תינוקות: מתהפכים ומשחקים

(0)
לדרג

בגיל שבעה חודשים מתחילים התינוקות להתהפך בכוחות עצמם, לתקשר, לזהות את שמם, לשבת ולפעמים אף לעמוד. כתבה שלישית בסדרה

מאת: מערכת zap doctors

תינוקך בן שבעה חודשים בלבד וכבר חושיו מפותחים. הוא מתחיל לתקשר, יודע לזהות את שמו ואף מגיב למילה 'לא'. הוא מצליח להתהפך, לשבת ולעתים אפילו לעמוד. הוא מוזמן להצטרף לארוחות המשפחתיות ואפילו לנסות לאכול בעצמו. ד"ר דניאל שינהר, רופא בכיר במחלקת כירורגית ילדים בבית חולים תל השומר מסביר מהם שלבי ההתפתחות השונים בגילאי 7 חודשים ועד גיל שנה.

ישנם תינוקות שיתחילו לשבת. צילום: שאטרסטוק

מבחינת ההתפתחות החושית "בשלב זה ראייתו של תינוקך בשלה לחלוטין, דבר המאפשר לו ראיית צבעים מלאה, כמו גם יכולת לראות למרחוק וכך לזהות בקלות עצמים נעים. בנוסף, הוא מגיב לשמו ואף למילה 'לא'. הוא יכול לזהות רגשות על פי טון הדיבור ואף להביע בקולו רגשות כשמחה או כעס, למעשה הוא ממש מסוגל לנהל מעין דו-שיח, אך מצדו יהיו אלה לא יותר מאשר מלמולים. בעצם, בשלב זה ועד כמעט גיל שנה, החושים שלו מפותחים ובשלים היטב ומתחילה התפתחותו הקוגניטיבית וההתפתחות השכלית. תוכלו להבחין כיצד תינוקכם מיישם את שלמד, ומשתמש בזה לתועלתו".

התפתחות מוטורית "היכולת המוטורית שלו מאפשרת לו כעת להתהפך מהבטן לגב ובחזרה. ישנם תינוקות שיתחילו לשבת, ראשית עם תמיכה ובהדרגה באופן עצמאי. מי שינסה לעמוד יגלה כי יש ביכולתו לשאת את משקל גופו על רגליו. בנוסף, בגיל זה לתינוקך אחיזה טובה בידיו והוא יוכל להעביר חפצים מיד ליד".

התפתחות קוגניטיבית "אפשר אולי לקרוא לשלב זה, שלב המשחקים, התינוק יכול בהחלט להיות חלק ממשחק בו מחביאים לו חפצים חלקית, הוא יוכל לחקור דברים באמצעות ידיו ופיו ויבצע ניסיונות להגיע לחפצים שאינם בהישג ידו".

התפתחות חברתית "תינוקך ייהנה ממשחקים חברתיים, יגלה התעניינות בדמויות הנשקפות מהמראה וכן יבטא תגובה רגשית להבעות פנים של אחרים".

הרגלי התזונה משתנים

"בגיל 7-6 חודשים תינוקך מסוגל לכרסם ולמוסס ביסקוויט, תוך שהוא יושב יציב בכיסא האוכל. גם אם היציבה אינה טובה מספיק, הרי שניתן לספק לו תמיכה שתאפשר לו לשבת בבטחה ולהשתתף בארוחות המשפחתיות. כך הוא זוכה לטעום ולהכיר מרקמים וטעמים חדשים כמו גם תכונות פירוק ופיזור לא מוכרות של המזון. הוא לומד לתמרן את האוכל בפה: תזוזה מצד לצד ועיבוד המזון באמצעות חלל הפה, הלשון והשיניים לכדי גוש מזון שניתן לבלוע. בגיל 7 חודשים אפשר לתת לו לטעום מרקמים נימוחים כמו תפוח מרוסק, ירקות מבושלים ממרק טעים, ביסקוויטים, קרקרים פריכים, פירות רכים ובשלים ועוד. בגיל 8-6 חודשים אפשר להציע לו כוס שתייה. תינוקך ילמד תוך כדי ההתנסות 'לשאוב' את השתייה מהכוס. לרוב הוא יאבד נוזלים בדרך, אך עם הניסיון יגיעו המיומנות והשליטה. הוא ילמד לתמרן את שפתיו אל שולי הכוס ולגמוע את הנוזל, כדי להקל עליו מומלץ להתחיל בנוזל סמיך. בהתחלה הוא עלול להגיב בשיעול קל, שייפסק תוך זמן קצר בעקבות ההתנסויות החוזרות ורכישת שליטה טובה יותר בזמן השתייה, בארגון תנועות הפה, הבליעה והנשימה. בגיל 9-8 חודשים תינוקך מוכן להיחשף למוצקים רכים אותם הוא יכול להחזיק בידו ולהביאו אל פיו. בחוויית הלעיסה הראשונית ישתמש התינוק בתנועות לעיסה סיבוביות. כך למשל הוא יצליח ללעוס את החלק הרך של לחם המרוח בגבינה, קציצה רכה, ירקות מבושלים, פירות רכים ואף שניצל, עגבנייה וקרקר".

"חשוב לציין, כי לעתים בקיעת השניים עלולה להתארך מעבר לגיל חצי שנה, בקיעת שיניים בגיל שנה ויותר מאוחר היא מצב שכיח, אולם אין צורך לחכות לצמיחת השיניים כדי לחשוף אותו למוצקים רכים, שכן אין בפעולה זו סכנה, יתרה מזאת, בדחייה יש חשש לעיכוב ברכישת מיומנויות אלה".


לכתבות נוספות בסדרה:

החודש הראשון

2-6 חודשים

גיל שנה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום