הריון ולידה: חשיבותו של ויטמין D

(0)
לדרג

מערכת הרבייה של נשים וגברים זקוקה לויטמין D לצורך תפקודה. רמה מספקת של הויטמין חשובה להריון תקין ולבריאות העובר

מאת: ד"ר איתן פאר

ויטמין D הוא אולי הויטמין המפורסם ביותר, הרבה הודות ל"קאמבק" שהוויטמין עשה בשנים האחרונות ולחזרתו לתודעה ולסדר היום הרפואי. אחרי שחשיבותו לבריאותנו הוכחה לגבי כל מי שאינו נחשף לשמש במידה מספקת, הגיע גם תורן של הנשים ההרות לקחת לתשומת ליבן את חשיבותו של הוויטמין ולהוסיפו לתפריטן היומי. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מראים כי ויטמין D חשוב לרמת הפוריות, להריון, ללידה תקינה ולעובר בריא.

הריון וויטמין די
הריון וויטמין די

תרומתו של ויטמין D

מערכת הרבייה - קולטנים לויטמין D נמצאים בפיזור נרחב באברי הרבייה הנשיים והגבריים, מה שמעיד על הצורך בויטמין לתפקוד מערכת הרבייה. בארצות חצי הכדור הצפוני נמצא קשר ישיר בין עונות השנה לשיעורי הכניסה להריון. מחקרים הראו ששיעור ההצלחה להרות עולה ביחס ישר לשעות האור והחשיפה לשמש, המהווה מקור עיקרי ליצירת ויטמין D בעור. עובדה זו הוכחה באופן מובהק גם במחקרים שנערכו בבעלי חיים שונים.

מחקרים על עכברים הראו שכאשר אין כמות מספקת של ויטמין D, חלה ירידה ניכרת בספירת הזרע ובתנועתיות הזרע; העקרות בקרב הזכרים עולה; וחלה ירידה בגיוס ביציות ובאיכותן, ניכרת הפרעה בביוץ והביציות אינן עוברות תהליך הפריה. החוקרים עדין מתלבטים האם זה אפקט ישיר של חוסר בויטמין D או אפקט עקיף כתוצאה מהפרעה בספיגת סידן. עוד נמצא, כי שיעור גבוה יותר של הצלחה נרשם בקרב נשים אשר עברו הפריה חוץ גופית בקליטת העוברים המוחזרים לרחם, שלהן הייתה רמת ויטמין D גבוהה, לעומת נשים שנמצאו בחסר.

רעלת הריון - רעלת הריון ויתר לחץ דם בהריון הם הסיבוכים השכיחים ביותר בהריונות ומתרחשים ב- 5% מכלל ההריונות בדרגות חומרה שונות. רעלת הריון מהווה את הגורם הראשי לפגות ולתחלואה של אמהות ותינוקות, והיא בעלת השלכות רפואיות ארוכות טווח. ממחקרים רבים שבוצעו לאורך השנים עולה שאצל נשים החסרות ויטמין D, שיעור שכיחות רעלת הריון קשה גדול פי 5-4 לעומת נשים עם רמת ויטמין D תקינה. כמו כן, נמצא קשר בין חוסר בויטמין D בהריון ובין לידת עוברים קטנים במשקלם ביחס לגיל ההריון, דבר המעיד על נחיצות ויטמין D בתהליכים התוך ש?לייתיים, בהם מתבצע מעבר של חלבונים וסוכרים הנחוצים לבניית רקמות העובר. במחקר רחב היקף בקרב נשים הרות שנערך כבר בשנות ה-50 נמצא כי מתן של ויטמין D בשיעור של 2,500 יחידות יומיות הוריד את הסיכוי להתפתחות רעלת הריון ויתר לחץ דם בשיעור של כ-32%. במחקר אחר בעל מטרות דומות שנערך לפני 3 שנים בקרב כ-23,000 נשים, נמצא כי תוספת של 600 יחידות ויטמיןD ליום הפחיתה את הסיכוי לרעלת הריון בכ-27%.


המערכת החיסונית - עבודות מחקר בסיסיות שבוצעו בשנים האחרונות מצאו שלויטמין D תפקיד חשוב ביותר בוויסות התגובה החיסונית של השלייה, אשר מייצרת את הוויטמין. נמצא שבמקרים של רעלת הריון יש בשליה הפרעה אנזימטית הפוגעת ביכולתה לייצר ויטמין D. כמו כן, נמצא שבמצבי חסר ויטמין D יש הפרעה בתהליך ההשרשה של השליה והפרעה בהתפתחותה. חסר ויטמין D בשליה גורם לתגובת יתר דלקתית לגירויים שונים ולהפרעה בזרימות הדם שבה.

בין תפקידי המערכת החיסונית - מניעה של זיהומים חיידקיים בנרתיק בתקופת ההריון. זיהומים אלו (BACTERIAL VAGINOSIS) לא רק מהווים מטרד, אלא גם מסכנים את השלייה בגלל יכולת של החיידקים הללו לעלות דרך צוואר הרחם ולגרום לדלקת של הקרומים העוטפים אותה, מה שעלול לגרום לפקיעת מים מוקדמת ולידה טרם הזמן. הקשר בין חסר ויטמין D ודלקת חיידקית של הנרתיק בהריון נמצא מובהק במחקרים רבים.

מניעת סוכרת הריונית - נשים המפתחות סוכרת הריונית נמצאות בסיכון יתר לפתח סוכרת מאוחר יותר בחייהן. עוברים הנחשפים לסוכרת של האם בהיותם ברחם, מפתחים מנגנונים שיגרמו להם מאוחר יותר בחייהם להיות שמנים וסוכרתיים. חוסר בויטמין D נמצא כגורם המפעיל או מונע הפעלה של מספר רב של גנים הקשורים בהתפתחות סוכרת במהלך הריון.

מניעת לידה מוקדמת - התכווצויות שריר הרחם (כמו גם יתר השרירים), תלויות במעבר יונים של סידן חופשי בתעלות סידן. תהליך זה נשלט לאורך כל שלביו על ידי ויטמין D. במחקר שבדק למעלה מ-80,000 נשים מצאו החוקרים עדות לא ישירה לפיה מספר הלידות המוקדמות בנשים שהרו במהלך הקיץ היה נמוך לעומת אלו שהרו במהלך החורף.

התפתחות העובר - ויטמין D מפעיל למעלה מ-3,000 גנים שונים בעלי תפקיד בהתפתחות תקינה של העובר. זו הסיבה שחוסר בויטמין D בהריון נקשר למכלול רב של בעיות התפתחותיות בקרב עוברים ברחם. מספר מחקרים הראו כי ילדים שנולדו לאמהות שסבלו מחוסר בויטמין D בהריון סבלו משמעותית יותר מברונכיטיס ספסטית, אסטמה, השמנה, סוכרת נעורים ואפילו הפרעות נפשיות פסיכיאטריות.

מינון ויטמין D

ויטמין D נוצר בעור בעת שהוא נחשף לשמש ישירה, אולם לאורך שנים הציבור חונך להימנע מחשיפה לשמש מחשש להתפתחות סרטן העור. כתוצאה מכך, כמעט שאין בנמצא נשים בהריון שיש להן רמות תקינות של הויטמין. לכן ההמלצה לנשים המבקשות להיכנס להריון, הנמצאות בהריון או בהיותן בתקופת ההנקה היא לצרוך 1,200-2,000 יחידות ויטמין D ליום, הניתנות בצורת קפסולה.

ד"ר איתן פאר הוא גניקולוג בכיר בקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום