מחלות לב: רפואה אישית

(0)
לדרג

הערכת תפקוד האנדותליום, שכבת תאים המצפה את פנים כלי הדם ומדורי הלב, עשויה לשפר את חיזוי מחלות הלב וכלי הדם ולהתאים טיפול אישי למניעתן

מאת: ד"ר אמיר לרמן

מחלות לב וכלי דם הן גורם תמותה מרכזי בחברה המערבית וברחבי העולם. אחת התופעות המסוכנות ביותר היא תסמונת כלילית חריפה - חסימה של אחד העורקים האחראים על הזרמת הדם ללב, שנגרמת כתוצאה מהיווצרות קרישי דם וטרשת עורקים ומביאה ברוב המקרים להתקף לב, המתרחש תוך שעות או ימים מתחילת הופעת התסמינים. על אף הצלחתנו בהפחתת התמותה מתסמונת כלילית חריפה, השכיחות של אוטם שריר הלב עולה, והיא לא רק משפיעה על התחלואה והתמותה, אלא גם מהווה עול עצום על הכלכלה.

הפרקטיקה הנוכחית עושה שימוש בגורמי סיכון מסורתיים כמו גם בסמנים ביולוגיים ובשיטות הדמיה חדשניות, על מנת לזהות את המטופלים הנמצאים בסיכון למחלות הלב ולפתח אסטרטגיה אישית למניעת תסמונת כלילית חריפה וטיפול בה. עם זאת, קיימות ראיות המעידות על כך שסמנים אלה אינם מספיקים בהכרח לזיהוי מטופלים פגיעים.

רפואה אישית - מחלות לב
רפואה אישית - מחלות לב

חשיבות התפקוד של קיר כלי הדם

התרחשות תסמונת כלילית חמורה ומוות לבבי פתאומי היא תהליך דינמי, המתרחש בנקודת המפגש בין קירות כלי הדם לבין מחזור הדם (סוג התקף הלב תלוי במיקום שלו בלב קיר קדמי, קיר תחתון וכדומה). לכן, הגיוני להניח כי יש להתייחס לתפקוד קיר כלי הדם (ובעיקר לאנדותליום, שכבת התאים הדקה המצפה את פנים כלי הדם ומרפדת את מדורי הלב) ולא למבנה שלו, כמו גם לסמנים במחזור הדם, על מנת לזהות מטופלים בסיכון ולהביא להצלחה של הטיפול.

האנדותליום, הממוקם באופן אסטרטגי בין קיר כלי הדם לבין מחזור הדם, שולט ומווסת את תגובת כלי הדם לגורמים כדוגמת מתח פיזי ונפשי, וכן מווסת דלקות ומתח חמצוני. יתרה מכך, ניתן להתייחס לאי-תפקוד של תאי האנדותל כ"סיכון של גורמי הסיכון", כיוון שהוא משלב את השפעת גורמי הסיכון לפציעה של כלי הדם ותיקון חריג המוביל להתקדמות ולסיבוכים של טרשת עורקים.

שיפור האבחון והחיזוי

לכן, הערכת התפקוד של כלי הדם ושל תאי האנדותל בתגובה ללחצים אלה עשויה להתגלות כגורם חיזוי טוב יותר, ומהותי יותר מבחינה תפקודית, לזיהוי מטופלים בסיכון. רעיון זה נתמך על ידי העובדה שכיום במחלות של הלב וכלי הדם, ההערכה התפקודית של מחלת העורקים הכליליים מהווה גורם חיזוי לאירוע של הלב וכלי הדם ולתגובה לטיפול יותר מאשר מבנה המחלה. לכן, ההערכה פולשנית בשילוב הערכה שאינה-פולשנית של תפקוד תאי האנדותל עלולה להתגלות כתקן הזהב לזיהוי הרובד הפגיע, המטופל הפגיע והתגובה האישית לטיפול.

ישנם מספר מחקרים עדכניים המתייחסים לזיהוי מטופלים הנמצאים בסיכון למחלות לב וכלי דם בכדי להתאים להם טיפול. אנו מציעים להוסיף לגישה אישית זו רעיון חדש במחלות הלב וכלי הדם, המכונה "תפקודי", וקובע את תפקוד קיר כלי הדם אבחון שיכול לסייע בהתאמה אישית נוספת של הגישה למטופלים הנמצאים בסיכון למחלות של הלב וכלי הדם ולמניעת אירועים.

ד"ר אמיר לרמן הוא סגן היו"ר לעניינים אקדמיים במחלקה לקרדיולוגיה ורפואה פנימית במיו קליניק. הוא נמנה עם העומדים בראש הוועידה השנתית הבינלאומית הראשונה על שם ברוס רפפורט לבריאות מותאמת אישית - P4H, שתתקיים במלון דן בתל אביב ב-15.3

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום