האם דלקת גורמת לסרטן?

(0)
לדרג

30% ממקרי הסרטן נגרמים עקב דלקות כרוניות. מודעות לנושא, אבחון מוקדם וטיפול בדלקת יוכלו לסייע במניעת המחלה

מאת: מערכת zap doctors

מקורן של חלק ניכר ממחלות הסרטן הוא בדלקת כרונית ממושכת. למרות שהקשר ידוע בעולם הרפואה שנים רבות, רק בעשור האחרון עלתה המודעות לחשיבות המחקרים בנושא דלקות כרוניות שהופכות לגידולים. היום (יום ה') מתקיים לראשונה בארץ כנס בנושא דלקות וסרטן בביה"ח בילינסון בהשתתפות שלושה מומחים מארה"ב ומומחה נוסף מוינה. פרופ' ירון ניב מנהל המכון הגסטרואנטרולוגי במרכז רפואי רבין ובין מארגני הכנס אומר כי "ישנה הפנמה והבנה בעולם הרפואה והמחקר על הקשר בין דלקות כרוניות וסרטן ולכן חוקרים מה בדיוק גורם בדלקת להתפתחות הסרטן".

דלקת וסרטן
דלקת וסרטן

חיסול החיידק או הפוגה במחלה

לדברי פרופ' ניב ישנה מודעות היום יותר מבעבר שדלקת כרונית עלולה להיות מסוכנת מאד. "ממחקרים עולה כי כ-30% ממקרי הסרטן נגרמים עקב דלקות כרוניות. לדוגמה, סרטן במעי הגס עלול להיווצר בעקבות קוליטיס במעי (מחלה דלקתית כרונית) במשך שנים רבות. רפלוקס (החזר ושטי) עלול לגרום לסרטן של הוושט. הפטיטיס B ו-C עלול גרום לסרטן בכבד, חיידק ההליקובקטר פילורי עלולים לגרום לסרטן הקיבה וישנן עוד דוגמאות רבות בכל איבר בגוף".

נשאלת השאלה האם אפשר לטפל בכל דלקת ולמנוע את הופעת הסרטן אם כבר הבינו שהיא הגורם למחלה? מסתבר שברפואה הדברים לא כל-כך פשוטים. "ישנם חיידקים שניתן לחסל אותם כמו חיידק ההליקובקטר בקיבה וישנן מחלות שבעזרת טיפול תרופתי ניתן לגרום להפוגה. כמו-כן ישנן עדויות שבמקרים מסויימים בעזרת טיפול תרופתי ניתן לטפל בדלקת ובמקביל למנוע התפתחות סרטן".

אבחון נכון וטיפול מתאים

אחד הנושאים החשובים יותר בקשר בין דלקת וסרטן הוא האפשרות לזהות את השלב שלפני נקודת ה-"אל חזור" בה דלקת תהפוך לסרטן. ישנם חיידקים בהם כיום יודעים מהי נקודה זו, דוגמה לכך היא בחיידק הליקובקטר הגורם, כאמור, לסרטן. "במחקר אמריקאי נמצא כי ישנם עשרה שלבים בין קיבה תקינה לסרטן בקיבה. אם תופסים את החיידק באחד השלבים המוקדמים ישנה אפשרות לחסל אותו ולמנוע את הסרטן בקיבה. אם מאתרים אותו בשלבים מאוחרים יותר זה כבר מאוחר ולא ניתן למנוע את התפתחות המחלה. לכל דלקת יש את השלב בו היא הופכת לסרטן ולכן על הרופאים לדעת לאבחן אותה ולתת טיפול מתאים כדי למנוע את המחלה".

יש לציין כי ישנן דלקות שלא מרגישים אותן, כמו למשל דלקת של צוואר הרחם (וירוס הפפילומה) שעלולה לגרום לסרטן צוואר הרחם ולכן ישנה חשיבות גדולה לבדיקות תקופתיות ובמקרה של צוואר הרחם כיום קיימת מודעות בנושא וישנו חיסון מתאים.

השקעה במחקר

בחודשים הקרובים יתקיימו בארץ כנסים רפואיים נוספים בנושא על-מנת להעמיק את הידע המצטבר של הרופאים שיבינו את התהליכים ויוכלו למנוע את הסרטן ולא רק לטפל בסימפטום של הדלקת. אמנם זו בשורה משמחת אך לדברי פרופ' ניב הדרך עוד ארוכה. "יש ידע רב על מחלות מסויימות ולעומת זאת ידע מועט על מחלות אחרות. ככל שיודעים יותר בעצם יודעים פחות מכיוון שבעקבות מחקרים מתקדמים ומגלים נושאים חדשים למחקר ולמידה. ככל שתהיה השקעה כספית גדולה יותר במחקר כך לרופאים יהיה ידע נרחב יותר ותהיה רפואה טובה יותר. במדע ידע מצטבר עד שהוא מגיע לתוצאה מסויימת ובעקבותיה מחליטים על דרכי טיפול".

לסיכום, פרופ' ניב מציין שבמקביל להעלאת המודעות בקרב רופאים, חשוב שגם מטופלים ידעו ויבינו. שיהיו אינטליגנטים, ישאלו שאלות ולא יהיו פאסיבים. ככל שהרופאים והחולים ידעו יותר כך יהיה ניתן לטפל במחלות טוב יותר ולמנוע סיבוכים.

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום