לידה: כשל בחתך החיץ

(0)
לדרג

כאבים הנמשכים זמן ממושך לאחר הלידה עלולים להצביע על בעיה עקב חיתוך חיץ לא תקין. אבחון נכון על ידי מומחה בתוך 30 יום מהלידה מותיר סיכוי להחזרת המצב לקדמותו

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

זוגות שעברו קורס הכנה ללידה נחשפו לחשיבותו של עיסוי הפירנאום, עיסוי חיץ, לפני הלידה - במטרה לשפר את גמישות שרירי הנרתיק ועל ידי כך להקטין את הסיכוי לקרע בפתחו בעת הלידה. אולם בפועל ברוב הלידות הראשונות וכבמחצית מהלידות החוזרות מתבצע חיתוך חיץ. זאת, במטרה להקל על מעבר הילוד אל מחוץ לנרתיק, באופן שימנע קרעים באזור הדגדגן, העלולים לדמם או לפגוע בשריר פי הטבעת, מה שיכול לגרום לבעיות שליטה על הסוגרים.

"בעבר חשבו שחיתוך החיץ הוא הכרחי בכל לידה על-מנת להגן על הילוד", אומר ד"ר חיים קריסי, מומחה לרפואת נשים ולכירורגיה של רצפת האגן מאתר המידע על רצפת האגן. "אולם כיום ידוע שחיתוך החיץ לא מונע פגיעות בילוד, ואף עלול לגרום במקרים רבים לפגיעה ברצפת האגן, לכאבים ולדימום".

החיתוך המקובל כיום בלידות נעשה בדרך כלל כלפי הצד הימני תחתון של הנרתיק, מה שעלול לפגוע בשריר הסוגר, המעצב את הכניסה לנרתיק ואחראי למבנה הבסיסי שלו במנוחה ולכיווץ והצרה שלו בעת קיום יחסי מין.

כאבים ורגישות יתר

"ההחלמה מניתוח חיץ לאחר הלידה היא איטית", אומר ד"ר חיים קריסי. "התפרים נספגים בתוך כשבועיים, אך הכאב נמשך לעיתים יותר זמן, והמקום ממשיך להיות רגיש עד כחודשיים לאחר הלידה. לעיתים, עקב ביצוע לא נכון של הניתוח, הכאבים וחוסר היכולת לקיים יחסי מין נמשכים מעבר לתקופה זאת ונדרשת התערבות של מומחה לתיקון הבעיה כל עוד היא לא התקבעה וניתנת לאיחוי".

מסתבר כי התוצאה אינה תמיד סימטרית וישנם מקרים בהם התפירה לא כוללת את חיבורו מחדש של שריר הסוגר. "אצל נשים רבות לאחר לידה יש שינוי במבנה הפות ובפתח הנרתיק, הגורמים לירידה באיכות יחסי המין וגוררים לכן ירידה בתדירותם", מסביר ד"ר חיים קריסי, ומפרט את ההפרעות העיקריות:

1. פגיעה בשריר המכווץ בכניסה לנרתיק הגורמת לרפיונו בעת קיום יחסי מין.

2. פגיעה ברקמת השומן התת-עורית ושינוי מבני דמוי מיתר נוקשה לרוחב הנרתיק הגורם לחיכוך מוגבר וכאבים בזמן קיום יחסי מין.

3. פגיעה ברקמת העור במקום החתך והצטלקות.

4. זיהום מקומי ופתיחת הצלקת המקורית.


5. תפרים הלוחצים באזורי עצבים וגורמים לכאבים.

6. רקמה לא בשלה במבנה של פוליפ, הגורמת לדימום וכאבים במהלך קיום יחסי מין.

7. כאב כרוני בפות עקב הידבקויות והצטלקויות לא תקינות שגורמות לתחושת משיכה באזור רצפת האגן.

עיסוי או ניתוח

לדברי ד"ר קריסי, אבחון נכון של הבעיה הכרחי לצורך טיפול מתאים. "במקרים קלים עיסוי מקומי יפתור את הבעיה, אך אם מתגלה פגם אנטומי, לאחר אבחון האזור הבעייתי ברקמה, יהיה צורך בניתוח, שיתבצע בהרדמה מקומית או כללית, בהתאם למצבה של המטופלת. במהלך הניתוח יבוצע איתור של השרירים הטבעתיים וקירובם מחדש או פתיחה ותפירה מתאימה בצורה מדויקת של אזור הנרתיק והפות, תוך הקפדה על החזרת האנטומיה התקינה. כך ניתן לשחזר את המראה המקורי ולהחזיר את הפות והנרתיק לתפקד כרגיל".

כשעולה חשד לבעיה, מומלץ לפנות למומחה לרצפת האגן תוך 30 יום מהלידה. "אם הפנייה תתאחר, עלול להיווצר סיכון להידבקויות קשות ולצורך בטיפול ניתוחי נרחב", מסביר ד"ר קריסי.

בואו לדבר על זה עם ד"ר קריסי בפורום ניתוחים פלסטיים ואסתטיים של הפות, הלדן ורצפת האגן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום