רופא בריא המלצה בריאה

(0)
לדרג

הרופא אומר לכם להפסיק לעשן או לאכול פחות, אבל נראה בעצמו בעל עודף משקל. כיצד הרגלי החיים של הרופאים משפיעים על ההמלצות הניתנות למטופלים?

מאת: ד"ר עמית עקירוב

נאה דורש, נאה מקיים. רופאים המקפידים על אורח חיים בריא יותר, שלא מעשנים ועוסקים בפעילות גופנית נוטים יותר להעביר למטופליהם הסובלים מיתר לחץ דם המלצות על שינוי אורח חיים. כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו לאחרונה בכנס תזונה ופעילות גופניות (NPAM) במרילנד, ארה"ב.
.
המחקר התבסס על סקר שנשלח ל-1,000 רופאי משפחה וכלל מאות שאלות בנוגע לאורח החיים שלהם וההמלצות שהם מעבירים למטופלים. הרופאים נשאלו אם עישנו, אם אכלו פירות וירקות ועסקו בפעילות גופנית. בנוסף, נשאלו הרופאים אילו המלצות נתנו לחולים עם יתר לחץ דם, ובעיקר על חמש המלצות לשינוי אורח החיים לפי הנחיות המועצה האמריקאית למניעת מחלות לב (JNC-7) לטיפול ביתר לחץ דם.

4% מהרופאים הודו שהם מעשנים (שיעור נמוך מאוד, וייתכן כי לא מדובר בנתון האמיתי), 38% צרכו לפחות חמש מנות של פירות וירקות חמישה ימים בשבוע, ו-27% הקפידו על פעילות גופנית חמש פעמים בשבוע לפחות. בסך הכל דיווחו מרבית הרופאים (66.5%) כי העבירו את כל חמש ההמלצות לשינוי אורחות החיים למטופליהם. 92% דיווחו כי עודדו את המטופלים להקפיד על תזונה נכונה; 96% המליצו על הפחתת צריכת מלח; 95% ייעצו בנוגע למשקל הגוף; 75% המליצו להפחית את צריכת אלכוהול ו-94% המליצו על פעילות גופנית.

החוקרים מדווחים כי תוארה נטייה גדולה יותר להעברת כל חמש ההמלצות בקרב רופאים בגילאי 40-49. בקבוצה זו הסיכוי שהרופא ימליץ על שינוי אורחות החיים היה כפול אם הרופא עצמו עסק בפעילות גופנית לפחות פעם בשבוע או לא עישן.

מהתוצאות עולה קשר בין היקף ההמלצות בנוגע לאורח חיים בריא שניתנו לחולים, לרמת הפעילות הגופנית של הרופא שנתן את ההמלצה.

בואו לדבר על זה בפורום נפרולוגיה ויתר לחץ דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום