הקשר בין ויטמין D לדיכאון

(0)
לדרג

החושך מביא דיכאון: במחקר שבו השתתפו כ-12,500 איש נמצא כי מחסור בוויטמין D קשור להתפתחות דיכאון, במיוחד בקרב מי שסבלו מההפרעה בעבר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

החושך כנראה באמת גורם לדיכאון. מחקר חדש מספק חיזוק נוסף לקשר בין מחסור בוויטמין D, המגיע מהשמש, לדיכאון, בעיקר בקרב בעלי היסטוריה קודמת. כך פורסם לאחרונה בכתב העת Mayo Clinic Proceedings.

במחקר השתתפו יותר מ-12,500 איש בשנות החמישים לחייהם. כ-1,500 מהם סיפרו על היסטוריה של דיכאון. כל המשתתפים השלימו בדיקות בתחילת המחקר, שכללו מדידות של רמות ויטמין D והערכת מדד CES-D לדיכאון, שבו ציון של 10 ויותר הוגדר כעדות לדיכאון.

רמות נמוכות של ויטמין D היו נפוצות במדגם כולו כאשר ב-50% מהמשתתפים רמות הוויטמין עמדו בטווח המוגדר כחוסר ויטמין D (מתחת ל-20 ננוגרם למ"ל) או כרמות לא מספקות (מתחת ל-30 ננוגרם למ"ל). לא נרשם הבדל משמעותי בממוצע רמות הוויטמין בין בעלי היסטוריה של דיכאון לכאלה שלא.

במדגם כולו נקשרו רמות גבוהות יותר של הוויטמין בסיכון מופחת לדיכאון בהווה, עם קשר ברור בין רמות הוויטמין לסיכון לדיכאון. כאשר החוקרים בחנו את הנתונים בנפרד בבעלי היסטוריה של דיכאון, הקשר היה בולט יותר.

קיים בסיס ביולוגי לקשר בין חוסר ויטמין D לדיכאון, שכן נראה כי הוויטמין חשוב לבריאות המוח ועלול להיות מעורב בהתפתחות של דיכאון. למרות זאת, מחקרים שנערכו עד כה העלו תוצאות סותרות. על רקע זה, ממליצים החוקרים לשקול השלמת בדיקות סקר להערכת רמות ויטמין D בחולים הסובלים מדיכאון וכן לשקול בדיקות לדיכאון בבעלי רמות נמוכות של הוויטמין.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום