אותו עם ילדים בני גילו, מפני שהוא כבר מסוגל לפתח אינטראקציה בשעת המשחק. אמנם לרוב הם ישחקו אחד לצד השני, אולם הם ייהנו מאוד מהחברה המשותפת".

תזונה - "מגיל 9 חודשים ועד שנה תינוקך לומד לאכול כמות ניכרת ממזונו באופן עצמאי, עם עזרה והכוונה מההורה. מיומנויות הנגיסה, הלעיסה והבליעה שלו ילכו וישתפרו, תנועות הלסת יתייצבו יותר עם תנועות סיבוביות, עד שלבסוף ילמד לאסוף את מזונו בכפית ולהביאו אל פיו. לקראת גיל שנה מיומנות קיבוע השפה אל הכוס תאפשר לו לשתות בבטחה".

לסיכום: "הורים אשר נדמה להם שילדם אינו מתפתח או מגיב כראוי חייבים להסב לכך את תשומת ליבו של רופא הילדים המטפל בתינוקם. ישנם מכונים מיוחדים להתפתחות הילד, הפועלים במסגרת קופות החולים השונות, אשר יכולים לעזור באבחון בעיות התפתחות שונות ובטיפול בהן.

עם זאת, חשוב מאוד לציין כי אין להשוות בין ילדים גם אם מדובר בקרבה משפחתית, שכן כל ילד מתפתח בקצב שלו. ההשוואות תורמות לדבר אחד בלבד: לחץ מיותר להורים ועוגמת נפש".


לכתבות נוספות בסדרה:

חודש ראשון

2-6 חודשים

7-12 חודשים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום