עיוורון בישראל: במגמת ירידה

(5)
לדרג

מחקר חדש קובע כי ישראל מובילה בעולם בצמצום היקף מקרי העיוורון, על רקע מחלות, בכ-50% במהלך העשור האחרון. זאת תודות לעלייה במודעות, פעולות מנע וטיפול נכון

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

ישראל מובילה בעולם בצמצום מספר מקרי העיוורון על רקע מחלות. כך קבע מחקר שנוהל בראשותו של פרופ' מיכאל בלקין, מנהל המעבדה לטכנולוגיות של רפואת עיניים במכון לחקר העין של אוניברסיטת תל-אביב.

המחקר התמקד בבדיקת הצמצום במקרי העיוורון המוחלט, ולא בחן מקרי עיוורון חלקי והפרעות ראייה קשות, אשר גם בהיקפן, לדעתו של בלקין, חלה ירידה משמעותית.

פרופ' בלקין מפרט את עיקרי ממצאי המחקר שהתפרסם בעיתון האמריקאי לאופתלמולוגיה (רפואת עיניים): "המחקר מצא כי מספר מקרי העיוורון החדשים בישראל ירד כמעט למחצית בעשור בין 1999 ל-2008. בעוד שבשנת 1999 אובחנו כ-2,445 אנשים כעיוורים, בשנת 2008 אובחנו רק כ-1,533. בהתחשב בעובדה שהאוכלוסייה בישראל גדלה בתקופה זו בכמיליון איש, הרי שבגדול מדובר בירידה של כמחצית במספר מקרי עיוורון מלא".

ממצאי המחקר מלמדים על רמתה הגבוהה של רפואת העיניים בישראל ושל מערכת הבריאות בכלל. פרופ' בלקין מדגיש: "להישג הזה אין תקדים בעולם. באותו גיליון בו פורסם המחקר, מתפרסם מחקר מקביל שנערך בדנמרק והמצביע על ירידה בשיעור דומה במספר מקרי העיוורון, אלא שהמחקר מתמקד בעיוורון על רקע מחלה אחת ויחידה".

עיוורון
עיוורון

מודעות, מניעה וטיפול

מנתוני המחקר ניתן ללמוד כי מה שתרם לירידה במספר המקרים הם הגברת המודעות למחלות, העלולות לגרום לעיוורון מלא, פעולות מנע וטיפול נכון במחלות שהתגלו, כמו ניוון רשתית, קטרקט, גלאוקומה וסוכרת של הרשתית. המחקר בחן את מקרי העיוורון שנגרמים על ידי המחלות הבאות:

ניוון רשתית - ניוון רשתית היא מחלה בה לוקים אנשים מבוגרים כתופעת לוואי של תהליך ההזדקנות. פרופ' בלקין מבהיר, כי "לעיוורון כתוצאה ממחלה זו סיבה ברורה מאוד, מה שהביא לפיתוחה של תרופה ממוקדת בגורמי המחלה, הנמצאת בשימוש מאז 2003, והיא מונעת, למי שמקפיד בנטילתה, את ההתקדמות המחלה ואף מביאה לנסיגתה.

גלאוקומה - גלאוקומה היא מחלה הפוגעת בעצב הראייה, לרוב על רקע התגברות הלחץ התוך עיני כתוצאה מחסימת דרכי הניקוז של הנוזל התוך עיני. הסיבה לירידה בהיקף מקרי העיוורון כתוצאה ממחלת הגלאוקומה לפי בלקין נובעת מהיענותם של החולים בארץ לטיפול: "הטיפול במחלה נעשה באמצעות הזלפת טיפות עיניים על בסיס יומיומי. בסוף המאה שעברה הוכנסו לשימוש טיפות עיניים יעילות במיוחד, אשר הובילו לירידה במקרי העיוורון כתוצאה ממחלת הגלאוקומה בעולם כולו. אולם בישראל נרשמה הירידה הגדולה ביותר במספר המקרים ממה שנראה כהקפדה של החולים בארץ ליטול את התרופות כסדרן לעומת החולים במקומות אחרים בעולם".

קטרקט - מחלה של העין המתבטאת בעכירות של עדשת העין והיא אחת הסיבות העיקריות לירידה בראייה בעולם המערבי. הסוג השכיח ביותר נפוץ בקרב האוכלוסייה המבוגרת, מאחר שהעכירות הפיזיולוגית של העדשה מתגברת ככל שהגיל מתקדם, אך עכירות העדשה עלולה להיגרם גם כתוצאה מהשמנת יתר, עישון, חשיפה לשמש, מחלות סיסטמיות, תורשה ועוד. הטיפול במחלה נעשה על ידי החלפה העדשה בתותב בפרוצדורה כירורגית. מדובר בניתוח קצר ולא מסובך המבוצע בעולם כבר 50 שנה. לפי פרופ' בלקין, הניתוח הוא יעיל ופשוט יחסית, ומיושם בהצלחה ברוב המקרים, אך מה שתרם לירידה במקרי העיוורון הוא נגישות החולים לשירותי הרפואה, הודות לביטוחים המשלימים, שאפשרו לקצר את זמני ההמתנה לניתוח משנים לשבועות ספורים בלבד.

סוכרת ברשתית - רמות הסוכר הגבוהות בגופם של חולי סוכרת גורמות לפגיעה ברקמות שונות בגוף. רשתית העין רגישה באופן מיוחד מאחר שרמות הסוכר הלא מאוזנות עלולות לגרום לבצקת ולמחלות שונות בעין, עד כדי פגיעה מוחלטת ברשתית שמשמעותה עיוורון. הגורם לירידה בשכיחות העיוורון על רקע מחלת הסוכרת נעוץ לפי בלקין במודעות ובמניעה: "הרפואה בקהילה תורמת להעלאת המודעות למחלת הסוכרת בקרב המטופלים ובודקת אותם באופן שמביא לזיהוי מוקדם של מחלת הסוכרת ולטיפול יעיל בה. חולי סוכרת רבים זוכים לטיפול יעיל בשלב מוקדם של המחלה, וכך איזון ברמות הסוכר מונע את התפתחות המחלה ואת הפגיעה ברשתית העין. בד בבד התפתחות הטכנולוגיה והרפואה הביאה לשיפור ביעילות הטיפולים בשנים האחרונות, באמצעות לייזר וטיפול באמצעות זריקות תוך עיניות. ראוי לציין כי שיעור הירידה במקרי העיוורון על רקע סוכרת שדווח בישראל, לא דווח באף מדינה אחרת בעולם, וזהו הישג מדהים.

בנוסף למחלות הללו נבחנו מחלות נוספות הגורמות לעיוורון ונמצא כי במחלות שאינן ניתנות לטיפול, כדוגמת רטיניטיס פיגמנטוזה, מחלת עיניים ניוונית של הרשתית, לא הייתה כל ירידה בעשור האחרון.

תקווה לבאות

הישגיה יוצאי הדופן של מערכת הבריאות בישראל בתחום הטיפול במחלות העיניים מצביעים על התמודדות יעילה ביותר בתחום זה, שבו לדעתו של פרופ' בלקין טרם נאמרה המילה האחרונה. "מדובר בהישגים חסרי תקדים שיכולים להימשך ולהשתפר. ניתן לקבל תוצאות טובות עוד יותר על-ידי הרחבת המחקר והפיתוח בתחום ועל ידי הגברת המודעות ופעולות המניעה, הבאות לידי ביטוי בביקורות תקופתיות והיענות החולים לקבלת הטיפולים ולנטילת התרופות במועדן".

בואו לדבר על זה בפורום מחלות רשתית ורטינופטיה סוכרתית - בניהול העמותה לחקר בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום