ניתוחי לייזר: חידושים שנראים מצוין

(0)
לדרג

כל הדרכים להיפטר מהמשקפיים: מכשור מתקדם לאבחון מדויק של מצב הקרנית, שיטות חדשות להורדת משקפיים לקריאה ואפילו שיטות לשיקום קרנית שברירית

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

טיפולים בלייזר לשיפור הראייה קיימים כבר יותר מ-20 שנה והוכחו כבטוחים ויעילים. לדברי פרופ' אור קייזרמן, רופא עיניים מומחה העוסק בניתוחי לייזר, קטרקט וקרנית, לאחרונה נוספו לתחום חידושים רבים, המבטיחים שיפור עצום הן באיכות והן בבטיחות. "החידושים הללו הם מרחיקי לכת בתחום האבחון ובתחום הטיפול עצמו", מסביר פרופ' קייזרמן, שמבחין בין שני סוגי ניתוחים: טיפול לייזר חיצוני, שבמסגרתו קרן הלייזר משייפת את קרנית העין מבחוץ (ונקרא PRK או LASEK), וטיפול לייזר פנימי, שכרוך בחיתוך הקרנית לשם החדרת הקרניים לתוך הקרנית וליטושה (הנקרא LASIK). ההבדל העיקרי בין שני הניתוחים הוא זמן ההחלמה המהיר יותר של מי שבוחר לעבור את הטיפול הפנימי.

חידושים באבחון

אחד החידושים המשמעותיים ביותר הוא בשלב הבדיקה והדיאגנוסטיקה. קיים כיום מכשור מתקדם וחדיש ביותר, שמאפשר לאבחן את הקרנית באופן מקיף ומדויק", מסביר פרופ' קייזרמן, מנהל שירות הקרנית - מרכז רפואי ברזילי מנהל רפואי Care-Vision ישראל. "שלל הסיבוכים שהיו כרוכים עד כה בהליך הסרת משקפיים בלייזר היו מנת חלקם של אנשים עם קרנית חולה, דקה מדי, פגומה או 'בעייתית' באופן שהלייזר גרם לה לנזק. כיום יש מכשור שללא כל סיכון או חשיפה לחומרים מזיקים, מצלם את הקרנית מכל הכיוונים ובונה תמונה תלת ממדית של הקרנית.

"בנוסף קיימת בטכנולוגיה שמאפשרת לקבוע את מה שמכונה 'החוזק המכני' של הקרנית. מידע זה מסייע לאתר את האנשים שאינם מתאימים לטיפול לייזר, ומסייעת לקבוע את אופן הטיפול המתאים לכל אחד ואחד- האם הקרנית מתאימה לטיפול פנימי או חיצוני. המכשור הזה מהווה פריצת דרך רצינית בתחום האבחון ומונע תוצאות לא טובות של הטיפול, ובהתאם גם מונע נזק עתידי או הידרדרות במצב הראייה".

ניתוח בהתאמה אישית

חידוש נוסף הוא מה שמכנה פרופ' קייזרמן "טיפולי לייזר בהתאמה אישית". עד לא מזמן בוצע טיפול הלייזר בכל אדם בהתאם לאינדיקציה אחת ויחידה מידת הפרעת הראייה שלו: אדם טופל בכמות לייזר שמתאימה למספר שציין את מידת הפרעת הראייה. כיום, אומר פרופ' קייזרמן, הטיפול מותאם גם לאופי הקרנית ולמאפיינים ספציפיים שלה.

הקרנית המצולמת ומשוחזרת בתלת ממד מכל עבריה וצדיה חשופה בפני מכשיר הלייזר", הוא מסביר. "בזכות מיפוי הקרנית מכשיר הלייזר מכיר את שטח הפנים של הקרנית ומזהה במדויק את כל העיוותים הקיימים בה, שפוגמים באיכות הראייה. את אותם הפגמים ספציפיים מתקן המנתח באמצעות הלייזר. כך, למעשה, מבוצע טיפול פרטני ואישי המותאם לכל עין ועין, מה שהופך אותו לאיכותי ומדויק הרבה יותר".

המכשור המתקדם מאפשר לעבור גם "תוספות לייזר". אנשים שראייתם ממשיכה להיחלש לאחר הניתוח (לדוגמה נשים שעברו ניתוח וראייתן הידרדרה בעקבות הריון), יכולים לעבור היום טיפול תיקון ללא חשש. בעבר היה חשש לעשות "תוספות לייזר" מחשש להזיק לקרנית באופן שיפגע בראייה, אולם אמצעי האבחון החדשים מבטלים את החשש הזה ומאפשרים לעבור את ניתוחי התיקון בשלום.

חיתוך קטן ומדויק

גם בהליכים קיימים יש שיפורים וחידושים. בהליך "לאזיק", למשל, מרימים קרום קטן של קרנית ויוצרים בה מעין חלון, המאפשר חדירה של קרני הלייזר ושיוף הקרנית דרכו. כיום קיים מכשור מתקדם שמאפשר יצירת ביותר קרום דק במיוחד. המכשור החדש מאפשר חיתוך מאוד עדין, בגודל של כ-100 מיקרון", אומר פרופ' קייזרמן. "זאת בניגוד לחתך שהיה מבוצע בעבר, שהיה יחסית גס ועבה".

רואים רחוק - רואים קרוב

בגיל המבוגר מרבית האנשים צפויים להגיע למצב שבו הם יזדקקו למשקפיים לקריאה. "למי שתמיד היו משקפיים לרחוק הצורך הנוסף במשקפיים לקריאה הוא בעייתי", אומר פרופ' קייזרמן, "כיוון שאז הם נזקקים להחליף בין שני זוגות משקפיים או לחילופין לקנות משקפיים מולטיפוקליים שהם יקרים ולא כולם מתרגלים אליהם". כיום טכנולוגיית ניתוחי הלייזר מציעה מספר פתרונות לנושא הקריאה. פתרונות שונים כגון שיטת המונויזן, שיטת הקרנית המולטיפוקלית או שתלים שונים המושתלים בתוך הקרנית צפויים בעתיד הקרוב לתת פתרון לבעיית משקפי הקריאה המעיקה.

חיזוק הקרנית

חידוש נוסף הוא פיתוח טכניקה לחיזוק הקרנית, שכבר מיושמת בשטח. "אדם שבמסגרת הצילומים זוהתה אצלו קרנית חולה, דקה מאוד, פגועה או שברירית יכול כיום לחזק אותה בטיפול מיוחד", אומר פרופ' קייזרמן. מדובר בטיפול המשלב מריחת ויטמינים על העין וחיזוק הקרנית באמצעות קרינה אולטרה סגולה. ההליך הזה מבריא את הקרנית, מקשיח אותה והופך אותה לחזקה פי ארבעה. המשמעות של זה היא, בין היתר, שאנשים שבבדיקה ראשונית נקבע שהם לא מתאימים לטיפול לייזר, יכולים לעבור את תהליך העיבוי וההבראה של הקרנית ובסופו להפוך למועמדים טובים לניתוח".

בואו לדבר על זה בפורום הסרת משקפיים בלייזר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום