כללי הברזל למניעת אנמיה

(4)
לדרג

כ-30% מהפעוטות סובלים מאנמיה על רקע חוסר ברזל, לרוב ללא תסמינים חיצוניים. אמא לפעוט: "לו היינו נותנים לבננו שתי טיפות ברזל ביום הוא לא היה צריך לקבל עירויי ברזל"

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

"רבים אינם מודעים להיקף תופעת האנמיה בקרב ילדים", אומר ד"ר דרור לוין, המטולוג ילדים בכיר בבית החולים לילדים דנה. "אחד הגורמים השכיחים ביותר לאנמיה בקרב ילדים הוא מחסור בברזל. זה קורה בעיקר בשתי קבוצות גיל: תינוקות ופעוטות בשנות חייהם הראשונות; והשנייה, בני נוער מתבגרים".

אנמיה בפעוטות

בשנות החיים הראשונות, ובמיוחד עד גיל שנה, גוף האדם גדל ומתפתח בקצב משמעותי ביותר, בשל כך זקוק התינוק, למה שד"ר לוין מכנה "אבני בניין חיוניות", בהן בולט הברזל, מינרל חשוב וחיוני המצוי בכדוריות הדם האדומות, ברקמות האדומות של השרירים, בטחול, בכבד ובמח העצם. הברזל מעורב בתהליך הפיכת סוכר לאנרגיה וביצירת ההמוגלובין, חלבון המכיל ארבעה יוני ברזל, שתפקידו העיקרי הוא נשיאת חמצן אל תאי הגוף במערכת הדם. האנמיה היא רמת המוגלובין נמוכה, העשויה לנבוע מאי ייצור, אי תפקוד או עודף פירוק של המוגלובין, כמו גם מבעיות שונות בתאי הדם האדומים.

כ-30% מקרב הפעוטות עד גיל 3 סובלים מאנמיה על רקע חוסר בברזל. ד"ר לוין, שגם מנהל את מרפאת ההמטו-אונקולוגיה ילדים במרכז הרפואי סוראסקי בתל אביב, מפרט את הסיבות לתופעה: "ההתפתחות המואצת בשנות החיים הראשונות; העובדה שתינוקות ניזונים מפורמולות מזון מעובד שאינן עשירות מספיק בברזל; תזונה חסרה בברזל וחוסר מודעות לצורך בנטילת תוספי ברזל. אורח החיים המודרני מזמן לא מעט לידות פגים. הריונות בסיכון, הריונות מרובי עוברים, או הריונות שהחלו בטיפולי הפריה מסתיימים לעתים קרובות בלידה מוקדמת. מאחר שעוברים מקבלים את עיקר הברזל מאמם בשליש השלישי של ההריון, מי שנולדים טרם זמנם סובלים מחוסר משמעותי בברזל".

בשל חוסר המודעות להיקף התופעה ובשל השלכותיה האפשריות, וגם בשל העובדה שהיא לא מלווה בתסמינים בולטים, ממליצים רופאי הילדים על ביצוע ספירת דם לכל ילד בן שנה. באופן זה מאותרים ומטופלים הפעוטות הסובלים ממחסור בברזל. ד"ר לוין מברך על הסדר זה: "ברוב המקרים תינוקות בני שנה סובלים מאנמיה קלה בגלל מחסור בברזל. אם מדובר במחסור משמעותי, אז לאנמיה החריפה יש תסמינים שניתן לזהותם, בהם חיוורון, עייפות, חולשה, הפרעות התנהגות, חוסר תפקוד ועוד. אולם במרבית המקרים, האנמיה האופיינית לפעוטות לא מגיעה לדרגת חומרה גבוהה, וגם אם היא ניכרת ההורים לא תמיד מזהים את חריגותם של התסמינים".

"אל תמנעו מהילד ברזל"

נעמה גולן, אם לפעוט בן שנה שנאלץ לקבל בבית חולים ארבעה עירויי ברזל עקב אנמיה חריפה על רקע מחסור בברזל, חוותה את זה על בשרה: אם הייתה לי הדרך להפיץ את הבשורה ולבקש מכל הורה והורה בישראל לתת ברזל לילדיו הייתי עושה זאת", אומרת גולן. לדבריה, היום יש טרנדים שנוטים לפסול את המלצות משרד הבריאות ולזלזל בצורך לתת ברזל. "אני למדתי על בשרי את חשיבותו העצומה של הברזל ואני מבקשת - אל תהססו, בין אם ילדכם יונק, מקבל תמ"ל, אוכל מוצק או לא, אל תקשיבו לעצות אחיתופל וזיכרו כי הרופאים יודעים על מה הם מדברים. הברזל חיוני מאוד להתפתחות, הבן שלי ינק ואכל יפה אוכל בריא ומזין, ובכל זאת היה חסר לו ברזל. לא היה כל סימן שיעיד על מחסור בברזל. הילד היה חיוני ושמח, נבון ומתפתח ורק בדרך נס למדנו שהוא סובל מאנמיה חמורה על רקע מחסור בברזל. לו רק היינו נותנים לו כמה טיפות כל יום הייתה נחסכת מאיתנו החוויה הקשה של קבלת עירויי הברזל. חשוב גם לדעת שאם לא היינו עולים על זה בזמן הילד היה משלם מחיר כבד ועלול היה להיגרם לו נזק בלתי הפיך; בדיעבד הבנו שמניעת הברזל ממנו הייתה יכולה לגבות מכולנו מחיר כבד. נמנעתי מלתת לו שתי טיפות ברזל ביום ולא ידעתי שמדובר בשתי טיפות שיכולות רק לתרום ולהועיל לו ולא מסכנות אותו בשום דרך. לא ידעתי על הסכנה הכרוכה באי מתן הברזל ולמזלי נמנעתי מתשלום מחיר כבד על כך. היום אני רואה עצמי כשליחה שמבשרת לכל ההורים על חשיבות הברזל".

אנמיה במתבגרים

תופעת האנמיה עקב מחסור בברזל קיימת בהיקף נרחב גם בקרב בני נוער. הסיבה העיקרית לכך, לפי ד"ר לוין, היא תזונה לקויה, בעיקר של נערות הממעטות באכילה מטעמי שמירת משקל וגם מאבדות דם במהלך הווסת. סימני אנמיה חמורה בגיל זה מלווים גם בפגיעה בתפקוד הבא לידי ביטוי בחוסר חיוניות, חוסר יכולת להתרכז, ירידה ביכולות בלימודים ופגיעה בתפקוד הכללי. אנמיה עקב מחסור בברזל לא פוסחת גם על נערים, במיוחד על הסובלים מעודף משקל, משום שהם ניזונים בעיקר פחמימות ריקות (פחמימות בעלות ערך קלורי גבוה ומעט ערכים תזונתיים) ומזון שאינו מכיל ברזל.

אז מה עושים? בדיקות וטיפולים

כדי למנוע אנמיה ממליץ ד"ר לוין להורים לערוך לילדים בדיקות דם לבירור רמת ההמוגלובין, בעיקר בסביבות גיל שנה וגיל 14; וכן בכל מצב שבו תזונתם אינה בריאה, או שניכר שינוי במראה או בהתנהגות. בדיקת דם תאבחן את רמות הברזל ובהתאם לכך ייקבעו תוספות ברזל הדרושות כדי לחזור לרמה הנדרשת. ד"ר לוין: האבחון והטיפול באנמיה על רקע מחסור בברזל חשובים מאוד. היעדר ברזל ואנמיה ממושכות עלולים לפגוע בילדים שנמצאים בגיל הינקות ובגיל ההתבגרות בשלבי התפתחות קריטיים. הגדילה וההתפתחות שלהם, כמו גם מערכת העצבים ותפקודים שונים שלהם, עלולים להיפגע עקב מחסור בברזל".

בואו לדבר על זה בפורום אנמיה ומחלות דם בילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום