יאז ויסמין: בטוחות משחשבנו?

(0)
לדרג

לפי המלצות האיגוד לגניקולוגיה ולמיילדות והחברה לקרישת דם, אין מניעה להמשיך את השימוש בגלולות ורק נשים בסיכון צריכות לעבור בדיקת קרישת דם

מאת: מערכת zap doctors

"אין מניעה להמשיך ולהמליץ על השימוש בגלולות יאז ויסמין, ואין מקום לבצע סקר לקרישת דם לכל מטופלת שמיועדת לקחת גלולות". כך לפי המלצות האיגוד לגניקולוגיה של ההסתדרות הרפואית והחברה הישראלית לקרישת דם, שהוגשו השבוע ליו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת ח"כ חיים כץ ולמנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו.

רופאים מומחים מטעם שני הגופים סקרו את כלל מחקרי ה-FDA (מינהל התרופות והמזון האמריקאי), בעקבות הפרסומים על כך שלנשים הנוטלות גלולות "יסמין" סיכון גבוה ב-75% ללקות בקריש דם לעומת נשים הנוטלות גלולות מסוג אחר.

הרופאים נדרשו לענות על השאלה אם יש מקום להגביל את השימוש בגלולות המכילות פרוגסטין חדש הקרוי דרוספירנון, ונחשבות לדור הרביעי של הגלולות למניעת הריון. ייחודו של הדרוספירנון בכך שהוא מפחית את התופעות של אצירת נוזלים, גודש בחזה ועלייה במשקל. לגלולות מדור 4 יש לפיכך לכאורה פחות תופעות לוואי, דבר שעשוי להקל על נשים להתמיד בנטילתן.

"התועלת גבוהה מהסיכון"

במכתב ליו"ר ועדת הבריאות ציינו המומחים כי ה-FDA אכן בדק לאחרונה מספר מחקרים חדשים שהגיעו למסקנות סותרות באשר לקשר בין נטילת גלולות לקרישיות בדם. מסקנות הוועדה מטעם המינהל שהתכנסה בדצמבר 2011 היו שהיתרונות של גלולות המכילות דרוספירנון למניעת הריון עולים על הסיכונים עבור נשים באוכלוסיה הכללית. עם זאת, המידע שמצוי כיום בעלון לרופא בארה"ב לא משקף באופן מספק את הידוע על יחס הסיכון-תועלת של הגלולות. על סמך סקירת המומחים, ממליצים לנשים שכבר נוטלות גלולות המכילות דרוספירנון להמשיך ליטול אותן, אלא אם הרופא הורה להן אחרת.

לדעת המומחים, כיום אין מניעה להמשיך ולהמליץ על השימוש בגלולות אלו גם למטופלות חדשות. עם זאת, יש ליידע את האשה ביחס ליתרונות והחסרונות נוכח הפרסומים האחרונים. כמו כן, נקבע כי אין מקום לבצע בדיקות סקר לקרישת דם לכל מטופלת שמיועדת לקחת גלולות, אך יש להפנות למומחה בתחום קרישת דם נשים עם גורמי סיכון או היסטוריה משפחתית או אישית של היווצרות קרישת דם.

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום