כדורי שינה: האם הם מסוכנים?

(13)
לדרג

מחקר חדש טוען שכדורי שינה מגבירים את הסיכון לתחלואה ותמותה. האם לסובלים מהפרעות שינה יש באמת ממה לחשוש? כתבה לרגל יום השינה העולמי

מאת: מערכת zap doctors

מחקר, שהתפרסם לאחרונה במגזין BMJ Open בנוגע להשלכות אפשריות של שימוש בכדורי שינה חולל סערה. על פי המחקר, הסיכון לתמותה ולתחלואה בקרב הנוטלים כדורי שינה גבוה בעשרות אחוזים לעומת מי שאינו משתמש בהם. תוצאות המחקר גררו תגובות נגד המבטלות את המסקנות ומספקות הסברים אחרים לממצאים. אז למי כדאי להאמין? מהם באמת הסיכונים הכרוכים בכדורי שינה? והאם כדאי להימנע מנטילתם?

על כדורי שינה

ד"ר אייל רוזנצוויג, רופא אף אוזן גרון, מומחה להפרעות שינה, מסביר מהם כדורי שינה: "אנשים לא מעטים, בוודאי בגיל המבוגר, סובלים מנדודי שינה. נדודי השינה יכולים להופיע על רקע בריאותי - בשל מחלה או שימוש בתרופה כלשהי; או על רקע נפשי רגשי; וכן ללא כל סיבה ברורה. נדודי שינה יכולים להיות זמניים או כרוניים. בנדודי שינה כרוניים המתבטאים בקשיי הירדמות לאורך תקופה, ביקיצות תכופות או בהתעוררות מוקדמת, נוטים לטפל בכדורי שינה. ישנן כמה קבוצות של תרופות משרות שינה. החל מ'מלטונין', המכונה בשפה העממית 'הורמון השינה', הניתן לסובלים מנדודי שינה קלים ומזדמנים. לסובלים מאינסומניה קשה (קשיי הירדמות, יקיצות תכופות משינה או התעוררות מוקדמות), על רקע מתחים רגשיים נפשיים, ניתנות תרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים. מדובר בתרופות הרגעה שביניהן גם תרופות מהדור הישן שנחשבות ממכרות יותר; וכן תרופות מהדור החדש, בעלות מנגנון דומה, אך ממכרות פחות. לצידן של אלה יש אפשרות טיפולית לסובלים מאינסומניה על רקע נפשי באמצעות תרופות פסיכיאטריות שמאזנות את מצבם הנפשי של המטופלים ואגב זאת מונעות הפרעות שינה. תרופות נוספות הן האנטיהיסטמינים- תרופות נגד אלרגיה שאחת מתופעות הלוואי שלהן היא טשטוש, עייפות ונטייה להירדמות. כיום משתמשים פחות בתרופות אלה".

כדורי שינה
כדורי שינה

מחלה בפני עצמה

בקולנוע ובספרות תופעת האינסומניה נתפסת כרומנטית ומסתורית, אך מי שסובל מהפרעות שינה מתקשה לראות את הצד הקסום שלהן. מטופלים רבים מדווחים על השלכות רגשיות ופיסיות מרחיקות לכת בעקבות הלילות הלבנים שגורמים להם מצוקה קשה ביותר. האם המצוקה הזו מצדיקה שימוש בכדורי שינה? האם הם באמת מסוכנים כטענת המחקר? ד"ר רוזנצוויג משיב: אני לא מבטל את תוצאות המחקר, אך אני סבור שיש לממצאים הסבר אלטרנטיבי. חשוב מאוד לדעת, כי נדודי שינה מהווים מחלה של ממש. אנשים הסובלים מאינסומניה משלמים מחיר נפשי ופיסי כבד. ההשלכות הבריאותיות רבות: מי שלא ישן סובל מדיכאון, שינויים במצב רוחו, עייפות, עצבנות, עלייה במשקל, תנגודת לאינסולין (הגוף אינו מגיב לאינסולין, לכן רמת הסוכר בדם נשארת גבוהה) ומחלות לב וכלי דם. המחקר הזה וגם מחקרים נוספים מצביעים על קשר מובהק בין הפרעות שינה לתחלואה ותמותה. השאלה החשובה היא מה גורם לתמותה? האם הטיפול התרופתי בכדורי שינה הוא הגורם, או שמא האינסומניה? לשאלה זו אין תשובה חד משמעית".

כדורים מסוכנים?

מאחר שהתשובה איננה ברורה, הרי שהשאלה היא כיצד על הסובלים מנדודי שינה לנהוג לאור המחקר נשארת ללא מענה נחרץ. ד"ר רוזנצוויג ממליץ לכל אחד להפעיל מערכת שיקולים אישית ולבחון את מצבו הבריאותי, את עוצמת בעיית השינה, את נסיבות חייו ואז להחליט. הוא מדגיש: מחד, חשוב לזכור שנטילת כדורי שינה כרוכה בסיכון, גם אם הם אינם אלה שגורמים ישירות לתחלואה ולתמותה. חלק מהתרופות הן ממכרות, גורמות לטשטוש עייפות, ומגבירות את הנטייה לתאונות ופציעות. מאידך הטיפול התרופתי הוא בהחלט נחוץ למי שסובל מנדודי שינה. בחלק מהמקרים הסיכונים הכרוכים בנטילת הכדורים נמוכים לאין ערוך מהסיכונים הכרוכים בחוסר שינה. במקרים כאלה עדיף להמשיך ולהשתמש בתרופות". ד"ר רוזנצוויג ממליץ למי שסובל מהפרעות שינה לנסות בכל מקרה קודם כל טיפול רב מערכתי ללא שימוש בתרופות. לדבריו, קיימות כיום שיטות מגוונות לטיפול בהפרעות שינה, שנכון היה למצותן לפני שימוש בכדורים".

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות שינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום