הקפה לא גורם למחלות כרוניות

(0)
לדרג

במחקר חדש, בהשתתפותם של יותר מ-40 אלף איש, נמצא כי אין קשר בין צריכת קפה למחלות לב, כלי דם או סרטן. דווקא למי ששותה קפה, סיכון נמוך יותר לפתח סוכרת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחקר חדש, המצטרף לרבים אחרים שניסו לפצח את סוד הקפה, גורס כי צריכת קפה אינה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב, שבץ מוחי או מחלות ממאירות, ואף מלווה בשכיחות נמוכה יותר של סוכרת מסוג 2. ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition.

במסגרת המחקר אספו החוקרים נתונים אודות הרגלי צריכת קפה, הרגלי תזונה, פעילות גופנית ומצב בריאותם של יותר מ-42,000 מבוגרים בגרמניה, ללא מחלות כרוניות. לאחר תשע שנים, הם מצאו כי הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת ומחלות ממאירות היה דומה בקרב מי ששתו קפה ואלו שלא נהגו לשתות קפה.

מהתוצאות עולה עוד כי שתיית קפה אינה מזיקה למבוגרים בריאים, לפחות בכל הנוגע לסיכון למחלות כרוניות. מצד שני, באלו שנהגו לשתות קפה נרשמה ירידה של כמחצית בסיכון להופעת סוכרת מסוג 2. בקרב אלו שצרכו ארבע כוסות קפה ביום, 3.2% אובחנו עם סוכרת, בהשוואה ל-3.6% בקרב מי שלא שתו קפה. לאחר תקנון לגורמי סיכון לסוכרת, החוקרים קבעו כי באלו שנהגו לשתות קפה לעתים קרובות נרשמה ירידה של 23% בסיכון להתפתחות סוכרת.

לפי החוקרים, מסך העדויות בנושא קפה ומצב הבריאות עולה כי אין סיבה להפחית את צריכת הקפה כדי להפחית את הסיכון למחלות כרוניות. לדבריהם, בחלק מהמחקרים נמצא קשר בין צריכת קפה לעלייה בשכיחות מחלות לב, מחלות ממאירות, שבץ מוחי ועוד. במחקרים אחרים, נראה כי אין קשר בין קפה ומחלות שונות ולעתים אף הודגמו תוצאות טובות יותר בקרב אלו שנהגו לשתות קפה.

ממצאי המחקר הנוכחי עולים בקנה אחד עם תוצאות מחקרים שונים רבים ברחבי העולם, עם זאת, אין משמעות הדבר כי קפה אחראי למניעת סוכרת מסוג 2. החוקרים מציינים כי מספר מחקרים בבעלי חיים רמזו כי כימיקלים מסוימים בקפה עשויים להשפיע לטובה על המטבוליזם (חילוף החומרים), אך ככל הנראה אין קשר למרכיב המושמץ ביותר בקפה הקפאין. לפיכך קוראים החוקרים לערוך מחקרים נוספים כדי להבין את הבסיס הביולוגי לקשר בין צריכת קפה לסוכרת.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום