יותר כבד, יותר כואב

(0)
לדרג

בסקר שנערך בקרב יותר ממיליון איש נמצא קשר בין עודף משקל לכאב, הנובע ממחלות רקע אך לא רק בגללן. ככל שמסת הגוף גבוהה יותר תחושות הכאב עולות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

סיבה נוספת לרדת במשקל: מסקר שכלל יותר ממיליון משתתפים עולה קשר ברור בין עודף משקל לתחושת כאב. ככל שמסת הגוף (BMI) עולה, כך עולה גם עוצמת הכאב שחווים.

מספר מחקרים קטנים שפורסמו לאחרונה הדגימו קשר חיובי בין השמנה לרמות כאב. מהמחקר הנוכחי, שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Obesity, עולות עדויות נוספות התומכות בקשר זה. במחקר הנוכחי השתתפו יותר ממיליון אמריקאים שנבחרו באקראי ורואיינו בטלפון. הסקר כלל שאלות בנוגע למשקל וגובה, הופעת כאב בשנה האחרונה ותחושות כאב ביממה האחרונה. החוקרים מדדו את הכאב על בסיס יומיומי כדי למנוע הטיות עקב הפרעה בזיכרון בטווח הרחוק.

לאחר תקנון למשתנים דמוגרפיים ואחרים, מצאו החוקרים קשר בין מדד מסת הגוף והכאב ביממה הקודמת. הקשר נצפה בגברים ובנשים, והיה בולט יותר בקבוצות גיל מבוגרות יותר.

החוקרים ביקשו לבחון את הקשר לעומק ובדקו אם הכאב נבע ממחלות הגורמות לירידה בפעילות, המובילה מצדה לעלייה במשקל. הם מצאו כי דיווחים על כאב ביממה האחרונה היו נפוצים יותר בקרב הסובלים ממחלות הגורמות לכאב גופני. גם במקרים אלו, כאשר הם לקחו בחשבון את המחלות הספציפיות הללו, הקשר בין המשקל והכאב נותר על כנו. מהממצאים עולה כי השמנה לבדה עשויה לגרום לכאב, ללא תלות בנוכחות מחלות הגורמות לכאב.

בנוסף, נמצא כי לדיכאון, השמנה ומחלות כרוניות עם כאב השפעות גנטיות משמעותיות. קיים קשר ידוע היטב בין כאב ודיכאון, וייתכן כי דיכאון הוא גורם חשוב בקשר בין המשקל לכאב. גורמים פסיכולוגיים, חברתיים וסביבתיים תורמים ככל הנראה משמעותית לקשר זה.

החוקרים כותבים כי בשלב זה, על הרופאים להמשיך ולעודד הפחתת משקל במטרה להקל על הלחץ המוטל על המפרקים, להקל על הכאב ולהפחית את הסיכון לסוכרת ולמחלות רקע אחרות.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום