חיות מחמד: לטרף נולדו

(0)
לדרג

כלבים היו חיות פרא בעברן. הם טורפים מטבעם ומתקשים לעכל את האוכל המעובד, שאנו בני האדם נאלצים להאכילם. מה חשוב שמזונם יכיל ומהם המותגים המומלצים?

מאת: מאת ד"ר גיל בלומן וד"ר טלי בלומן

כלבים וחתולים אינם אוכלי כל (Omnivores) כמונו, בני האדם, אלא קרניבורים (Carnivores), טורפים, אוכלי בשר, עצמות ואף נבלות כפי שהיו בהיותם חיות פרא. האדם ביית אותם וייצר מתוכם גזעים רבים ושונים זה מזה בגודלם ובצורתם, אך הפיסיולוגיה והאנטומיה הפנימית נשארה ללא שינוי. שיניו, קיבתו והמעיים של הצ'יוואווה, היורקשייר טרייר ושל השיצו הקטנטון זהים בצורתם, במבנה ובמטבוליזם שלהם לזה של הרוטוויילר, הדני הענק, או לאמסטף האימתני; ולמרבה הפליאה גם לזה של כלבי הדינגו (כלב הבר האוסטרלי) ולזאבי הבר באשר הם.

העובדה שחיות המחמד שלנו הסתגלו לתזונה דומה לזו שאנו צורכים, והמבוססת על מרכיבים צמחיים מסוגים שונים, כגון ירקות למיניהם, דגנים ופחמימות, אין פירושה שהיא בריאה בשבילם.

מערכת העיכול

אם נתבונן בשיניהם של הכלבים והחתולים נראה כי הן בנויות לשסע, לפרק ולחתוך בשר ועצמות. תנועת הפה, הודות למבנה דמוי המספריים של השיניים, מאפשרת אך ורק תנועת סגירה ופתיחה, בניגוד אלינו בני האדם ואוכלי העשב למיניהם, בעלי השיניים השטוחות, המסוגלים להניע את הלסתות גם לצדדים; מבנה השיניים השטוח מאפשר לעיסה, טחינה ופירוק של חלקים מהצומח, פעולות המהוות את תחילתו של תהליך העיכול בקרב אוכלי הכול ואוכלי העשב (Herbivores).

הקיבה של הטורפים היא בעלת מבנה פשוט ובנויה מחלל אחד בניגוד לקיבתם של אוכלי העשב. היא גדולה ואלסטית ונועדה להחזיק ולהכיל כמויות גדולות של בשר, עור ועצמות, שיעוכלו בתוכה. המעי העיוור אינו מפותח. המעי הדק קצר יחסית והמעי הגס חלק וקצר אף הוא, לכן המזון עובר במהירות בחלקי מערכת העיכול של הקרניבורים. זו גם הסיבה לכך שמזון צמחי יוצא ממערכת העיכול כפי שנכנס אליה. כדי לעכל ולפרק מזון צמחי נדרש זמן רב יותר לפעולות המכאניות וגם להתססתו.

הרוק של הכלבים והחתולים אינו מכיל, בניגוד לזה של בני האדם ואוכלי העשב, אנזימים הדרושים לתחילתו של תהליך פירוק פחמימות ועמילן- מרכיבי מזון המצויים בשפע בהרבה מהמזונות המסחריים לכלבים וחתולים, לדוגמה אנזים ה-Amylase. צריכת כמויות גדולות של מזונות המבוססים על פחמימות, תאית ועמילן גורמת ללבלב שלהם לעבוד "שעות נוספות", כדי לייצר כמויות גדולות של .Amylase ההכבדה על הלבלב עלולה לגרום לבעיות בריאותיות, כגון דלקת של הלבלב (Pancreatitis) ואי ספיקה של הלבלב. בנוסף, מערכת העיכול של הכלבים והחתולים, בדומה לזו של הטורפים בטבע, אינה מכילה "חיידקים טובים" המסייעים לפירוק של תאית ועמילן. זו סיבה נוספת לכך שמזון צמחי לכלבים ולחתולים אינו מתעכל במלואו והוויטמינים שבו אינם מופקים ונספגים בגופם.

תזונה טבעית מול מזון מעובד

רוב המזונות המסחריים לכלבים וחתולים מכילים מרכיבים צמחיים בשיעורים ניכרים. החלבונים המשמשים לייצור המזון מעובדים בתהליך תרמי בטמפרטורה של מעל 60 מעלות צלזיוס; חום המביא להרס של מרבית תכולת הוויטמינים שבהם. זו הסיבה שיצרני המזון מוסיפים כמויות גדולות של ויטמינים ומינרלים בנוסף לתוספי טעם וריח, חומצות אמינו, נוגדי חמצון וחומרים משמרים.

אם כך, מתעוררות השאלות מה עדיף יותר? מזון טבעי המבוסס על בשר חי ועצמות לעומת מזון מסחרי מעובד ומשומר, המכיל רכיבים צמחיים? ואיך לבחור את המזון המעובד הנכון מבין עשרות הסוגים הקיימים בשוק?
בשנים האחרונות ניכרת מגמה בקרב מגדלי כלבים מקצועיים ווטרינרים בעיקר מארה"ב, אוסטרליה, דרום אפריקה ואנגליה, של "חזרה אל הטבע", בכל מה שנוגע לתזונת חיות המחמד.

המגמה מונעת מהסברה, המתבססת על עדויות של רופאים ומגדלים ברחבי העולם, שהמזון המסחרי הוא הגורם לתופעות אלרגניות שונות המתבטאות בבעיות עור, כגון גירודים, בעיות עיכול ואף קשיי נשימה; ולכן התזונה הטבעית או מזון מסחרי, המכיל מעט ככל האפשר דגנים ומרכיבים צמחיים אחרים, עדיפים. על פי עדויות אלו האלרגיות חלפו עם המעבר למזון טבעי והימנעות ממזון המכיל דגנים.

1 ק"ג של שאריות בשר המכילים אברי פנים, עור ועצמות יקרים אך במעט ממזון מעובד, אך מתעכלים במלואם. מנגד לא ניתן להתעלם מיתרונותיו המובנים של המזון המעובד, בעיקר בכל הקשור לנוחות בעלי החיות: נוחות האחסון, הרכישה, שמירה על ניקיון סביבת האכלה וכן תוספות של ויטמינים, מינרלים ומעכבי חמצון המסירים המבטיחים תזונה מאוזנת ופוטרים אותנו מהצורך של הבעלים לחשב את גודל המנה.

בחירת מזון מעובד

התייעצו עם רופא וטרינר המתמחה בחיות מחמד האמור להיות בעל ניסון ומעודכן בתחום.

תנו עדיפות למזון בעל מרכיב הבשר הגבוה ביותר שביכולתכם להשיג.

המזון צריך שיהיה בעל רמת נעכלות "Digestibility" גבוהה.

השתדלו להימנע ממרכיבים של דגנים.

העדיפו מזון שלא עבר טיפול תרמי בטמפרטורה גבוהה.

מותגים מומלצים

הרשימה אינה מלאה, ואיננו ממליצים על סוג מזון מסוים, אך חברות שברשימה מקיימות קשר הדוק ורצוף עם וטרינרים בארץ ובעולם, דואגות לשקיפות בכל הנוגע להפצת מידע המתייחס לתכולת המזון ולתהליכי ייצורו. יש להניח שהן לא יסתירו מידע שלילי העלול לפגוע בעסקיהם, אם חיוני להביאו לידיעת המגדלים: Hills science plan, Yukanuba, Royal canine, Bil Jac, Purina, Canine Caviar

ד"ר גיל בלומן וד"ר טלי בלומן מנהלים את "וטרינר בחדרה", מרפאה וטרינרית חדרה

בואו לדבר על זה בפורום וטרינריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום