בעיות חניכיים: מניעה וטיפול

(0)
לדרג

מחלת חניכיים עלולה להיות מסוכנת מאוד ואף לגרום לאובדן שיניים. אבחון מוקדם וטיפול נכון ימנעו את הסיבוכים האפשריים

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

בפה מתקיימים מאות זנים של חיידקים, ובמקביל קיימים מנגנוני הגנה אשר מונעים את קיומה של דלקת חניכיים על בסיס קבוע. דלקות ומחלות חניכיים יכולות להתרחש כאשר שיווי המשקל הזה מופר, לדוגמה כשנוצרת עלייה משמעותית בכמות החיידקים מחוללי המחלה או לחלופין ירידה משמעותית בפעילות המערכת העוסקת בהגנה.

"קיימת היום סברה כי היחלשות המערכת החיסונית בפה, או ליקויים בפעילותה על בסיס גנטי, יכולים להשפיע על ההופעה וההישנות של מחלת החניכיים המתקדמת, ההורסת את מערכת האחיזה סביב שורשי השיניים", אומרת ד"ר רחל ענר, מומחית למחלות חניכיים. "תהליך זה גורם לאובדן השיניים עצמן וכן להפחתה בכמות עצם הלסת, הנדרשת בהמשך לצורך השתלות".

הקפדה על ניקוי השיניים

ד"ר לירן לוין, מומחה למחלות חניכיים ורופא בכיר במחלקה לפריודונטיה במרכז הרפואי רמב"ם, אומר כי הגורם העיקרי למחלת חניכיים הוא רובד חיידקי המצטבר על השיניים ובין השיניים לחניכיים. "כמו כן", הוא מסביר, "ישנם גורמים העלולים להחמיר את מחלת החניכיים או לסייע להתקדמותה, כמו אבנית, עישון, מרכיבים גנטיים, סוכרת לא מאוזנת ועוד".

מחלת חניכיים עלולה לגרום לספיגת העצם האוחזת את השיניים ובהמשך לאובדן שיניים. אבחון מוקדם של המחלה וטיפול נכון ורציף בה על ידי מומחה למחלות חניכיים הוא המפתח לטיפול בבעיה ולשליטה במצב הפה. "הטיפול מתחיל לרוב בהכנה ראשונית, הכוללת סדרת הקצעות שורשים ('ניקוי עמוק') והדרכה לסילוק הרובד בבית", מסביר ד"ר לוין. "בהמשך נשקל הצורך בהתערבויות נוספות, לרבות ניתוחי חניכיים והשתלות עצם.

"חשוב לזכור שההקפדה על ניקוי נכון של השיניים והחניכיים בעזרת מברשת שיניים ואביזרים לניקוי בין השיניים היא חלק אינטגרלי ומרכיב קריטי בהצלחת טיפולי החניכיים. בנוסף, מאחר ומחלת החניכיים הינה מחלה כרונית, ישנה חשיבות רבה להמשך מעקב ותחזוקות רציפות אצל המומחה לפריודונטיה ואצל השיננית לאורך כל החיים".

תחזוקה ומעקב

כאמור, לעיתים מחליטים לבצע למטופל ניתוח חניכיים וישנן אסכולות שונות לקביעת העיתוי והמצב המתאים לביצוע ניתוחי חניכיים. "הגישה העדיפה לדעתי קובעת כי ניתוחי החניכיים יבוצעו לצורך תיקון הנזקים למערכת האחיזה של השורש לאחר טיפולי ההכנה הראשונית שנועדו לטפל בדלקת הפעילה והגורמים לה", מסבירה ד"ר ענר. "לעתים קרובות הטיפול הראשוני, שהינו שמרני ולא כירורגי, מסתיים בתוצאה שאינה מחייבת ביצוע ניתוחים. במקרים אלה חובה להמשיך לשלב הבא והחשוב ביותר, והוא טיפולי תחזוקה ומעקב".

למרות ההתקדמות הבלתי פוסקת בעולם הרפואה, בתחום הפריודונטיה אין עדיין בשורות. "כמו בכל תחומי הרפואה ישנם חידושים רבים הכוללים מכשור חדיש וחומרים שונים", אומר ד"ר לוין, "אולם השימוש בטכנולוגיה לא מחליף אף פעם את הצורך בסילוק הרובד החיידקי ביעילות ובטיפול אצל המומחה המתאים. חשוב להדגיש כי בעזרת טיפול מתאים ניתן בהחלט לעצור ולטפל ביעילות במחלת החניכיים".

גם ד"ר ענר מציינת כי למרות שכולנו היינו רוצים למצוא את תרופת הפלא שמונעת את מחלת החניכיים המתקדמת ומרפאת את הנזקים שנגרמו בעטיה, למרבה הצער אנחנו עדיין לא שם. "מחלת חניכיים מתקדמת היא מחלה כרונית שכרגע הידע שלנו לגביה מסתכם באבחון, טיפול, תחזוקה - ומעקב למניעת חזרה והמשך התקדמות המחלה", היא מסכמת.

בואו לדבר על זה בפורום השתלת שיניים ומחלות חניכיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום