סרטן המעי הגס: בדיקה תציל ממוות

(0)
לדרג

סרטן המעי הגס הוא השני בגורמי המוות הסרטניים בעולם. אם אינו מתגלה בזמן, קרוב לוודאי שיהרוג את הלוקה בו. הצילו את נפשותיכם והיבדקו

מאת: ד"ר דין קרן

סרטן המעי הגס הוא מחלה הכוללת גידולים סרטניים המתחילים במעי הגס, או בחלחולת (סרטן הרקטום). זהו הסרטן השלישי בשכיחותו במדינות המערב, ובעיקר שכיח בקרב גילאים 50 ומעלה -כשהסיכון עולה עם הגיל - והשני בגורמי המוות הסרטניים בעולם המערבי.

אז אם הגעתם לגיל 50, העניקו לעצמכם מתנה בצעו בדיקת סקר. אולי לא בדיוק כך חשבתם לחגוג, אבל יש לא מעט סיבות שאולי יגרמו לכם לשנות את תכניותיכם: למעשה חצי מיליון סיבות - המספר המוערך של אנשים המתים מדי שנה מסרטן המעי הגס בעולם; מספר שלא יכלול אתכם אם תבצעו בדיקת סקר.

סרטן המעי הגס
סרטן המעי הגס

מדוע בדיקת סקר כל כך חשובה?

אז איך ניתן להגדיר כמתנה בדיקה פולשנית ולא נעימה? כי באמצעות בדיקת סקר ניתן לחשוף נגעים טרום ממאירים, ולהסירם בהתערבות כירורגית, לפני שהם ייהפכו לסרטניים. הסרה של פוליפים שפירים מצמצמת מאוד את הסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס. קרוב ל-25% מהאנשים מעיל גיל 50 מפתחים פוליפים, ומתוכם 5% יהיו ממאירים. גם אם הנגעים הפכו לממאירים הרי שניתן להירפא מהמחלה, אם הם התגלו בשלביה המוקדמים, שלבים שאינם מלווים בסימפטומים כלשהם. הופעת התסמינים מעידה על שלב מתקדם של המחלה.

מהי קולונוסקופיה?

קולונוסקופיה היא בדיקה רפואית, שבה נבדקת מערכת העיכול התחתונה (ובפרט המעי הגס) באמצעות צינור פלסטי גמיש, המוחדר דרך פי הטבעת שבתוכו סיב אופטי לצורך תאורה ובקצהו מצלמת וידיאו זעירה. באמצעות בדיקה זו ניתן לראות את הדופן הפנימית של המעי הגס. כמו כן ניתן להחדיר באמצעות הצינור מכשירים שבעזרתם ניתן לקחת דגימת רקמה מדופן המעי לבדיקה פתולוגית (ביופסיה), ואף לכרות פוליפים.

מי בסיכון לחלות בסרטן המעי הגס?

מי שנמצא בסיכון גבוה הם בעלי מצב גנטי תורשתי הגורם להיווצרות פוליפים רבים לאורך מערכת העיכול ובעיקר באפיתל המעי הגס (הרקמה המצפה את המעי), מה שנקרא פוליפוזיס משפחתי. הסיכון גדל כמעט פי שניים אצל אנשים שמי מקרוביהם מדרגה ראשונה חלה בסרטן, בעיקר אם האבחנה נעשתה לפני הגיעם לגיל 50. הסיכון גדל גם בקרב מי שחלה במחלות הקוליטיס כיבית (מחלה דלקתית כרונית של המעי הגס) או במחלת קרון (מחלת מעיים דלקתית הפוגעת בדרך כלל בקטע הסופי של המעי הדק ובתחילתו של המעי הגס).

גם אנשים שאינם בעלי מצב גנטי תורשתי עלולים להיכלל בקבוצת סיכון מוגברת לחלות במחלה אם הם מנהלים אורח לא בריא: תזונתם עשירה בשומנים ודלת סיבים וסידן, הם בעלי עודף משקל, מעשנים, צריכת האלכוהול שלהם גבוהה והם אינם פעילים גופנית. זהו סיכון שתוכלו להימנע ממנו, אם תאמצו אורח חיים בריא, תעסקו בפעילות גופנית, תצרכו מזון עשיר בסיבים, תימנעו ממאכלים מעובדים, תצרכו אלכוהול במידה, תימנעו מעישון ותשמרו על משקל תקין.

מתי לבצע את הבדיקה

אם הגעתם לגיל 50, הגיע זמנכם לבדיקת קולונוסקופיה. אם יש לכם קרוב משפחה מדרגה ראשונה שחלה בעבר בסרטן המעי הגס או שנמצאו בדופן המעי שלו פוליפים בטרם הגיעו לגיל 60, הקדימו את עריכת הבדיקה הראשונה. ההמלצה היא לערוך את הבדיקה 10 שנים לפני הגיל בו התגלו הפוליפים אצל קרוב המשפחה. אם נמצאו פוליפים, עליכם להמשיך בביצוע בדיקות הסקר מדי 5-10 שנים. אם נתגלה והוסר מכם פוליפ סרטני, יש להגביר את תדירות הבדיקות. אם אתם סובלים מדימום בפי הטבעת, אם חלו שינויים בהרגלי היציאה שלכם או במרקם הצואה, אם אתם סובלים מכאבי בטן, עייפות בלתי מוסברת, התכווצויות או ירידה במשקל עליכם להיוועץ עם רופא בהקדם, שיפנה אתכם לבצע בדיקות במטרה לשלול אפשרות של סרטן המעי הגס.

חשיבות בדיקת הסקר

בדיקות הסקר למיניהן הוכחו כמקטינות את התמותה מסרטן המעי הגס בכ-90%. וזאת מהסיבות הבאות:

המחלה בדרך כלל אסימפטומטית (ללא תסמינים מורגשים או/ ו נראים לעין), ו-75% מהמקרים החדשים של סרטן המעי הגס תוקפים אנשים ללא היסטוריה משפחתית או בעיה גנטית. המצב הטרום הסרטני - פוליפים במעי הגס - מופיע ללא סימפטומים. גילוי והסרה מוקדמת שלהם מונע סיכון שיתפתחו לגידולים ממאירים.

באבחון מוקדם, 90% מהמקרים ניתנים לריפוי; באבחון בשלב מאוחר, אחוזי הריפוי יורדים במידה ניכרת - 8% ריפוי לאחר 5 שנים. סרטן המעי הגס המתגלה מוקדם ניתן להסרה באמצעות ניתוח בלבד. ככל שהסרטן מתפשט לשטחים יותר נרחבים במעיים ולאיברים סמוכים, הטיפול מורכב מחייב טיפול כימותרפי והקרנות.

השכיחות של סרטן המעי הגס קטנה ב-50% אצל מי שעוברים בדיקות סקר שגרתיות.

ד"ר דין קרן הוא מומחה תזונה וגסטרואנטרולוגיה, המרכז לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל, בית חולים אסותא

בואו לדבר על זה בפורום סרטן המעי הגס - מניעה, אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום