הליקובקטר: סיכון לסוכרת

(0)
לדרג

במחקר חדש נמצא כי זיהום בחיידק מסוג הליקובקטר פילורי מעלה את הסיכון לסוכרת ביותר מפי שניים. הסיבה המשוערת: נראה שהחיידק משנה את סביבת המעי

מאת: ד"ר עמית עקירוב

זיהום בחיידק הליקובקטר קשור באופן מפתיע למחלת הסוכרת, כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Diabetes Care. לפי המחקר, שנערך בקליפורניה, בנוכחות זיהום בהליקובקטר פילורי חלה עלייה של יותר מכפליים בסיכון לסוכרת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים שבחנו את הקשר בין הזיהום החיידקי וסוכרת לא העלו תוצאות חד-משמעיות. במטרה להבין טוב יותר את הקשר עקבו החוקרים אחר קרוב ל-800 נבדקים במשך כעשור. אף אחד מהמשתתפים לא סבל מסוכרת מסוג 2 בתחילת המחקר.

במשך הזמן, אובחנו 144 חולים עם סוכרת, כשאצל 97% מהם נמצא הליקובקטר פילורי בתחילת המחקר. מנגד, 91% מהנבחנים שלא פיתחו סוכרת נמצאו חיוביים לזיהום החיידקי. לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון גורמים דוגמת מחלות כלי דם, עישון ועודף משקל, הם מצאו כי הסיכון להתפתחות סוכרת היה גבוה פי 2.7 באלו עם הזיהום החיידקי.

החוקרים מצאו כי לאחר תקנון לנטילת סותרי חומצה או אנטיביוטיקה לטיפול בזיהום, לטיפול לא הייתה השפעה על התוצאות. כמו כן לא נמצא קשר דומה בין זיהומים אחרים לסוכרת.

החוקרים לא יודעים להסביר מדוע קיים קשר בין הליקובקטר פילורי לסוכרת, אך אחת ההשערות היא שהחיידק משנה את סביבת המעי או מעודד תהליך דלקתי התורם לסוכרת. החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה להוכיח כי להליקובקטר פילורי אכן קיימת השפעה על סוכרת, מאחר שניתן לטפל בזיהום החיידקי.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום