התפתחות תינוקות: 2-6 חודשים

(0)
לדרג

בגיל חודשיים התינוק כבר מזהה את קול אמו, מתחיל לשחק בכפות ידיו ואפילו מחייך. בגיל חצי שנה ניתן להאכילו בכפית. כתבה שנייה בסדרת אבני דרך בהתפתחות תינוקות

מאת: מערכת zap doctors

הימים המבלבלים וטרוטי השינה עדיין כאן, אולם בהגיע תינוקך לגיל חודשיים הוא פעיל יותר, מזהה אותך ומגיב אליך. האכילה שלו בשליטה טובה יותר ועוד מעט תוכלו לתת לו אוכל מוצק. רוב הורים יהיו ממוקדים בהתפתחותו הפיזית, אולם חשוב, באותה מידה, לשים לב להתפתחותו החברתית.

התינוק מתחיל לעקוב אחר חפצים נעים. צילום: שאטרסטוק

ד"ר דניאל שינהר, רופא בכיר במחלקת כירורגית ילדים בבי"ח תל השומר מפרט את אבני הדרך בהתפתחות של התינוק מגיל חודשיים ועד שישה חודשים:


ההתפתחות החושית -  "ראייתו המשתפרת של התינוק מאפשרת לו להתמקד בפנים ולזהותם. בנוסף, הוא מתחיל לעקוב אחר חפצים נעים ואפילו מצליח לזהות מרחוק דמויות מוכרות. בהדרגה מתפתח תיאום בין היד לבין העין, כמו גם יכולת להפנות מבט לעבר קול מסוים. למעשה, לתינוקך יכולת למקם צליל בחלל המקיף אותו ואף לחקות קולות מסוימים, אם כי לרוב מה שנשמע הוא מלמול קולות בלתי מוגדרים. ניתן להבחין, שכאשר הוא שומע את קולה של אמו, הוא עוצר את מציצת הפטמה או את יניקת הבקבוק ומקשיב לה. זה השלב הנכון להתחיל ולשוחח עם התינוק ולדבר אליו. אמנם נטייתו היא לחייך ולהגיב לכל מי שיוצר איתו קשר, אולם הוא מתחיל להבין מי הם החשובים בחייו ולהביע העדפה לאחד יותר מאשר לאחר. הוא ייהנה להאזין למוסיקה ולשיחות גם כאשר הן נשמעות ברקע".

התפתחות מוטורית - "תינוקך מסוגל לשלוט במידה מסוימת על ידיו, למשל לקרב ידיים אל הפה, לגעת בחפצים תלויים, לתפוס ולנענע אותם. הוא מסוגל לתמוך את גופו בידיו בעת שהוא שוכב על הבטן, למתוח ולבעוט ברגליו ועוד. לקראת החודש החמישי יבקש תינוקך את תשומת הלב שלך מעבר לבכי, באמצעות מחוות שונות, כך למשל הוא ישלח את ידיו אליך כדי שתרימי אותו. הוא יודע לחבק ולהתכרבל ולהניח את ראשו בחיקך. בהמשך יתחיל תינוקך לזחול על גחונו".

התפתחות חברתית - "בשלב זה תינוקך מתפתח גם מהבחינה החברתית וניתן לזהות אצלו מה שנקרא חיוך סוציאלי, חיוך לדמויות מוכרות, כדוגמת הוריו, לצד הנאה ממשחק עם אנשים, המלווה בבכי כאשר המשחק נפסק. הוא מגלה יכולת להביע את עצמו בעזרת הפנים והגוף ואף לחקות מספר תנועות והבעות פנים. עם השתפרות יכולותיו המוטוריות תתפתח גם יכולתו לשחק. אחד המשחקים שיגרום לו להנאה הוא משחק התורות. הוא יושיט לך צעצוע ויחכה שתחזירי לו וחוזר חלילה. כדאי לאפשר לו להוביל את המשחק ולהגיב לקולות ההתרגשות שהוא מביע".

תזונה - "בשלב זה ועד גיל חמישה חודשים, יש לתינוקך שליטה טובה על הראש, בשילוב תגובות מציצה יעילות ורצוניות, ובחלק מההתנסויות אף תגובת נשיכה רצונית והתחלה של תנועות הלסת. לצד אלה, רפלקס ההקאה נסוג מקדמת החיך הקשה אל החיך הרך ופוחתת הרגישות להקאה. ככל שתינוקך מתקרב לגיל חמישה חודשים, הוא מצליח להושיט את ידיו לבקבוק, וכעבור זמן לא רב יהיה הוא מסוגל להחזיקו באופן עצמאי.

"בגיל 6 חודשים אפשר להאכילו בכפית, כך ילמד במהרה לגרוף את המרקם שעל הכפית, רך או מעוך, ולתמרן את המזון בחלל פיו ולהפעיל תנועות ראשוניות, רצוניות, בלסת כדי להכין את גוש המזון שגרף בעזרת הלשון לבליעה, תוך תיאום הנשימה. ניתן לזהות התחלה של האכלה עצמית כאשר יכניס את ידו אל פיו. ולמעשה, מתלות מוחלטת באימו בכל הקשור להאכלה, יגלה תחילתה של יכולת ושליטה - צעד קטן לתינוק, צעד חשוב לקראת עצמאותו".

לכתבה הראשונה בסדרה: החודש הראשון

רוצים לדעת עוד על תקשורת עם תינוקות?

ד"ר טלי פרנקל מסבירה מדוע כל כך חשוב לדבר עם תינוקות מיום היוולדם:

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום